Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är det lagligt att...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är det lagligt om jag, nu medan jag är i Japan, lägger upp några flaskor fint rött vin från Bordeaux på den japanska Yahoo Auctions?
Vinerna har jag här i Yokohama.
Kunderna är sannolikt japaner.
Japansk lag bör väl rimligen tillämpas här?

Men, vad skulle hända om jag tex postade länkningar till respektive auktion HÄR?
Skulle det vara odygdigt enligt svenska lag?
Spelar det någon roll om det är mina auktionsflaskor eller om det är någon annans?
Om jag hjälpte någon svensk med översättning och HUR bjuda?
Om jag assisterade en evt bud-vinnande svensk med att ta flaskan till Sverige?

Här är fyra exempellänkar på auktioner som avslutas tidigt på sön morgon den 24 maj (Svensk tid):
2000 Chateau Calon Segur
1999 Chateau Leoville Las Cases
2002 Vieux Chateau Certan
1995 Chateau Pontet Canet

Ser fram mot kunniga kommentarer!
 

sunqan

Vinös
Att sälja på auktion utomlands bör vara ok. Du får tom öppna spritbutik utan tillstånd från skv.
Annonsera här? Tveksamt.
Att köpa vin på auktion utanför Sverige - helt ok.
Importera alkohol från tredje land - huga. Köparen måste antingen ta in varorna genom systembolaget eller föra in dem själv. Om du tar med flaskor på uppdrag av nån annan får du räkna med åtal :')
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att sälja på auktion utomlands bör vara ok. Du får tom öppna spritbutik utan tillstånd från skv.
Annonsera här? Tveksamt.
Att köpa vin på auktion utanför Sverige - helt ok.
Importera alkohol från tredje land - huga. Köparen måste antingen ta in varorna genom systembolaget eller föra in dem själv. Om du tar med flaskor på uppdrag av nån annan får du räkna med åtal :')
Det är uppenbarligen hårda bud som gäller i den svenska kampen mot kvalitetsviner.
1506739_653976411329503_913716150_n.jpg

En gång så hade hustrun och jag med oss varsin resväska och varsin kartong alkoholhaltiga kvalitetsdrycker från Italien. Det visade sig då vi kom till Umeå att hon hade tagit mina viner och jag hennes. Måste vi sitta i fängelse nu då?
 

gece

Man vänjer sig.
En gång så hade hustrun och jag med oss varsin resväska och varsin kartong alkoholhaltiga kvalitetsdrycker från Italien. Det visade sig då vi kom till Umeå att hon hade tagit mina viner och jag hennes. Måste vi sitta i fängelse nu då?
Nope: Man får ta med sig om du "använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk", och "familj avser närmast anhörig som du bor i samma hushåll med (till exempel hustru eller man)". 1

Så... sorry, du är inte rebell än :p
 

Per Stade

Lege artis
Det är lagligt att sälja vin och sprit privat i Tyskland, se bara på eBay.de, som översvämmas av auktioner från privata källare. Om jag annonserar på eBay.de och köparen är svensk så har jag ju redan betalt alkoholskatten här. Måste jag skicka flaskan till Tyskland och sedan tillbaka eller kan jag leverera direkt?
Tekniskt sett så sker ju affären i Tyskland.
Att privatpersoner inte får sälja till varandra måste vara en missuppfattning, det sker regelbundet på Auktionsverket i Stockholm. Systembolaget äger inte de flaskor, som omsätts där och tar heller inget ansvar om det visar sig vara fel på varorna.
Så frågan är vilket lagrum som ger Auktionsverket monopol på att vara mellanhand?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nope: Man får ta med sig om du "använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk", och "familj avser närmast anhörig som du bor i samma hushåll med (till exempel hustru eller man)". 1

Så... sorry, du är inte rebell än :p
Så, om jag är polyamorös med massor av både pojk- och flickvänner, så kan jag alltså ta med till alla dem som ingår i min familj just då det beger sig. Låter väldigt trevligt!
Måste man vara gifta?
Hur räknas älskare/älskarinnor?
Sekreterare?
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som ett specialfall:
Min kompis Kalle är och hälsar på i Japan. Han har en låda viner som vi förtvivlat försöker festa upp. Men, det blir två flaskor över. På morgonen så hastar han så till flyget att han råkar glömma sina två flaskor på hotellrummet. Personalen kontaktar mig, jag hämtar upp dem och tänker mig väl att taga dem till Swe och återlämna dem till min vän nästa gång jag reser dit.

Blir detta sjysst gentemot min polare, eller bara odygdigt i de skarpa ögonen som leder kampen mot kvalitetsvin i Sverige?
 

sunqan

Vinös
Det är lagligt att sälja vin och sprit privat i Tyskland, se bara på eBay.de, som översvämmas av auktioner från privata källare. Om jag annonserar på eBay.de och köparen är svensk så har jag ju redan betalt alkoholskatten här. Måste jag skicka flaskan till Tyskland och sedan tillbaka eller kan jag leverera direkt?
Tekniskt sett så sker ju affären i Tyskland.
Att privatpersoner inte får sälja till varandra måste vara en missuppfattning, det sker regelbundet på Auktionsverket i Stockholm. Systembolaget äger inte de flaskor, som omsätts där och tar heller inget ansvar om det visar sig vara fel på varorna.
Så frågan är vilket lagrum som ger Auktionsverket monopol på att vara mellanhand?
Enligt alkohollagen är det bara detaljhandelsbolaget som får sälja alkohol till privatpersoner i Sverige. Det är detaljhandelsbolaget som arrangerar dryckesauktionerna och inte auktionsverket. Säljer du alkohol på nätet på tyska ebay begår du ett brott om du levererar till en köpare i sverige. Köparrn måste själv ordna transporten från ett annat eu-land, eller hämta varan själv i ett annat eu-land.
 

sunqan

Vinös
Det är alltså inte ok att köpa från en privatperson i ett annat eu-land om denna ordnar transporten... (i princip alltså)
 

Peder

Medlem
Enligt alkohollagen är det bara detaljhandelsbolaget som får sälja alkohol till privatpersoner i Sverige. Det är detaljhandelsbolaget som arrangerar dryckesauktionerna och inte auktionsverket.

Vem betalar man till efter att man vunnit med högsta bud? Sker betalning till Auktionsverket eller direkt till Systembolaget?
 

sunqan

Vinös
Vem betalar man till efter att man vunnit med högsta bud? Sker betalning till Auktionsverket eller direkt till Systembolaget?
Eftersom allt annat vore olagligt, betalar man till systembolaget, det är som alla andra utlämningsställen :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är alltså inte ok att köpa från en privatperson i ett annat eu-land om denna ordnar transporten... (i princip alltså)
Du ägnar dig åt väldigt många egna tolkningar som för mig framstår som något vinklade. Jag börjar något undra vad du håller på med egentligen, eftersom det börjar få drag av skrämselpropaganda? Den där tolkningen ovan håller jag absolut inte med om. Har du någon prejudicerande dom på att det förhåller sig så?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Eftersom allt annat vore olagligt, betalar man till systembolaget, det är som alla andra utlämningsställen :)
Fast då betalar man väl till utlämningsstället? samma sak vid auktionen betalning till Auktionsverket.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Eftersom allt annat vore olagligt, betalar man till systembolaget, det är som alla andra utlämningsställen :)
Kära Sunqan, då tycker jag att du omedelbart tar och polisanmäler Systembolaget och Stockholms auktionsverk. Du har uppenbarligen inte handlat på någon av "monpolauktionerna" för betalning sker till Auktionsverkets bankkonto (SEB 5222-10 729 87) eller bankgiro (694-7279), och inte till Systembolaget. Alternativt kan man betala med kort i kassan, samma kassa där man betalar moraklockor, silverbestick och stilleben på stadsauktionerna.

Sunqan, jag föreslår att du upphör med att uttala sig tvärsäkert om sådant du bevisligen inte har en aning om eller där du bara gissar vilt! Jag tycker det har varit lite väl mycket av den varan.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kan man gå runt lagen om detaljhandel om det sker försäljning via auktion? Auktion och detaljhandel är väl inte samma sak?

5 kap. Detaljhandel

Detaljhandel med spritdrycker m.m.

1 § För detaljhandel med spritdrycker, vin, starköl och andra
jästa alkoholdrycker ska det finnas ett särskilt för ändamålet
bildat aktiebolag (detaljhandelsbolaget). Bolaget ska ägas av
staten.
 

sunqan

Vinös
Tomas,
Det är systembolagets dryckesauktioner, de utförs av Stockholms Auktionsverk, och likviden erläggs till Auktionsverket som även betalar säljaren, allt detta ingår i uppdraget från systembolaget. det gör det inte till auktionsverkets auktion. Auktionsverket är bara en kommissionär.

Saxat ur villkoren för att sälja på dryckesauktion hos Stockholms Auktionsverk (http://auktionsverket.se/salja/villkor-dryckesauktion/):

1.1 Stockholms Auktionsverk anordnar på uppdrag av Systembolaget AB auktioner avseende alkoholdrycker som utgör värdefulla samlarobjekt i enlighet med alkohollagen (2010:1622) och Systembolaget AB:s avtal med staten. Med värdefulla samlarobjekt avses vin, starkvin eller spritdryck som med kontinuitet omsatts eller omsätts på internationella dryckesauktioner och har en bred dokumenterad efterfrågan.

1.2 För försäljning av alkoholdryck på dryckesauktion krävs att säljaren, eller eventuellt ombud enligt punkt 2.2 nedan, har fyllt 20 år, samt att Systembolaget AB har utfärdat ett skriftligt värderingsbesked avseende alkoholdrycken. Är dessa krav uppfyllda åtar sig Stockholms Auktionsverk att på nedan angivna villkor såsom kommissionär på auktion försälja av säljaren inlämnade alkoholdrycker. Stockholms Auktionsverk har rätt att försälja inlämnad alkoholdryck vid det auktionstillfälle som enligt Stockholms Auktionsverks bedömning ger bästa resultat eller av annan anledning är lämpligast.

Så var finns behovet att gissa? Det är bra att läsa innantill. Vad gäller upphandlingen av auktionstjänsten - där vet jag som sagt inte om systembolaget omfattas av LOU, om de gör det och inte gjort en korrekt upphandling är ingen gladare än jag, det innebär att de riskerar sin position, ett monopolföretag måste vara försiktiga :)
 

sunqan

Vinös
Kan man gå runt lagen om detaljhandel om det sker försäljning via auktion? Auktion och detaljhandel är väl inte samma sak?

5 kap. Detaljhandel

Detaljhandel med spritdrycker m.m.

1 § För detaljhandel med spritdrycker, vin, starköl och andra
jästa alkoholdrycker ska det finnas ett särskilt för ändamålet
bildat aktiebolag (detaljhandelsbolaget). Bolaget ska ägas av
staten.

ur alkohollagen (http://www.notisum.se/pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/20101622.htm )

3 kap. Allmänna bestämmelser om försäljning

1 § Alkoholdrycker får inte säljas om det inte föreligger rätt till det enligt denna lag.
 
Toppen