Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är det lagligt att...

sunqan

Vinös
Det är alltså inte ok att köpa från en privatperson i ett annat eu-land om denna ordnar transporten... (i princip alltså)
och för att förtydliga: Det är förmodligen bara säljaren som gör fel, och transportören.

Det är bara distanshandel, privatinförsel och resandeinförsel av alkohol som är OK enligt svensk lag och enligt det bakomliggande EU-direktivet. Och mig veterligt har inte vare sig EUs punktskattedirektiv (2008/118/EU ) eller dess svenska implementation i form av alkoholskattelagen (1994:1564) provats i domstol, den enda pågående rättegång i området kring handel med alkoholhaltiga drycker, är den där allas vår Peder tyvärr är svarande, det handlar alltså inte om brott mot skattereglerna utan mot brott mot alkohollagen.

jag är fullt medveten om att lagar bara är intentioner tills dess saken provats i rättegång. Däremot tycker jag att man bölr vara medveten om vad som står i lagarna, så att det inte blir en total överraskning när helt plötsligt tullverket reagerar. att sen kalla det för skrämselpropagande, är ganska magstarkt.
 

sunqan

Vinös
Hur menar du? Betalningen görs väl till ombudet.
Ja?
Det är i kommission. Jag förstår inte frågan. När man förmedlar varan tar man även upp betalningen åt uppdragsgivaren. Det är inte samma sak som att man betalar kommissionären.
 

Per Stade

Lege artis
Enligt alkohollagen är det bara detaljhandelsbolaget som får sälja alkohol till privatpersoner i Sverige. Det är detaljhandelsbolaget som arrangerar dryckesauktionerna och inte auktionsverket. Säljer du alkohol på nätet på tyska ebay begår du ett brott om du levererar till en köpare i sverige. Köparrn måste själv ordna transporten från ett annat eu-land, eller hämta varan själv i ett annat eu-land.

Så helvete heller att det är detaljhandelsbolaget, som ordnar dryckesauktionerna.
Flaskorna lämnas till Auktionsverket, värderas av en av dem anlitad expert, och säljs av deras personal och i deras lokaler. Om det var detaljhandelsbolaget, som sålde dem, så skulle det vara möjligt att reklamera defekta flaskor. Jag ser inte att bolaget kommer in någonstans.

javisst, i kommission.

Auktionsverket tar emot betalningen i kommission för säljaren och det är definitivt inte bolaget. Så vitt jag förstår passerar inte en krona SB. Möjligen tar de provision på Auktionsverkets avgifter.
 

sunqan

Vinös
Per och Tomas - om ni istället för att svära och domdera visar mig att jag har fel så kanske vi kan komma nånstans?
 

Per Stade

Lege artis
Så det som står i villkoren hos auktionsverket är alltså fel?

Jag kan inte se något annan medverkan från Systembolagets sida mer än att de tillhandahåller en blankett för värdering och att de utför en värdering. Men så vitt jag vet så har man även där anlitat en utomstående värderingsman.
Och inte ens värderingen tar man ansvar för.
3.1 Systembolaget AB utför en marknadsanpassad värdering av alkoholdrycken, efter ansökan härom genom särskild blankett tillhandahållen av Systembolaget AB. Värderingen, och det senare därpå baserade utropspriset, tjänar endast som vägledning och det pris till vilket alkoholdrycken säljs kan väsentligt skilja sig från utropspriset.

Så frågan går i retur till dig @sunqan, visa mig på vilket sätt detaljhandelsbolaget utför försäljningen.
Och visa mig det lagrum, som ger Auktionsverket rätt att sälja alkohol.
 

Beo

Medlem
lagrum, som ger Auktionsverket rätt att sälja alkohol

SB "upphandlar" en tjänst som tillhandahålles av auktionsverket därför att man får sälja på auktion enligt nedan.
Det finns säkert en hel del spännande att upptäcka kring dettta. Allting regleras inte med lagar.
Vad sägs om att läsa lite lag text
Alkohollag (1994:1738)
5 kap. Detaljhandel

3 § Försäljning får ske antingen som försäljning till
avhämtning eller genom försändning på rekvisition. Försäljning
får även ske vid auktion av spritdrycker, vin och starköl för
annans räkning enligt riktlinjer i avtalet mellan staten och
detaljhandelsbolaget.
 

Vino fino

Medlem
Vad gäller upphandlingen av auktionstjänsten - där vet jag som sagt inte om systembolaget omfattas av LOU, om de gör det och inte gjort en korrekt upphandling är ingen gladare än jag
SB är ju ett AB, om än statligt ägt, och följer inte LOU. (Riksrevisionen kom i vanlig ordning fram till att rättsläget var oklart för statliga bolag...)

Det kan man bland annat se i Systembolagets inköpsprocess. Visserligen är anbudsgivningen öppen (fattas bara annat, EU skulle slå ned som en hök annars) men processen följer inte LOU.

Förutom att man slipper följa LOU och därmed förenklar vardagen på HK vid Kungsträdgården så har aktiebolagskonstruktionen den (självklart helt oförutsedda :rolleyes:) effekten att man inte lyder under offentlighetsprincipen. Jag menar, varför ska vi som tvingas betala för eländet faktiskt få ta del av hur de resonerar och sköter sitt jobb? Nä, Farbror Monopolet vet bäst.
 

Peder

Medlem
och för att förtydliga: Det är förmodligen bara säljaren som gör fel, och transportören.

Det är bara distanshandel, privatinförsel och resandeinförsel av alkohol som är OK enligt svensk lag och enligt det bakomliggande EU-direktivet. Och mig veterligt har inte vare sig EUs punktskattedirektiv (2008/118/EU ) eller dess svenska implementation i form av alkoholskattelagen (1994:1564) provats i domstol, den enda pågående rättegång i området kring handel med alkoholhaltiga drycker, är den där allas vår Peder tyvärr är svarande, det handlar alltså inte om brott mot skattereglerna utan mot brott mot alkohollagen.

Ja snart kommer domen mot mig, den 3:e juni. Jag skulle nog däremot säga att varken säljaren eller transportören gör något fel. Jag skulle gladeligen se fram emot ett försök från Sveriges sida att ställa en utländsk vinmakare som har stått för transporten inför rätta för att inte ombesörjt alkoholskatt. Det inte är förenligt med EU-lagen att en säljare i Champagne skall stå för svensk alkoholskatt för att han ombesörjt både försäljning och transport av vinet till någon här på finewines-forumet. Jag tror inte Frankrike kommer lämna ut vinmakaren till Sverige för en rättegång så att han måste gömma sig på Ecuadors ambassad:).

Så det är nog fritt fram för alla som vill ha ett roligare utbud än det som finns på Systembolagets hyllor att sätta sig framför internet och njuta av vad EU har att erbjuda. Skulle paketet fastna i tullen så har jag inte hört om någon som fått det uthällt om man betalar alkoholskatt och lite extra småslantar, så länge man inte får en åklagare efter sig. :mad:
 
Toppen