Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är min ide möjlig att genomföra?

Sanna

Medlem
Jag bor i Spanien och min spanska sambo tillverkar vin i staden Rioja.
Vi skulle vilja erbjuda restauranger i Sverige att beställa våra viner med sin egna etikett på för ca 20kr flaskan.

Är detta ens möjligt eller får svenska restauranger inte köpa vin från utländska företag?

Tack för hjälpen!!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag bor i Spanien och min spanska sambo tillverkar vin i staden Rioja.
Vi skulle vilja erbjuda restauranger i Sverige att beställa våra viner med sin egna etikett på för ca 20kr flaskan.

Är detta ens möjligt eller får svenska restauranger inte köpa vin från utländska företag?

Tack för hjälpen!!
Jag tycker att det låter trevligt att kunna få en egen etikett, tro mig. ;) Hur det funkar med vårt monopol och vid försäljning till restaurang vet jag inte, men jag misstänker att det säkert finns en del problem. Forumet har dock säkerligen koll så ha bara lite is i magen så borde du få lite vägledning snarast. :)

Jag är också nyfiken på vilken kvalitetsnivå ett vin som säljs för 20 kr flaskan direkt från producent håller? Jag hade gärna velat importera ett kvalitetsvin med personligt designad etikett, men om det skall vara värt mödan så behöver det vara riktigt jäkla bra! :)
 

chambertin

Medlem
Jag bor i Spanien och min spanska sambo tillverkar vin i staden Rioja.
Vi skulle vilja erbjuda restauranger i Sverige att beställa våra viner med sin egna etikett på för ca 20kr flaskan.

Är detta ens möjligt eller får svenska restauranger inte köpa vin från utländska företag?

Tack för hjälpen!!
Restauranger kan göra det om de är registrerade för partihandel med alkoholdrycker precis som en importör. Känner till några som är det men har inte koll på omfattningen. Kruxet för utländska leverantörer brukar vara fraktkostnaderna då väldigt få restauranger kan eller vill köpa pallvis med vin och att frakta ett fåtal lådor vin från Spanien direkt till varje restaurang äter snabbt upp det lägre priset.
Sen är det nog väldigt få restauranger som vill köpa ett vin (med eller utan egen etikett) utan att ha smakat det först, men det kanske ni redan har löst på ngt smidigt sätt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är detta ens möjligt eller får svenska restauranger inte köpa vin från utländska företag?
För att komplettera det som @chambertin skriver, vanliga restauranger med enbart serveringstillstånd får inte köpa från utlandet. Alkohollagen (2010:1622) 4 kap 4 §: "Spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker får föras in i landet endast av partihandlare samt av detaljhandelsbolaget för att bolaget ska kunna fullgöra den skyldighet som anges i 5 kap. 4 §."
Undantaget som har möjliggjort nätvinhandel gäller bara för privatpersoners eget bruk:
"Utöver vad som anges i första stycket får spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker föras in...
7. av en enskild person som har fyllt 20 år genom yrkesmässig befordran eller annan oberoende mellanhand, om införseln sker
från ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och dryckerna är avsedda för dennes eller dennes familjs
personliga bruk."
 
Trådskapare
S

Sanna

Medlem
Jag tycker att det låter trevligt att kunna få en egen etikett, tro mig. ;) Hur det funkar med vårt monopol och vid försäljning till restaurang vet jag inte, men jag misstänker att det säkert finns en del problem. Forumet har dock säkerligen koll så ha bara lite is i magen så borde du få lite vägledning snarast. :)

Jag är också nyfiken på vilken kvalitetsnivå ett vin som säljs för 20 kr flaskan direkt från producent håller? Jag hade gärna velat importera ett kvalitetsvin med personligt designad etikett, men om det skall vara värt mödan så behöver det vara riktigt jäkla bra! :)

Kul! Vi kan nog få till ett samarbete ;)
Vi har ju som sagt redan vinproduktionen igång sedan många år tillbaka och säljer idag 28.000 flaskor per månad i Spanien.
Vi säljer rött, vitt och rose. Vilken sort är favoriten?

Kan man skicka en flaska till en privatperson i Sverige som gåva? Isåfall hade vi kunnat skicka en till dig så kan du avgöra om det faller er i smaken och ni vill ha egna etiketter på och sälja vidare.
 
Trådskapare
S

Sanna

Medlem
Restauranger kan göra det om de är registrerade för partihandel med alkoholdrycker precis som en importör. Känner till några som är det men har inte koll på omfattningen. Kruxet för utländska leverantörer brukar vara fraktkostnaderna då väldigt få restauranger kan eller vill köpa pallvis med vin och att frakta ett fåtal lådor vin från Spanien direkt till varje restaurang äter snabbt upp det lägre priset.
Sen är det nog väldigt få restauranger som vill köpa ett vin (med eller utan egen etikett) utan att ha smakat det först, men det kanske ni redan har löst på ngt smidigt sätt.

Vart köper restauranger sina viner ifrån i Sverige?

Jag började tänka på det här förat igår så jag har inte kommit på något smidigt sätt för restauranger att prova vinet.
Har du kanske något förslag?

Finns det vinmässor eller liknande där man kan delta och företag kan smaka och beställa viner?

Har förstått att det är svårt att sälja vin till Sverige.
Några tips på hur man kan gå tillväga?
 

Gurto

Medlem
Vart köper restauranger sina viner ifrån i Sverige?

Från de svenska vinimportörerna eller grossister. Smakar gör man antingen genom att en säljare från importören/grossisten kommer med vin till restaurangen eller så går man på mässor.

Att sälja direkt till restaurang är nog en tanke ni får släppa. Problematiken har redan nämnts: få restauranger som är importörer/partihandlare och få som vill köpa vin i de volymer som skulle vara nödvändigt för att inte fraktkostnaden ska bli för stor.

Försök hitta en svensk importör istället.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul! Vi kan nog få till ett samarbete ;)
Vi har ju som sagt redan vinproduktionen igång sedan många år tillbaka och säljer idag 28.000 flaskor per månad i Spanien.
Vi säljer rött, vitt och rose. Vilken sort är favoriten?

Kan man skicka en flaska till en privatperson i Sverige som gåva? Isåfall hade vi kunnat skicka en till dig så kan du avgöra om det faller er i smaken och ni vill ha egna etiketter på och sälja vidare.
Nu är det nog inte ok för mig som privatperson att ta emot gåvor på det viset (tror jag?), men rött är helt klart min passion. Sen angående personlig etikett så var det nog lite på skämt även om idén jag länkade till om ett forumvin är högst intressant som koncept och det faktum att ni kan erbjuda det är också jädrigt trevligt. Det skall dock vara ett riktigt kvalitetsvin är tanken, vilket vi ännu inte vet när det gäller just ditt vin (men det kan såklart vara hur bra som helst).

Trevligt att ha dig på forumet i vilket fall som helst och som har nämnts innan så behöver du nog hitta en lämplig importör först innan det kan hända saker i detta reglerade land! :)
 

jrick

Medlem
Varför skulle det vara olagligt att ta emot en flaska vin som privatperson och även om det är det, vad ska hända? Om det känns bättre så betala 20 kr plus svensk skatt alternativt enbart svensk skatt och importera en flaska. Vi på forumet vill ha en upplösning på denna spännande historia.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varför skulle det vara olagligt att ta emot en flaska vin som privatperson och även om det är det, vad ska hända? Om det känns bättre så betala 20 kr plus svensk skatt alternativt enbart svensk skatt och importera en flaska. Vi på forumet vill ha en upplösning på denna spännande historia.
Jag vet inte vad lagen säger men misstänker nog att det inte är ok officiellt. Vad som sker i den privata sfären är dock en helt annan sak. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Varför skulle det vara olagligt att ta emot en flaska vin som privatperson och även om det är det, vad ska hända? Om det känns bättre så betala 20 kr plus svensk skatt alternativt enbart svensk skatt och importera en flaska. Vi på forumet vill ha en upplösning på denna spännande historia.
Pfft! Inte ens i DDR-Sverige ska han betala något till fogden för en enstaka fådd flaska!

Lag om alkoholskatt (1994:1564):
"8 § Skattskyldig är den som
5. för in eller tar emot beskattade alkoholvaror från ett annat EU-land till Sverige enligt 16 §"
Men:
"8 a § Från skattskyldighet enligt 8 § första stycket 5[ och 8] undantas varor som förs in till Sverige
5. som enstaka gåvoförsändelse under yrkesmässig befordran från en enskild person i ett annat EU-land till en enskild person i Sverige, om varorna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk."

Och vad gäller lagligheten säger t.o.m. den tungt godtemplar- och förmyndarinfluerade Alkohollagen:

"4 § Spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker får föras in i landet endast av partihandlare samt av detaljhandelsbolaget för att bolaget ska kunna fullgöra den skyldighet som anges i 5 kap. 4 §.

Utöver vad som anges i första stycket får spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker föras in
6. som enstaka gåvoförsändelse under yrkesmässig befordran från en enskild person i ett annat land till en enskild person i
Sverige som har fyllt 20 år, om dryckerna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk"

Vad som möjligen finns i bakhuvudet på något är att Konsumentverket i sina allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter numera skriver att:
"Det är inte tillåtet att ge bort eller bjuda på alkoholdrycker för reklamändamål, för att skapa goodwill eller för att på annat sätt främja försäljningen. ... Alkoholdryck i form av varuprov får endast lämnas till den som är tillståndshavare enligt alkohollagen."
Det behöver man nog inte bryr sig så hårt om i det här fallet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Pfft! Inte ens i DDR-Sverige ska han betala något till fogden för en enstaka fådd flaska!

Lag om alkoholskatt (1994:1564):
"8 § Skattskyldig är den som
5. för in eller tar emot beskattade alkoholvaror från ett annat EU-land till Sverige enligt 16 §"
Men:
"8 a § Från skattskyldighet enligt 8 § första stycket 5[ och 8] undantas varor som förs in till Sverige
5. som enstaka gåvoförsändelse under yrkesmässig befordran från en enskild person i ett annat EU-land till en enskild person i Sverige, om varorna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk."

Och vad gäller lagligheten säger t.o.m. den tungt godtemplar- och förmyndarinfluerade Alkohollagen:

"4 § Spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker får föras in i landet endast av partihandlare samt av detaljhandelsbolaget för att bolaget ska kunna fullgöra den skyldighet som anges i 5 kap. 4 §.

Utöver vad som anges i första stycket får spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker föras in
6. som enstaka gåvoförsändelse under yrkesmässig befordran från en enskild person i ett annat land till en enskild person i
Sverige som har fyllt 20 år, om dryckerna är avsedda för dennes eller dennes familjs personliga bruk"

Vad som möjligen finns i bakhuvudet på något är att Konsumentverket i sina allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter numera skriver att:
"Det är inte tillåtet att ge bort eller bjuda på alkoholdrycker för reklamändamål, för att skapa goodwill eller för att på annat sätt främja försäljningen. ... Alkoholdryck i form av varuprov får endast lämnas till den som är tillståndshavare enligt alkohollagen."
Det behöver man nog inte bryr sig så hårt om i det här fallet.
Med andra ord är det fritt fram att skicka enstaka gratisflaskor till mig eller har jag inte läst tillräckligt noga?
 

sunqan

Vinös
obs att det alltså ska vara en gåva från en privatperson i utlandet till en privatperson i sverige. utländska företag får inte skicka gåvor till privatpersoner.
(alkoholhaltiga gåvor alltså).
 
Toppen