Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Är tyska högklassiga viner underskattade i Norden?

Bastardo

Medlem
Jag får en känsla av, att det finns väldigt många som inte uppskattar tyska viner i lite högre prisklasserna. Både här men också i övrigt. För det finns oerhört fina viner hela tiden på bolis, som nästan ingen är intresserad av. Kan hända att jag tänker lite fel här, men jag inbillar mig att det är så IRL.
Det gäller både torra och söta varianter. Om vi tar ett exempel, så har Felseneck Riesling Grosses Gewächs 2016 fått hela 98 poäng av gänget bakom Parker. Hur många andra fina viner får ni för det priset? Säkerligen väldigt få, om det skulle gälla vinerna från Frankrike eller nästan vilket annat vinområde som finns.
Jag skulle oerhört gärna få höra era åsikter i den här frågan. Och jag skulle bli bara glad om ni kan motbevisa min tes. :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag får en känsla av, att det finns väldigt många som inte uppskattar tyska viner i lite högre prisklasserna. Både här men också i övrigt. För det finns oerhört fina viner hela tiden på bolis, som nästan ingen är intresserad av. Kan hända att jag tänker lite fel här, men jag inbillar mig att det är så IRL.
Det gäller både torra och söta varianter. Om vi tar ett exempel, så har Felseneck Riesling Grosses Gewächs 2016 fått hela 98 poäng av gänget bakom Parker. Hur många andra fina viner får ni för det priset? Säkerligen väldigt få, om det skulle gälla vinerna från Frankrike eller nästan vilket annat vinområde som finns.
Jag skulle oerhört gärna få höra era åsikter i den här frågan. Och jag skulle bli bara glad om ni kan motbevisa min tes. :)

Jag tror inte att det finns något att motbevisa, och jag tror inte heller att det handlar om att "det finns väldigt många som inte uppskattar tyska viner i lite högre prisklasserna". Jag tror att majoriteten på det här forumet uppskattar de vinerna oerhört mycket, men likväl att majoriteten här har en annan smak som får företräde när inköp av vin görs.

En annan faktor jag tror kan vara bidragande är att man kanske inte sitter och skummar i beställningssortimentet särskilt ofta, utan istället har koll på när det man gillar och är intresserad av släpps på Systembolaget. Schäfer-Fröhlich är nog på mångas radar, men jag tror inte att gemene man söker efter dem på Systembolagets hemsida. Jag tror även att Systembolaget i sig är en stor bidragande faktor också till ett svagt intresse för särskilda viner. Systembolagets modell premierar viner som passar den stora massan, och övriga viner kräver att man fångar konsumenternas ögon, något som Systembolaget inte direkt gör det enkelt att göra. Om man hade kunnat sortera viner efter Parker-, Robinson eller andra poängskalor samt läsa kundrecensioner, då tror jag nog att många viner som idag säljs i mindre skala hade fått ett större fäste. Men det går ju inte...
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag tror inte att det finns något att motbevisa, och jag tror inte heller att det handlar om att "det finns väldigt många som inte uppskattar tyska viner i lite högre prisklasserna". Jag tror att majoriteten på det här forumet uppskattar de vinerna oerhört mycket, men likväl att majoriteten här har en annan smak som får företräde när inköp av vin görs.

En annan faktor jag tror kan vara bidragande är att man kanske inte sitter och skummar i beställningssortimentet särskilt ofta, utan istället har koll på när det man gillar och är intresserad av släpps på Systembolaget. Schäfer-Fröhlich är nog på mångas radar, men jag tror inte att gemene man söker efter dem på Systembolagets hemsida. Jag tror även att Systembolaget i sig är en stor bidragande faktor också till ett svagt intresse för särskilda viner. Systembolagets modell premierar viner som passar den stora massan, och övriga viner kräver att man fångar konsumenternas ögon, något som Systembolaget inte direkt gör det enkelt att göra. Om man hade kunnat sortera viner efter Parker-, Robinson eller andra poängskalor samt läsa kundrecensioner, då tror jag nog att många viner som idag säljs i mindre skala hade fått ett större fäste. Men det går ju inte...
Det här borde nästan innebära att tyska viner är ganska PV hos oss, eller? Fast det är nog ganska få som vill betala över 500 spänn för en flaska torrt tyskt vin. Och väldigt många av vinerna i GG-klassen får inte så höga poäng. Det påverkar nog många andra viner som skulle vare oerhört PV. :)
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Försöker njuta så länge det varar, sakta men säkert stiger de lite i pris men än så länge fantastiskt prissatta!
Man får knappast ens en godkänd champagne för de pengarna vad en oerhört högklassig torr tysk riesling kostar. :) Och en bra Bordeaux eller Bourgogne är det bara att glömma. Eller CdP, Côte-Rôtie, Hermitage etc. för den delen. Eller italienska storheter.
Det samma gäller för det mesta i vinvägen, oavsett varifrån de kommer. Under 500 kronor får man inte så mycket, fast hos tyska vinerna får man det.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
En annan aspekt som jag upplever med både Tyskland och Alsace i högre utsträckning än de flesta andra vinländer och regioner är den höga lägstanivån.

Visst finns det skräpviner att hitta, men om så är fallet syns det vanligtvis på prislappen.

Kanske är det även det som håller nere priserna? Den stora konkurrensen bland producenter och den höga kvalitetsnivån gör att det är svårt för enskilda producenter att sticka iväg prismässigt?

Personligen känner jag mig aldrig orolig eller ängslig med att få tag på riktigt bra riesling, vilket leder till att jag låter bli att prioritera köp av många extravaganta flaskor. De kommer ju i en strid ström hela tiden, som tur är!
 

Magikern

Medlem
Man får knappast ens en godkänd champagne för de pengarna vad en oerhört högklassig torr tysk riesling kostar. :) Och en bra Bordeaux eller Bourgogne är det bara att glömma. Eller CdP, Côte-Rôtie, Hermitage etc. för den delen. Eller italienska storheter.
Det samma gäller för det mesta i vinvägen, oavsett varifrån de kommer. Under 500 kronor får man inte så mycket, fast hos tyska vinerna får man det.

Jag vet inte om det bara är jag men jag tycker att man ofta får ett dubbelt så bra vin om man köper en Chablis för 300 spänn jämfört med om man köper ett torrt tyskt vin. Detsamma gäller i mindre grad vit Bourgogne.

Kloster Eberbach Beerenauslese tycker jag är bra bang for the buck minst sagt och det samma gäller i mindre grad Markus Molitors helsöta viner.

Botrytis tycker jag tyskarna är bäst på men i övrigt vet jag inte om jag tycker de gör några fynd direkt om man generaliserar grovt. Smaken är olika ;)
 

jrick

Medlem
Nu tickar webbsaldot för Schäfer-Fröhlich Felseneck GG neråt - finewines.se-effekten! Erkänner mig skyldig till att ha beställt ett par. Stromberg GG finns ju också och i betydligt större antal, har nästan lika höga betyg.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Nu tickar webbsaldot för Schäfer-Fröhlich Felseneck GG neråt - finewines.se-effekten! Erkänner mig skyldig till att ha beställt ett par. Stromberg GG finns ju också och i betydligt större antal, har nästan lika höga betyg.
Bravo, jrick!
Är det inte meningen att man tipsar varandra om goda viner? :) Vissa här verkar inte tycka det, men jag tror inte att du gör det.
 

vinosofi

Medlem
Bravo, jrick!
Är det inte meningen att man tipsar varandra om goda viner? :) Vissa här verkar inte tycka det, men jag tror inte att du gör det.
Tipsen är väl en av anledningarna till att vi hänger här allihop. Jag menar bara såklart att jag är glad att FW inte är större än vad det är för jag som verkligen älskar tysk riesling tycker prisläget är utomordentligt bra. Så gärna inga insändare i DN kring samma ämne, tack!
 
Toppen