Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ärlig VinTV

Peder

Medlem
Något jag funderat på mycket eftersom det både finns poddar och sedan ganska mycket youtube-klipp med vin som oftast inte har någon trovärdighet utan är köpt där man står och gör reklam för exempelvis Roodeberg och har matmingel för att man fått massa varuprover från någon leverantör är om man skulle ha en Finewines-TV.

En ärlig vin-tv där intäkterna från YouTube reklam går till diverse evenemang som Finewines.se kan arrangera och där man helt utan koppling till leverantörer testar ett fyndvin som exempelvis AOV prisat (Claude Val) och sedan tar fram ett mycket bättre alternativ oavsett vad det kostar och både ger ris och ros till dessa viner som många köper för att det har fått fynd-stämpel, är bästa köp, årets vin etc.

Eftersom jag även arbetar med television så skulle jag tycka att det skulle vara en rolig grej som skulle ge en mycket ärligare bild än vad vinkritikerna och vinreklamen i tidningar dränker oss med och där det oftast bara är plonk och många viner i annonser har ju till och med fått fina betyg från en sida som bara är kommersiell (vinguiden) och som ska hjälpa importörer att deras skräpviner ska kvala in på Systembolaget.

För det skulle det behövas någon personlighet som inte är blyg att prata om vin framför en kamera och har ett stort kunnande och kunnandet finns ju på finewines.se bland många.

Med vänliga hälsningar

Peder
 

Mattias Schyberg

Administratör
Något jag funderat på mycket eftersom det både finns poddar och sedan ganska mycket youtube-klipp med vin som oftast inte har någon trovärdighet utan är köpt där man står och gör reklam för exempelvis Roodeberg och har matmingel för att man fått massa varuprover från någon leverantör är om man skulle ha en Finewines-TV.

En ärlig vin-tv där intäkterna från YouTube reklam går till diverse evenemang som Finewines.se kan arrangera och där man helt utan koppling till leverantörer testar ett fyndvin som exempelvis AOV prisat (Claude Val) och sedan tar fram ett mycket bättre alternativ oavsett vad det kostar och både ger ris och ros till dessa viner som många köper för att det har fått fynd-stämpel, är bästa köp, årets vin etc.

Eftersom jag även arbetar med television så skulle jag tycka att det skulle vara en rolig grej som skulle ge en mycket ärligare bild än vad vinkritikerna och vinreklamen i tidningar dränker oss med och där det oftast bara är plonk och många viner i annonser har ju till och med fått fina betyg från en sida som bara är kommersiell (vinguiden) och som ska hjälpa importörer att deras skräpviner ska kvala in på Systembolaget.

För det skulle det behövas någon personlighet som inte är blyg att prata om vin framför en kamera och har ett stort kunnande och kunnandet finns ju på finewines.se bland många.

Med vänliga hälsningar

Peder
Gillar hur du tänker! Måste dock rusa på ärende just nu, men spontant så låter det som något jag skulle vilja filura vidare på, så jag återkommer i frågan!
 

kayaker

Cyklist
Något jag funderat på mycket eftersom det både finns poddar och sedan ganska mycket youtube-klipp med vin som oftast inte har någon trovärdighet utan är köpt där man står och gör reklam för exempelvis Roodeberg och har matmingel för att man fått massa varuprover från någon leverantör är om man skulle ha en Finewines-TV.

En ärlig vin-tv där intäkterna från YouTube reklam går till diverse evenemang som Finewines.se kan arrangera och där man helt utan koppling till leverantörer testar ett fyndvin som exempelvis AOV prisat (Claude Val) och sedan tar fram ett mycket bättre alternativ oavsett vad det kostar och både ger ris och ros till dessa viner som många köper för att det har fått fynd-stämpel, är bästa köp, årets vin etc.

Eftersom jag även arbetar med television så skulle jag tycka att det skulle vara en rolig grej som skulle ge en mycket ärligare bild än vad vinkritikerna och vinreklamen i tidningar dränker oss med och där det oftast bara är plonk och många viner i annonser har ju till och med fått fina betyg från en sida som bara är kommersiell (vinguiden) och som ska hjälpa importörer att deras skräpviner ska kvala in på Systembolaget.

För det skulle det behövas någon personlighet som inte är blyg att prata om vin framför en kamera och har ett stort kunnande och kunnandet finns ju på finewines.se bland många.

Med vänliga hälsningar

Peder
Spännande idé!
Jag skulle helst vilja se att det isåfall är flera personer som delar på bördan. Dels för att jag tror att det blir lättare att hålla liv i det hela och dels för att det skulle ge plats för fler "röster" och smakpreferenser.
Fast vore det inte enklare med poddformatet?
Om det går att lösa praktiskt så att det inte blir för stojigt så skulle man ju kunna tänka sig att man gör någon kortare inspelning där man diskuterar och bedömer något vin i början av en BYOB eller liknande vinnördsträff.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
@kayaker Ingen dum idé med personer som delar på bördan. Man kan ju alltid göra en pilot för att se om koncepter håller och det kan man passa på att göra på en BYOB, men sedan föreslår jag att man matar av flera avsnitt under en inspelningsdag eller kväll och så lanserar man ett nytt avsnitt varje torsdag exempelvis. Visar programmet upp en seriositet där man kan propagera för varför ett speciellt vin inte är bra egentligen trots att det fått fynd-stämpel så kan det i en förlängning åtminstone en känga eller påverka den dåliga vinjournalistiken vi har i Sverige där man bedömer viner på prisvärdet och mest bang for the buck!

Jag skulle ställa upp rent tekniskt for free om det skulle vara något som man driver seriöst för att skapa en större medvetenhet bland vinkonsumenter om vin och där man vill höja ribban för mer kvalitet i flaskan.
 

ChristianB

DipWSET
Väldigt spännande idé! Det känns som att en sådan här sak skulle vara nästa steg efter de otaliga vinbloggarna som finns, både högt och lågt. En del är ju rena förteckningar över vad man druckit, andra går mer all-in och skriver byprofiler för hela Champagne. :p
Spontant var min första tanke att göra det som Regular Ordinary Swedish Mealtime (tänk er någon som vrålar "VIIIIIIIIIIIN!!!! RÖÖÖÖÖÖÖTTTTT OCH VIIIIITTTTT!") men jag inser ju också att det kanske inte riktigt kommer att uppfattas på det sätt vi vill.

Jag känner ju också att jag gärna bidrar men för tillfället sätter ju mitt arbete käppar i hjulet på en mer aktiv front. Att jag skriver en del smaknoteringar här och dricker vin privat är en sak, men jag misstänker att jag skulle få ännu fler ögon på mig om jag började göra vin-TV! :D
 

Vino fino

Medlem
Jag tycker att det låter som en utmärkt idé.

En sak som jag tror skulle göra att det lyfter sig från den stora massan av skräp är om huvudprinciperna från vårt forum behålls, dvs. att seriositet, gemensamma värdegrunder, allmänt sunda provningsmetoder och principer för att ge omdömen, att fler röster och perspektiv är bättre än få, osv. Det tror jag ger kvaliteten snarare än att några få ska visa nunan konstant. Den som är mediekåt kan ju köra egen videoblogg, menar jag. Mycket intressantare och mer unikt att visa upp en samlad bild av ett forum med många olika, roliga, trevliga personer och personligheter som har samlats under sin flagga av seriöst vinintresse. Geografisk och demografisk spridning.

(Sen får vi gärna vara lite kontroversiella också som Peder är inne på, och ge fan i att leka leken "hur ska vi jaga intäkter från leverantörerna")
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
(Sen får vi gärna vara lite kontroversiella också som Peder är inne på, och ge fan i att leka leken "hur ska vi jaga intäkter från leverantörerna")

Låter som något att spåna på. Inga varuprover utan antingen får man stå för vinkostnaden själv eller så betalar sig vinerna genom någon insamling från forummedlemmar, då får man också en helt oberoende VinTV som har någon slags journalistisk heder som saknas inom vinskrivandet i tidningar och i SVT, TV4 mfl kanaler. Eftersom YouTube har annonsering så kanske man om man har tur kan få lite annonsintäkter fast utan att man själv har någon koppling till annonsörerna. För övrigt så tycker jag att man stirrar sig helt blint på att det bara finns viner som har ett artikelnummer som är kopplat till SB inom svensk vinjournalistik. Därför är det upp till var och en som är inblandade om vinet kommer från en tysk handlare, en svensk nätvinhandlare eller Systembolaget.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker att det låter som en utmärkt idé.

En sak som jag tror skulle göra att det lyfter sig från den stora massan av skräp är om huvudprinciperna från vårt forum behålls, dvs. att seriositet, gemensamma värdegrunder, allmänt sunda provningsmetoder och principer för att ge omdömen, att fler röster och perspektiv är bättre än få, osv. Det tror jag ger kvaliteten snarare än att några få ska visa nunan konstant. Den som är mediekåt kan ju köra egen videoblogg, menar jag. Mycket intressantare och mer unikt att visa upp en samlad bild av ett forum med många olika, roliga, trevliga personer och personligheter som har samlats under sin flagga av seriöst vinintresse. Geografisk och demografisk spridning.

(Sen får vi gärna vara lite kontroversiella också som Peder är inne på, och ge fan i att leka leken "hur ska vi jaga intäkter från leverantörerna")
Precis mina tankar som jag ännu inte fått tid att skriva, men desto bättre när jag slipper och bara kan haka på dina. :)
 

ChristianB

DipWSET
Man kanske också kan ta konceptet "Månadens vin" ett steg längre och inkludera det i vin-TVn? Om man annonserar ut det mellan avsnitten så har ju folket också en chans att prova tillsammans med de som gör klippet, på samma sätt som vi har kört med olika flaskor varje månad. :)
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Låt oss ha ett möte efter jul och nyår kring detta och de som inte är boendes i Stockholm får vara med genom exempelvis Skype eller telefon. Viktigt är att de personligheter som ska hålla i det har stort vinkunnande så att man har svårt att slå ner på programmets innehåll, men sedan kan man ha medlemmar från forumet med som gäster och det är inte alla som är bra framför en kamera (exempelvis mig själv). Viktigt tycker jag också är att eventuella gäster inte är personligheter som Carl Jan, Håkan Larsson mfl. för att man ska jaga tittarsiffror, utan tittarsiffrorna ska komma genom trovärdighet och inte genom kändisar inom vin-sfären som många podar och andra kör med.

Det finns även visa saker som man skall tänka på inom ett program-format och det är att ett avsnitt inte ska vara för långt eftersom statistik inom webbtv visar att väldigt långa program som produceras för webben tappar tittare när det blir för långrandigt, så det ska vara tempo och mycket information fast lagom längd.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag kanske kan bidra med en duktig klippare...

Gjort bland annat, Café Bärs (är ju en dryck), Partaj (hyfsat relevant), Gifta på låtsas(!) och massa annat...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Låt oss ha ett möte efter jul och nyår kring detta och de som inte är boendes i Stockholm får vara med genom exempelvis Skype eller telefon. Viktigt är att de personligheter som ska hålla i det har stort vinkunnande så att man har svårt att slå ner på programmets innehåll, men sedan kan man ha medlemmar från forumet med som gäster och det är inte alla som är bra framför en kamera (exempelvis mig själv). Viktigt tycker jag också är att eventuella gäster inte är personligheter som Carl Jan, Håkan Larsson mfl. för att man ska jaga tittarsiffror, utan tittarsiffrorna ska komma genom trovärdighet och inte genom kändisar inom vin-sfären som många podar och andra kör med.

Det finns även visa saker som man skall tänka på inom ett program-format och det är att ett avsnitt inte ska vara för långt eftersom statistik inom webbtv visar att väldigt långa program som produceras för webben tappar tittare när det blir för långrandigt, så det ska vara tempo och mycket information fast lagom längd.
Ett möte väl värd en resa till storstaden!
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Jag kanske kan bidra med en duktig klippare...

Gjort bland annat, Café Bärs (är ju en dryck), Partaj (hyfsat relevant), Gifta på låtsas(!) och massa annat...

Låter bra så länge alla arbetar ideellt för den goda sakens skull. Jag har arbetat som redigerare på bland annat Dagens Nyheter (har även arbetat med BGK ;)) så Finewines-TV skulle jag kunna klippa, men ser inte mig själv som en redigerare utan är mer duktig på tv-produktion och tekniken med kameror och ljussättning.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är bara att boka upp ett möte på någon av alla trevliga vinbarer som dykt upp i Stockholm så kan vi gå igenom förutsättningarna.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Här kommer några exempel som jag hittade på YouTube över kvalitén på innehållet i mycket som publiceras på webben och där jag tror Finewines.se kan tillföra något nytt.



 

Mattias Schyberg

Administratör
Här kommer några exempel som jag hittade på YouTube över kvalitén på innehållet i mycket som publiceras på webben och där jag tror Finewines.se kan tillföra något nytt.



Det känns ju som att vi bör rikta in oss på vinnördar, även om vi såklart borde täcka även det område där vi kan rekrytera de nybörjare som ännu inte insett att de gillar riktigt gott vin ännu.

Jag tror att vi skall vara "lättsamt" seriösa, dvs undvika att framså som "snobbiga", men abslout inte gå åt det folkliga hållet. Just detta mellanting är något som saknas i vinvärlden. :)
 
Toppen