Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Agramont tempranillo Cabernet Sauvignon 1992

A

Annicka

Hejsan!
Hittade en gammal vinflaska i källaren som jag fick för en herran massa år sedan. Runt 1995.
En Agramont tempranillo Cabernet Sauvignon 1992.
Har haft den upp och ned sedan jag fick den och nu när jag hittade den har någon vänt på den. När jag vände på den började vin sippra upp ur korken och jag smakade på det och det smakade inte ättika.
Jag ska inte dricka den förrän på lördag.
Tror ni att det klarar sig?
Tror ni att det kan finnas något värde i flaskan eller blev den förstörd nu när det sipprade ur några droppar?
Jag är ingen vinälskare eller vinkännare så jag hoppas någon kan svara.
Mvh Annicka
 
Hejsan!
Hittade en gammal vinflaska i källaren som jag fick för en herran massa år sedan. Runt 1995.
En Agramont tempranillo Cabernet Sauvignon 1992.
Har haft den upp och ned sedan jag fick den och nu när jag hittade den har någon vänt på den. När jag vände på den började vin sippra upp ur korken och jag smakade på det och det smakade inte ättika.
Jag ska inte dricka den förrän på lördag.
Tror ni att det klarar sig?
Tror ni att det kan finnas något värde i flaskan eller blev den förstörd nu när det sipprade ur några droppar?
Jag är ingen vinälskare eller vinkännare så jag hoppas någon kan svara.
Mvh Annicka

Hej

Tror den klarar sig till lördag. Är den förstörd så är den det redan. Värdet på vinet är ganska lågt från början och en läckande kork gör att värdet i princip gått ner till noll.

Då den läckt så har det kommit in syre. Det kommer oxidera vinet. Oftast då man öppnar en sådan flaska så tappar vinet väldigt snabbt den eventuella spänst som fanns kvar. Det är ett förhållandevis gammalt flaska av ett vin som inte är gjort för långlagring.

Dock, med vin kan man alltid få överraskningar så det kanske visar sig vara riktigt bra. Bara att hålla tummarna
 
Toppen