Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ahr och Pfalz

grappa

Medlem
Tänkte försöka ta en snabbtur till Ahr och Pfalz. Någon som har några tips? På schemat (om det hinns med) står Nelles, Dagernova, Jean Stodden och Meyer-Näkel i Ahr och KIssel, Kassner-Simon, Philipp Kuhn och Knipser i Pfalz.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tänkte försöka ta en snabbtur till Ahr och Pfalz. Någon som har några tips? På schemat (om det hinns med) står Nelles, Dagernova, Jean Stodden och Meyer-Näkel i Ahr och KIssel, Kassner-Simon, Philipp Kuhn och Knipser i Pfalz.
Det enda tips jag kan komma på är att plocka på dig så mycket läcker tysk pinot du kan hitta. Ett besök hos Becker i Pfalz kan möjligen vara värt besväret. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hos många topproducenter i Ahr funkar dropin förvånansvärt bra, vilket jag tror beror på att de är anpassade för dagsutflykts-besökare från närliggande Köln-Bonn. Ahr levde på lokalturism redan före de gjorde bra viner.

I slutet av 2013 sedan rev jag av de sex VDP-producenterna i Ahr, d.v.s. de som borde utgöra toppen, på 1,5 dag. Nu slår det lite vilka årgångar som erbjuds, men då imponerade Nelles minst av dessa sex. Meyer-Näkel (som var kvalitetspionjären i området) och Jean Stodden (som en och annan håller som bäst idag) ligger nog högst i pris, men är helt klart bra. För mig så hade J. J. Adeneuer bäst pris/kvalitetsförhållande bland VDP:arna. Kreuzberg hade det största inslaget av rödviner på annat än Spätburgunder, så något för den som leta efter udda saker (men de har även bra saker). Vill man "bulka" lite billigare viner (om man t.ex. kör bil hela vägen) så är Winzergenossenschaft Mayschoß-Altenahr inte alls så dumma, men de har ett rätt vildvuxet sortiment som inte har en enhetlig stil rakt igenom. De brukar räknas som Tysklands bästa vinkooperativ och erbjöd generös provningsmöjlighet när jag var där.
 
Trådskapare
grappa

grappa

Medlem
Tack för tips etc! Rapport i korthet:
  • 38 h Gbg-Pfalz-Ahr-Gbg
  • 8 producentbesök 4 i Pfalz, 4 i Ahr
  • 72 flaskor med tillbaka
  • Sköljer ner resdammet med en
20160507_190540[1].jpg

Smakar förträffligt.
Vinerna:
20160507_171716[1].jpg

20160507_171728[1].jpg

20160507_171747[1].jpg

20160507_171756[1].jpg

Producenterna:
Kassner-Simon; Trevligt mottagande. Producerar ca 100 000 flaskor totalt. Mycket fin Spätburgunder, Grauerburgunder-Chardonnay, Rislaner Beerensauslese, Sauvignon Blanc.
Kissel; Trevligt mottagande. Producerar ca 50 000 flaskor totalt. Härlig Chardonnay "Fumé" och Sauvignon Blanc "Fumé" dvs fatade och använder bara nya fat. Väldigt trevlig Spätburgunder också. Kitchiga etiketter på deras Blanc de Noir rosé, Hermelinen (fatad) och Hermelinchen (ej fatad).
Knipser; Riktigt bra spätburgunder men tyvärr lite stressad för att testa tillräckligt. Fick med ett par flaskor Merlot Cab blandning som verkade lovande.
Philipp Kuhn; Härliga Fruhburgunder och Spätburgunder men även här lite snabbesök pga tempot.
Jean Stodden; Underbara Spätburgunder GG av mycket hög klass. Dofterna finns redan på plats men smaken väldigt kartig och sluten. Fruhburgundern tyvärr slutsåld.
Dagernova; Deras Fruhburgunder är härlig. Testade även lite Spätburgunder som är bra men står sig inte i konkurrensen.
Meyer-Näkel; stack bara in huvudet och knep två Fruhburgunder eftersom de hade presentation av årets viner och därmed stängt.
Nelles; Riktigt härlig Spätburgunder, klart i paritet med Nelles och kan utvecklas. Fruhburgundern fick vi inte prova GGn bara en enklare variant och inte alls så bra som tex Dagernovas.
Vinnare: Jean Stodden på kvalitet. Kissel och Kassner-Simon på service och skaparglädje. Besök Freinsheim i Pfalz (där Kissel och Kassner-Simon håller hus), det är värt ett besök. Dessutom ligger Knipser och Philipp Kuhn 10 min bort med bil.
Sammanfattningsvis kan konstateras att visst ligger topproducenterna före men mottagandet är klart bättre på mindre ställen och många spännande saker dyker upp. Tex första gången jag druckit Auxerrois utanför Alsace!
 
Toppen