Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

AI-hallucinationer om vin

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Användandet AI-genererad text (kanske särskilt Chat GPT) och dito bilder ger då och då upphov till varierande åsikter på detta forum. Jag tänkte att det kunde finnas behov av en tråd om sedelärande eller underhållande AI-hallucinationer om vin, d.v.s fall där en AI-applikation har levererat grova faktafel eller rena hittepå om just viner. Ett exempel på en studie om graden av fel i AI-svar relaterat till nyhetsrapportering genomfördes tidigare i år av BBC, för den som undrar varför jag tycker AI-hallucinationer är en grej att vara medveten om: https://www.bbc.com/mediacentre/202...swers-from-artificial-intelligence-assistants

Jag ska till Oslo om några veckor, och inser att jag aldrig besökt Vinmonpolet under mina tidigare korta besök i grannlandet och tänkte att det säkert finns någon/några "flaggskeppsbutiker" i Oslo. Jag knappade därför in "vinmonpolet största butiker" i Google, och tänkte att någon kanske skrivit om detta. Numera kommer ju en "AI-översikt" högst upp av Google. Den löd så här för mig (och den tycks ha vägt in var jag befann mig):

Vinmonopolets största butiker i Stockholm finns i centrala områden med hög trafik och stora kundflöden. Några exempel är butikerna i City, vid Södertälje, samt butiker i andra större köpcentra.
Ett exempel på en stor butik:
  • Stockholm City: Vinmonopolet i Stockholm City är en av de största och mest välbesökta butikerna i landet, beläget i ett centralt läge med goda kommunikationer.
Andra stora butiker:
  • Södertälje:
    Vinmonopolet i Södertälje är en annan stor butik, belägen i ett område med många invånare och goda kommunikationer.
  • Köpt centra:
    Vinmonopolet har också butiker i större köpcentra i Stockholm, vilket gör dem tillgängliga för kunderna i dessa områden.
Andra viktiga aspekter:
  • Sortiment:
    De största butikerna har ett större sortiment än mindre butiker, vilket kan vara en viktig faktor för kunder som söker ett brett utbud.
  • Service:
    Större butiker har oftast fler medarbetare som kan hjälpa kunder med frågor och ge rekommendationer.
  • Låg prispunkter:
    Större butiker kan ibland erbjuda lägre priser än mindre butiker, eftersom de har bättre förhandlingar med leverantörer.

Man kan alltså konstatera att Googles AI endera inte kunnat skilja på Vinomonpolet eller Systembolaget, eller hallucinerat att Polet expanderat till Sverige. Visst finns det SB-butiker i Stockholm City, men ingen butik heter "Stockholm City", och frågar man folk på gatan efter den butiken är jag inte säker på att man blir skickad till PK-huset utan snarare till närmaste butik eller kanske Sergel-butiken? Och Södertälje som en stor butik? Eh? Varför inte t.ex. Bromma Blocks om man anpassar svaret till någon i Storstockholmsområdet? (Och jag kan tänka mig vad de i Göteborg och Malmö tycker.) Sedan tycks denna AI tro att det engelska low price point heter "låg prispunkt" på svenska, snarare än lågprisbutik (alternativt lågprisvaror som väl är den ursprungliga betydelsen). Och denna AI tror alltså att Vinomonpolets större butiker - "outlets"? - har lägre priser än de övriga, och har inte uppfattat hur prissättningen hos våra nordiska alkoholmonpol. Systembolagets "vi är annorlunda av en anledning" är alltså för komplicerat för att förstå för denna AI. Alltså ett totalt oanvänbart svar genomfyll av faktafel!

Last edited:
Användandet AI-genererad text (kanske särskilt Chat GPT) och dito bilder ger då och då upphov till varierande åsikter på detta forum. Jag tänkte att det kunde finnas behov av en tråd om sedelärande eller underhållande AI-hallucinationer om vin, d.v.s fall där en AI-applikation har levererat grova faktafel eller rena hittepå om just viner. Ett exempel på en studie om graden av fel i AI-svar relaterat till nyhetsrapportering genomfördes tidigare i år av BBC, för den som undrar varför jag tycker AI-hallucinationer är en grej att vara medveten om: https://www.bbc.com/mediacentre/202...swers-from-artificial-intelligence-assistants

Jag ska till Oslo om några veckor, och inser att jag aldrig besökt Vinmonpolet under mina tidigare korta besök i grannlandet och tänkte att det säkert finns någon/några "flaggskeppsbutiker" i Oslo. Jag knappade därför in "vinmonpolet största butiker" i Google, och tänkte att någon kanske skrivit om detta. Numera kommer ju en "AI-översikt" högst upp av Google. Den löd så här för mig (och den tycks ha vägt in var jag befann mig):

Man kan alltså konstatera att Googles AI endera inte kunnat skilja på Vinomonpolet eller Systembolaget, eller hallucinerat att Polet expanderat till Sverige. Visst finns det SB-butiker i Stockholm City, men ingen butik heter "Stockholm City", och frågar man folk på gatan efter den butiken är jag inte säker på att man blir skickad till PK-huset utan snarare till närmaste butik eller kanske Sergel-butiken? Och Södertälje som en stor butik? Eh? Varför inte t.ex. Bromma Blocks om man anpassar svaret till någon i Storstockholmsområdet? (Och jag kan tänka mig vad de i Göteborg och Malmö tycker.) Sedan tycks denna AI tro att det engelska low price point heter "låg prispunkt" på svenska, snarare än lågprisbutik (alternativt lågprisvaror som väl är den ursprungliga betydelsen). Och denna AI tror alltså att Vinomonpolets större butiker - "outlets"? - har lägre priser än de övriga, och har inte uppfattat hur prissättningen hos våra nordiska alkoholmonpol. Systembolagets "vi är annorlunda av en anledning" är alltså för komplicerat för att förstå för denna AI. Alltså ett totalt oanvänbart svar genomfyll av faktafel!
Aker Brygge är absolut störst/bäst och Skøyen (utkanten av city, så bil är bra) är också riktigt bra. I övrigt är det ganska stor variation mellan butikerna vad gäller utbud av bättre vin. Det lönar sig ofta att snoka runt lite via deras app/sajt och filtrera på det du är på jakt efter. Finns något guldkorn i nästan alla butiker. Happy hunting.
/MI (mänsklig intelligens)

Last edited:
Toppen