Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Åka via Malmö

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tänkte åka ut till Europa och funderar på om jag skall ta båten från Göteborg eller stanna i Malmö istället. Lite sugen på att åka via Malmö istället. Aldrig varit i staden utan alltid åkt förbi, vore kul att uppleva Sveriges tredje största stad.

Någon som har några bra tips på var man skall äta och dricka om man väljer att ta vägen via Malmö? Bra hotell är också intressant, gärna nära var man skall äta och dricka.
 

gece

Man vänjer sig.
Har inga tips på hotell, men när jag senast skulle spendera en kväll i Malmö fick jag en riktig fullträff med Julie. Okomplicerat ställe (typ livad kvarterskrog?) med många bra viner.

Är man villig att ta en liten :rolleyes: omväg var Köksbordet också något av en topp på en mycket bra gastronomisk skåneresa (som inkluderade bl.a Daniel Berlin). Finns Airbnb i närheten
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
Kan också skriva under på Julie. Andra trevliga alternativ i Malmö är Bouchon (fransk kvarterskrog med genuin fransk mat och bra viner, oftast från småskaliga producenter). Mutantur om man är sugen på lite mer modern mat i mellanrättskoncept, Alexander Sjögrens krog.
Ost och vänner om man är sugen på ett glas vin och lite ost. Bastard går alltid hem, men krävs bordsbokning, okomplicerat och gott, rätt rustikt, bra puls om man gillar det.
Västergatan är riktigt bra, fast meny till bra pris, drivs av Olle Ahnberg som tidigare varit kökschef på sjömagasinet. Har man stor plånbok är Vollmers fantastiskt bra men kräver även där att man bokar långt i förväg.
SAV är en annan fantastisk restaurang som ligger en liten bit utanför Malmö, 15 minuter från innerstan beroende lite på trafik. Har varit där två gånger och älskat det båda gångerna. Underbar filosofi bakom, hög smakintensitet i rätterna. Vissa rätter fick oss att tappa hakan.

På vollmers, SAV och västergatan är det vinpaket övriga ställen har ganska roligt sortiment av viner rent generellt, mest åt det naturliga hållet, vissa ställen mer spaceiga än andra :)

Andra kul ställen är Far i hatten, Pivo (ölbar - som bara har en öl), Riket, Lyran, Scandwich (gudomliga mackor men inget ställe att hänga på, passar bäst för en lunch), Pizza Dal sug galet bra pizza, inte kul vinlista m.m.

För mer klassisk middag med vin finns typ gamla brogatan, årstiderna,

Vad gäller hotell så är väl MJ:s det hippaste i stan, ganska ungdomlig stämning. Deras restaurang är ganska bra, kul vinlista även där, vinner mycket på deras inomhusträdgård eller vad man ska kalla det. Mycket puls. Hotellet ligger även nära många av de ställen jag nämnt ovan.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kan också skriva under på Julie. Andra trevliga alternativ i Malmö är Bouchon (fransk kvarterskrog med genuin fransk mat och bra viner, oftast från småskaliga producenter). Mutantur om man är sugen på lite mer modern mat i mellanrättskoncept, Alexander Sjögrens krog.
Ost och vänner om man är sugen på ett glas vin och lite ost. Bastard går alltid hem, men krävs bordsbokning, okomplicerat och gott, rätt rustikt, bra puls om man gillar det.
Västergatan är riktigt bra, fast meny till bra pris, drivs av Olle Ahnberg som tidigare varit kökschef på sjömagasinet. Har man stor plånbok är Vollmers fantastiskt bra men kräver även där att man bokar långt i förväg.
SAV är en annan fantastisk restaurang som ligger en liten bit utanför Malmö, 15 minuter från innerstan beroende lite på trafik. Har varit där två gånger och älskat det båda gångerna. Underbar filosofi bakom, hög smakintensitet i rätterna. Vissa rätter fick oss att tappa hakan.

På vollmers, SAV och västergatan är det vinpaket övriga ställen har ganska roligt sortiment av viner rent generellt, mest åt det naturliga hållet, vissa ställen mer spaceiga än andra :)

Andra kul ställen är Far i hatten, Pivo (ölbar - som bara har en öl), Riket, Lyran, Scandwich (gudomliga mackor men inget ställe att hänga på, passar bäst för en lunch), Pizza Dal sug galet bra pizza, inte kul vinlista m.m.

För mer klassisk middag med vin finns typ gamla brogatan, årstiderna,

Vad gäller hotell så är väl MJ:s det hippaste i stan, ganska ungdomlig stämning. Deras restaurang är ganska bra, kul vinlista även där, vinner mycket på deras inomhusträdgård eller vad man ska kalla det. Mycket puls. Hotellet ligger även nära många av de ställen jag nämnt ovan.
Skön sammanställning. Nu vart jag sugen på att åka till Malmö jag med.
 

Dan

Medlem
Nu är det ett år sedan jag flyttade från Malmö men L'enoteca borde fortfarande vara bra på vinfronten. Ginbaren är också trevligt om man vill gå över på cocktails, väldigt kompetenta bartenders!
 

Dejzan

Medlem
Nu är det ett år sedan jag flyttade från Malmö men L'enoteca borde fortfarande vara bra på vinfronten. Ginbaren är också trevligt om man vill gå över på cocktails, väldigt kompetenta bartenders!
+1 på l'enoteca, kan också rekommendera Soi 29 och Pink Head HQ om man vill äta bra asiatiskt, bägge har vinlistor med fokus på naturviner.
 
  • Like
Reactions: Dan

Adamanko

Medlem
Foodcoma har täckt det mesta men vill ändå lägga till Kvarteret Åkern där jag åt god mat men som hade den bästa vinmatchning jag någonsin upplevt. Gillar du naturviner så är Davidhallstorg och St Knuts torg bra platser. Flera barer med schysst mat i mellanprisklassen med mycket naturviner.
 
Toppen