Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alain Brumont på restaurang Leijontornet i stockholm 2 Februari

Jerobaum

Medlem
Någon som har testat vinerna? Värt att testa?


http://www.vingruppen.se/Vinunic/ClubVinUnicHomePage/Kalender/Februari-2016--Alain-Brumont/

MÖT ALAIN BRUMONT PÅ RESTAURANG LEIJONTORNET I STOCKHOLM
Vi inleder det nya året med att välkomna Alain Brumont till Sverige och en vinprovning på Restaurang Leijontornet i Stockholm.

Alain är mannen bakom de världsberömda vinerna från området Madiran i Frankrike. Han har vigt sitt liv åt en enda druva, den lokala druvsorten Tannat. Den ger kraftfulla viner med mycket färg och tanniner och de har en häpnadsväckande lång lagringspotential.

Tisdagen den 2 februari kl 17.00-18.30 har vi nöjet att bjuda in till en sittande provning på Leijontornet, Lilla Nygatan 5 i Stockholm. Vi kommer att prova senaste årgången av Château Montus, Château Montus Cuvée Prestige, Château Bouscassé, Château Bouscassé Vieilles Vignes samt prestigevinet La Tyre 2011. Dessutom kommer vi att prova några äldre årgångar av utvalda viner.

Pris Club VinUnic: 490:-
Pris Club VinUnic Gold: 390:-

I priset ingår provning av åtta olika viner. Observera att ingen middag serveras, fokus är på vinet denna kväll.

ANMÄLAN
Skicka din anmälan till info@clubvinunic.se och ange:
1. Brumont den 2 februari
2. Hur många personer bokningen avser
3. Namn och kontaktuppgifter till samtliga deltagare
4. Eventuella allergier

Betalningsuppgifterna får du när vi bekräftar din plats.

VÄLKOMNA!

En eventuell avbokning görs till clubvinunic@vinunic.se eller på telefon 08-6608415. Fram tom 48 timmar före dagen för aktiviteten återbetalas hela beloppet, därefter 50 %. Vi förbehåller oss rätten att ställa in arrangemang på grund av för få deltagare. Under våra aktiviteter är det bra att undvika parfym.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Någon som har testat vinerna? Värt att testa?


http://www.vingruppen.se/Vinunic/ClubVinUnicHomePage/Kalender/Februari-2016--Alain-Brumont/

MÖT ALAIN BRUMONT PÅ RESTAURANG LEIJONTORNET I STOCKHOLM
Vi inleder det nya året med att välkomna Alain Brumont till Sverige och en vinprovning på Restaurang Leijontornet i Stockholm.

Alain är mannen bakom de världsberömda vinerna från området Madiran i Frankrike. Han har vigt sitt liv åt en enda druva, den lokala druvsorten Tannat. Den ger kraftfulla viner med mycket färg och tanniner och de har en häpnadsväckande lång lagringspotential.

Tisdagen den 2 februari kl 17.00-18.30 har vi nöjet att bjuda in till en sittande provning på Leijontornet, Lilla Nygatan 5 i Stockholm. Vi kommer att prova senaste årgången av Château Montus, Château Montus Cuvée Prestige, Château Bouscassé, Château Bouscassé Vieilles Vignes samt prestigevinet La Tyre 2011. Dessutom kommer vi att prova några äldre årgångar av utvalda viner.

Pris Club VinUnic: 490:-
Pris Club VinUnic Gold: 390:-

I priset ingår provning av åtta olika viner. Observera att ingen middag serveras, fokus är på vinet denna kväll.

ANMÄLAN
Skicka din anmälan till info@clubvinunic.se och ange:
1. Brumont den 2 februari
2. Hur många personer bokningen avser
3. Namn och kontaktuppgifter till samtliga deltagare
4. Eventuella allergier

Betalningsuppgifterna får du när vi bekräftar din plats.

VÄLKOMNA!

En eventuell avbokning görs till clubvinunic@vinunic.se eller på telefon 08-6608415. Fram tom 48 timmar före dagen för aktiviteten återbetalas hela beloppet, därefter 50 %. Vi förbehåller oss rätten att ställa in arrangemang på grund av för få deltagare. Under våra aktiviteter är det bra att undvika parfym.
Jag tycker absolut att du borde passa på att testa Alains viner som är lite av Madirans ikonproducent och den som har varit områdets största ansikte utåt de senaste decennierna. :)

Det är sällan man blir besviken!
 

Vino fino

Medlem
Alain Brumont är INTE mannen bakom "de världsberömda" vinerna från Madiran. Jag blir så less på allt obildat bjäbb i monopol-ankdammen.
Det gjordes vin redan för ett par årtusenden sedan i Madiran och tusen år senare gjorde började munkar från Marcilhac göra nattvardsvin i trakten, sannolikt på Tannat, som de erbjöd pilgrimmer på resan mot Santiago. Det var världsberömt. Till skillnad från Alain Brumont.
Alain Brumont är en lokal svensk kändis som gör bra viner från AOC Madiran, i samma klass som andra lika kända (men inte i Svedala) Berthomieu, Laplace, och Plaimont.

(Jag försöker inte övertala dig att inte gå på provningen, för den lär bli bra, och jag gillar verkligen Alain Brumont, jag försöker bara stoppa historieförfalskningen).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alain Brumont är INTE mannen bakom "de världsberömda" vinerna från Madiran. Jag blir så less på allt obildat bjäbb i monopol-ankdammen.
Det gjordes vin redan för ett par årtusenden sedan i Madiran och tusen år senare gjorde började munkar från Marcilhac göra nattvardsvin i trakten, sannolikt på Tannat, som de erbjöd pilgrimmer på resan mot Santiago. Det var världsberömt. Till skillnad från Alain Brumont.
Alain Brumont är en lokal svensk kändis som gör bra viner från AOC Madiran, i samma klass som andra lika kända (men inte i Svedala) Berthomieu, Laplace, och Plaimont.

(Jag försöker inte övertala dig att inte gå på provningen, för den lär bli bra, och jag gillar verkligen Alain Brumont, jag försöker bara stoppa historieförfalskningen).
Det är skillnad på historiskt kändisskap och nutida historia de senaste decennierna. Det skulle förvåna mig om det dök upp tusenåriga munkar som erbjöd nattvardsvin på provningen. ;)

De producenter du nämner utöver Alain har jag aldrig hört nämnas på finewines.se eller på annat håll i min begränsade vinvärld, men någon gång måste ju vara den första. Klart intresserad blir jag i alla fall. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag tycker Brumonts viner är en bra representant för viner från Madiran på just druvan tannat. De stämmer väl överens med de fåtal andra jag provat från samma område. Sen kan jag tycka att Bouscassé är lite överskattad. Lite skumt att provningen är på den senaste årgången då dessa viner oftast behöver tid på sig för att inte verka alltför sträva/kärva. Jag är i alla fall nyfiken så jag har bokat plats på provningen.
 

kayaker

Cyklist
Jag tycker Brumonts viner är en bra representant för viner från Madiran på just druvan tannat. De stämmer väl överens med de fåtal andra jag provat från samma område. Sen kan jag tycka att Bouscassé är lite överskattad. Lite skumt att provningen är på den senaste årgången då dessa viner oftast behöver tid på sig för att inte verka alltför sträva/kärva. Jag är i alla fall nyfiken så jag har bokat plats på provningen.
Skumt? Det är ju den de vill kränga! Det är ingen välgörenhetstillställning. ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Haha, du har rätt @kayaker, givetvis är det så. Som tur är står det att det ska provas 8 viner så några äldre kommer säkert att finnas med.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker Brumonts viner är en bra representant för viner från Madiran på just druvan tannat. De stämmer väl överens med de fåtal andra jag provat från samma område. Sen kan jag tycka att Bouscassé är lite överskattad. Lite skumt att provningen är på den senaste årgången då dessa viner oftast behöver tid på sig för att inte verka alltför sträva/kärva. Jag är i alla fall nyfiken så jag har bokat plats på provningen.
Just Bouscassé tycker jag brukar vara lättdrucken som ung. Inget tanninmonster direkt, men det är sällan jag klagar på för mycket tannin å andra sidan. ;)
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Tack för svar! Kommer man som noob kunna uppskatta tillställningen tror ni eller behöver man vara insnöad för att kunna uppskatta?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för svar! Kommer man som noob kunna uppskatta tillställningen tror ni eller behöver man vara insnöad för att kunna uppskatta?
Jag tror att det kan bli intressant och trevligt utan tvekan även utan förkunskaper (det är ju bara vin trots allt). Det är bara att tuta och köra. @thunberg ska ju dit dessutom, så se det som en chans att få skaka tass med en gentil FW-medlem om inte annat! :)
 

Vino fino

Medlem
Tack för svar! Kommer man som noob kunna uppskatta tillställningen tror ni eller behöver man vara insnöad för att kunna uppskatta?
Bra fråga, mycket bra. Ställer ett antal saker på spets som har att göra med själva grundprinciperna för kvalificerat vindrickande.

Principiellt (och ingen referens till dig eller annan på forumet): kan vilden från grottan kasta av sig fårpälsen och kliva in i salongen och bedömma en vertikal av Lafite från förra århundradet?
Svaret är otvetydigt ja. Det enda jag har lärt mig genom erfarenheten är att uppskatta mer subtila egenskaper. Men utgångspunkten, "är detta ett vin som jag tycker om?", är fortfarande samma som när jag hade fårpäls på. Jag har fortfarande fårpäls på när det kommer till stora delar av vinvärlden.

Klart att du kommer att uppskatta provningen. Riktiga vinentusiaster som oss uppskattar alla provningar, alltid, för det ger oss en möjlighet att lära oss mer. (OK då, jag hoppar över BiB-provningar, men det beror på att det är en förnedring av århundraden av fint hantverk).
 

gece

Man vänjer sig.
Tack för svar! Kommer man som noob kunna uppskatta tillställningen tror ni eller behöver man vara insnöad för att kunna uppskatta?
Brumont gör ganska kraftiga viner, men de är hyfsat lättförstådda. Mer boxning än balett :) Jag har bjudit oinvigda på både Bouscassé och Montus med goda resultat.

Jag ska nog gå om min kalender tillåter och det finns platser kvar när jag lyckats utröna om så är fallet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är det någon som vet om det finns någon mer producent än Alain Brumont som har nått den högsta klassificeringen i regionen ('Premier Cru Exeptionell') som Chateau Montus har tilldelats?

När jag googlar så hittar jag enbart Chateau Montus med den högsta klassificeringen nämligen, men visst måste det väl finnas fler?
 

Vino fino

Medlem
Är det någon som vet om det finns någon mer producent än Alain Brumont som har nått den högsta klassificeringen i regionen ('Premier Cru Exeptionell') som Chateau Montus har tilldelats?

När jag googlar så hittar jag enbart Chateau Montus med den högsta klassificeringen nämligen, men visst måste det väl finnas fler?
? Skulle det finnas en klassificering inom AOC Madiran? Var har du hittat detta?
 

Mattias Schyberg

Administratör
? Skulle det finnas en klassificering inom AOC Madiran? Var har du hittat detta?
Befogad fråga. Blir själv lite konfunderad. Min källa i detta fall är @vininfo.nu som brukar ha koll på nördig fakta. Så här skriver han angående AOP Madiran:

Här finns en kvalitetsindelning liknande den i Médoc. Kvalitetsklasserna är Premier Cru Exceptionell med endast Ch. Montus i ensamt majestät, följt av de fyra Premier Crus:ena; Cuvée du Couvent, Chapelle L'Enclos, Ch. d'Aydie, och Dom. Bouscassé, och sju Deuxieme Crus.

Men även Lars kan ju ha faktafel, men väldigt sällan enligt min erfarenhet. :)

http://larsvinsida.vininfo.nu/france/southw.htm
 

Mattias Schyberg

Administratör

vininfo.nu

Medlem
Här finns en kvalitetsindelning liknande den i Médoc. Kvalitetsklasserna är Premier Cru Exceptionell med endast Ch. Montus i ensamt majestät, följt av de fyra Premier Crus:ena; Cuvée du Couvent, Chapelle L'Enclos, Ch. d'Aydie, och Dom. Bouscassé, och sju Deuxieme Crus.
Men även Lars kan ju ha faktafel, men väldigt sällan enligt min erfarenhet. :)
http://larsvinsida.vininfo.nu/france/southw.htm

Tack för dom fina orden. Kan säkert ha fel och minns inte källan när jag skrev texten, men vid "googling" hittar jag referens på "première classe" och "deuxième classe" och just när det gäller Madiran från självaste André Jullien - "Topographie de Tous les Vignobles Connus" från 1816... Inte mycket till referens i dagens läge med förändringar i vinlagar etc. Men jag hittar även noteringar på Montus såsom "Château Montus, 1er Cru Exceptionell Alain Brumont" och att Château d'Aydie blev klassat som Premier Cru 1992. Men inget officiellt så man tvivlar...

J Robinson skriver i alla fall i sitt eminenta uppslagsverk "The leader of the appellation is Alain Brumont who produces both Montus and Bouscassé. Other reliable producers include Ch d'aydie, Domaine Capmartin and Ch Laffitte-Teston.". Och detta verk är väl inte bara ämnat för svenska marknaden och dess nördar...

// Lars.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Tack för dom fina orden. Kan säkert ha fel och minns inte källan när jag skrev texten, men vid "googling" hittar jag referens på "première classe" och "deuxième classe" och just när det gäller Madiran från självaste André Jullien - "Topographie de Tous les Vignobles Connus" från 1816... Inte mycket till referens i dagens läge med förändringar i vinlagar etc. Men jag hittar även noteringar på Montus såsom "Château Montus, 1er Cru Exceptionell Alain Brumont" och att Château d'Aydie blev klassat som Premier Cru 1992. Men inget officiellt så man tvivlar...

J Robinson skriver i alla fall i sitt eminenta uppslagsverk "The leader of the appellation is Alain Brumont who produces both Montus and Bouscassé. Other reliable producers include Ch d'aydie, Domaine Capmartin and Ch Laffitte-Teston.". Och detta verk är väl inte bara ämnat för svenska marknaden och dess nördar...

// Lars.
Intressant--- den där klassificeringen, skulle den vara någon lokal variant (motsvarande Bdx 1855) utfärdad av en handelskammare eller liknande? Jag har aldrig hört talas om detta, inte heller sett hos INAO. Men det betyder förstås inte att den inte existerar...:)

Och visst är Brumont den mest kända internationellt idag, sannolikt också den bästa producenten i modern tid om man pratar om kontinuerlig hög kvalitet. Enligt min åsikt förstås, baserat på det jag provat. Men den som uttalar sig om hans fantastiska storhet kanske ska prova lite andra producenter innan. Många i den lokala dammen har en tendens att tolka vinvärlden utifrån det utbud som har funnits lokalt tillgängligt och det har väl knappast varit något överflöd av Madiran på Monopolet. Men det hindrar förstås inte lokala distributörer, vinskribenter och andra hangarounds att tvärsäkert uttala sig i frågan... ;) Ungefär som att Brocard länge var den enda Chablisproducenten man behövde bry sig om om man levde i Svedala, eller att Moulin Touchais är den enda sötvinsproducenten i Loire, osv osv.

Min uppmaning till forumet är: drick mer Madiran! Men drick gärna annat än Brumont också. Det finns mycket annat att upptäcka, särskilt för den som tycker att det börjar bli jobbigt när man når 15%. Det finns svalare varianter av Madiran.
 

chambertin

Medlem
Intressant--- den där klassificeringen, skulle den vara någon lokal variant (motsvarande Bdx 1855) utfärdad av en handelskammare eller liknande? Jag har aldrig hört talas om detta, inte heller sett hos INAO. Men det betyder förstås inte att den inte existerar...:)
Har aldrig heller hört talas om den här klassificeringen.

Och visst är Brumont den mest kända internationellt idag, sannolikt också den bästa producenten i modern tid om man pratar om kontinuerlig hög kvalitet. Enligt min åsikt förstås, baserat på det jag provat. Men den som uttalar sig om hans fantastiska storhet kanske ska prova lite andra producenter innan. Många i den lokala dammen har en tendens att tolka vinvärlden utifrån det utbud som har funnits lokalt tillgängligt och det har väl knappast varit något överflöd av Madiran på Monopolet. Men det hindrar förstås inte lokala distributörer, vinskribenter och andra hangarounds att tvärsäkert uttala sig i frågan... ;) Ungefär som att Brocard länge var den enda Chablisproducenten man behövde bry sig om om man levde i Svedala, eller att Moulin Touchais är den enda sötvinsproducenten i Loire, osv osv.
Nu var ju det här en inbjudan från just Alian Brumonts distributör i Sverige så man kanske får ha lite mer överseende med superlativen än man skulle haft om det kom från ngn vinskribent. Decanter's publikation från 2013 listar ju just det du efterfrågar "six prducers to watch" t.ex och dessutom ett positivt utropstecken för de vita från Pacherenc-du-vic-bih.

Har ju heller inte sett speciellt många andra Madiran-viner än Alain Brumonts på SB genom åren. Dom har säkert försökt ngn gång då och då men kan inte importören trycka på med massor av reklam och gratisprover till höger och vänster (dvs det som SB själv inte vill göra men gärna ser att ngn annan gör så att vinerna säljer slut snabbt) så blir vinerna kvar på lagret och inköparen vill inför nästa årgång inte ta i vinet med tång ens.

Ser nu att det finns ytterligare två (utöver Brumonts grejer) röda i FS (Marty och Ch Barréjat ) så det blir väl att föröka leva lite som man lär och köpa dessa två och testa. Sedan finns det tre Pacherenc-du-vic-bilh på de trevliga formatet 500ml (alla söta) men i BS allihopa.

Annars håller jag med dig helt och hållet vg synen på Chablis och söt Loire. Läget är väl ngt bättre idag (i alla fall vg Chablis) men lite längre tillbaks så var ju Chablis = Brocard i Sverige (i stort sett).
 
Toppen