Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Albarino/Alvarino

Tänkte höra om era erfarenheter. Frun har blivit förtjust i Albarino så nu har vi avverkat några flaskor och jag kan bara hålla med att det är en trevlig druva. jag är lite mer vinnörd än frun så jag börjar genast tänka i bra och dåligt (mindre bra) och ytterligheter. Tror att allt vi har druckit hittills har varit oekat spanskt, mer av en händelse än planerat. Någon som före mig har utforskat Albarino, dess toppar, dalar och varianter och har lust att dela med sig.
 

Johan L

Medlem
Är också förtjust i albariño. Vill ni prova ekat så är 1583 Albariño de Fefiñanes ekad, finns i tillfälligt sortiment nu. Albamar som också finns i tillfälligt sortiment nu får ligga delvis på ståltank, delvis på stora ekfat, och har mycket försiktigare ekinslag än 1583. Är själv mycket förtjust i Albamar. Även deras vingårdsspecifika viner som Alma de Mar och Finca O Pereiro är trevliga, fast kanske inte lika prisvärda som instegaren i mitt tycke.

Har för mig att portugisiska Alvarinho Contacto också är trevlig.
 
Trådskapare
Anders Bjurestig
Är också förtjust i albariño. Vill ni prova ekat så är 1583 Albariño de Fefiñanes ekad, finns i tillfälligt sortiment nu. Albamar som också finns i tillfälligt sortiment nu får ligga delvis på ståltank, delvis på stora ekfat, och har mycket försiktigare ekinslag än 1583. Är själv mycket förtjust i Albamar. Även deras vingårdsspecifika viner som Alma de Mar och Finca O Pereiro är trevliga, fast kanske inte lika prisvärda som instegaren i mitt tycke.

Har för mig att portugisiska Alvarinho Contacto också är trevlig.
1583 drack vi häromdagen upplevde den inte alls ekad men det kanske beror på referenserna, tänker på all amerikanska ekade viner
Plockade upp några Albamar på dagens släpp så de lär testas inom en vecka. Ärendet några viner man kan ställa mot varandra för att få en bättre känsla för olika inriktningar
 

MarcusU

Medlem
Hej,
Jag är själv väldigt svagt för Alvarinho, har ffa utforskat Portugisiskt från Melgaco, och gärna oekat eller lätt ekat. Soalheiro är en favorit och gör fantastiska viner till bra priser. Har besökt vingården vid flera tillfällen och provat det mesta som kommer därifrån. Standardvinet är toppen och Primeiras Vinhas ännu bättre. Strålande att dricka unga men även toppen att lagra i några år.

Anselmo Mendes gör också väldigt bra viner. ”contacto” som ni nämner är ett trevligt och prisvärt alternativ.
 

Johan L

Medlem
1583 drack vi häromdagen upplevde den inte alls ekad men det kanske beror på referenserna, tänker på all amerikanska ekade viner
Plockade upp några Albamar på dagens släpp så de lär testas inom en vecka. Ärendet några viner man kan ställa mot varandra för att få en bättre känsla för olika inriktningar

1583 har först jäsning på tank och flyttas till bordeauxfat till slutet av jäsningen och får sen lagras tre månader på fat, följt av ytterligare en kort lagring på tank. Fefiñanes har också en albariño som inte ser någon ek alls, finns i BS (men måste köpas i kolli om 6 flaskor tyvärr) om man vill göra en jämförelse. Det är ju inte smör och vanilj i fatlagrad albariño, min egen reflektion från ett ytterst begränsat albariñoprovande är att faten märks på en fetare fruktighet, mer melon typ, och mindre örter och citrus.

Marques de Murrieta äger en estate i Rias Baixas där de gör en vingårdsspecifik fatad albariño som heter La Comtesse, som jag tror kan vara intressant i albariño-utforskandet. Har en flaska hemma men har inte hunnit korka upp än. Tyvärr slut i lager på SB nu.
 

Jos

Medlem
Tänkte höra om era erfarenheter. Frun har blivit förtjust i Albarino så nu har vi avverkat några flaskor och jag kan bara hålla med att det är en trevlig druva. jag är lite mer vinnörd än frun så jag börjar genast tänka i bra och dåligt (mindre bra) och ytterligheter. Tror att allt vi har druckit hittills har varit oekat spanskt, mer av en händelse än planerat. Någon som före mig har utforskat Albarino, dess toppar, dalar och varianter och har lust att dela med sig.
Ett annat tips är att boka in Albarinofestivalen i Cambados 2021(22?)om det går att resa. Mycket trevligt och möjlighet att pröva fantastiska viner du aldrig får tag på. De bästa grejerna görs såklart i små volymer och dricks upp på plats.

Jäkligt trevlig region dessutom där man äter världens bästa skaldjur för småpengar, det iskalla vattnet gör tydligen gott. Sen kan man alltid variera med världens bästa kött om man vill... :p
https://m.imdb.com/title/tt2827708/
 
Trådskapare
Anders Bjurestig
Ett annat tips är att boka in Albarinofestivalen i Cambados 2021(22?)om det går att resa. Mycket trevligt och möjlighet att pröva fantastiska viner du aldrig får tag på. De bästa grejerna görs såklart i små volymer och dricks upp på plats.

Jäkligt trevlig region dessutom där man äter världens bästa skaldjur för småpengar, det iskalla vattnet gör tydligen gott. Sen kan man alltid variera med världens bästa kött om man vill... :p
https://m.imdb.com/title/tt2827708/
wow, har aldrig varit i det hörnet av Spanien. vilket härligt tips :)
 
  • Like
Reactions: Jos

MarkusJ

Medlem
Funderade på att öppna en Albamar till den varmrökta laxen med romsås som vi brukar äta på juldagen - tror ni det kan funka? Eller ska man köra på en Riesling?
 
Trådskapare
Anders Bjurestig
Funderade på att öppna en Albamar till den varmrökta laxen med romsås som vi brukar äta på juldagen - tror ni det kan funka? Eller ska man köra på en Riesling?
Drack en Albamar för ett tag sedan. Den är rätt fruktig om jag jämför med Contacto. Jag skulle nog köra riesling
 

JonasBo

Medlem
IMG_20201222_200444.jpg

Denna var för jäkla god. 159:- i TSE i februari.
Rekommenderas varmt
 
Trådskapare
Anders Bjurestig
provat två Albarino till:
  • Quinta de Couselo Selección
  • Zarate
Quinta de couselo kändes för mig traditionell spansk eklagrad. Kanske inte är traditionellt men jag har hittills sprungit på två varianter. Portugisisk (Alvarino Contacto) som är oekad och väldigt ren smak (min favorit), spansk mer smakrik (ekad)

Zarate däremot är någonstans mitt emellan och föll varken mig eller frun i smaken
 
Toppen