Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Åldersbestämma Moet Brut Imperial

Gustav

Medlem
Hej,
Se bifogade bilder.
Har försökt att ålderbestämma denna flaska. Men det är svårare än väntat. Vilken information kan N.M-numret ge mig och hur får jag reda på det? Pratade med en kille på systembolaget som menade att etiketten är äldre än 10-15 år. Stämmer detta?
Tacksam om det finns någon/några här som kan ge mig mer information kring ålder och vilken prisklass flaskan numera befinner sig i.
Hälsningar
Gustav
 

Attachments

  • moet1.JPG
    moet1.JPG
    36,7 KB · Visningar: 461
  • moet2.JPG
    moet2.JPG
    37,4 KB · Visningar: 443

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En gissning är att det är en 80-talare (kanske sent 70-tal).
NM-numret = négociant manipulant (en producent som köper in druvor), så det är Moet's nummer helt enkelt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej,
Se bifogade bilder.
Har försökt att ålderbestämma denna flaska. Men det är svårare än väntat. Vilken information kan N.M-numret ge mig och hur får jag reda på det? Pratade med en kille på systembolaget som menade att etiketten är äldre än 10-15 år. Stämmer detta?
Tacksam om det finns någon/några här som kan ge mig mer information kring ålder och vilken prisklass flaskan numera befinner sig i.
Hälsningar
Gustav
Moët har väl haft ungefär samma design på etikettens huvuddel under lång tid, så den främsta ledtråden till åldern är faktiskt två saker som INTE står - alkoholhalt och volym! Dessa angivelser blev obligatoriska i dåvarande EG någon gång i tiden - kanske sent 70-tal eller möjligen mycket tidigt 80-tal? (Generellt anger många 70-talsårgångar av Europeiska viner inte alkoholhalt, men det gör 80-talarna. Volym var dock rätt vanligt att sätta ut även tidigare.) Även avsaknad av streckkod är en ledtråd, men i sig flyttar den oss inte lika långt tillbaka i tiden som avsaknaden av alkoholhalt och volym.
Så 80-talet kan nog uteslutas. Förmodligen 70-tal, kanske 60-tal.
 
Trådskapare
G

Gustav

Medlem
Oh! Tack för alla tankegångar och kunskap. Jag har mailat Moet och inväntar svar från dem. De borde väl kunna härleda NM-numret till någon batch/år/vingård hoppas jag.

Jag antog att etiketten på baksidan hade trillat av. Men ni säger att det faktiskt aldrig har funnits någon?

Tack för alla svar.
Gustav
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En sak till som jag noterade, texten "Brut Imperial" är i versaler, på en del andra äldre etiketter har det bara varit första bokstaven i versal. Kanske kan vara en ledtråd.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Oh! Tack för alla tankegångar och kunskap. Jag har mailat Moet och inväntar svar från dem. De borde väl kunna härleda NM-numret till någon batch/år/vingård hoppas jag.
Nej, det kan de (i princip inte) inte. NM-numret är alltså Moët & Chandons registreringsnummer hos Champagneorganisationen, som @thunberg förklarade, och har inget med denna flaskans batch att göra. Dock verkar det vara fler siffror i numret än det är idag, så det kan tänkas att det här formatet på numret ger ett tidsfönster.
Batchnummer på årgångslösa champagner är tillförda med en skrivare i kanten på etiketten eller på folien, eller är inetsade i glaset. Det är något man har börjat med senare.
Standard-Moët står idag för ca 5-10% av hela vinregionens produktion, så den kommer inte direkt från en enskild vingård eller ens en by...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Följer era svar med stor förtjusning.
Återkommer när Moët svarat.
För info kan jag nämna att jag köpte flaskan för 50kr på en loppis. Kom från ett dödsbo. Ovanligt loppisfynd!
HAa ha, viket flyt. Tror knappast pengavärdet är särskilt stort för loppislagrad NV Moet men däremot på ett BYOB hade det ju varit obetalbart som ett bonusvin med den storyn bakom.
Man vet aldrig, har ju blivit chockad förr av hur bra vissa bubbel står sig med lite ålder...
 

Wintermute

Medlem
Årgång 1986 verkar vara den sista med den formen på "&". Den årgången släptes kanske 1994, så äldre än så är den troligen. Allt efter lite googlande.
 

Wintermute

Medlem
En sak till som jag noterade, texten "Brut Imperial" är i versaler, på en del andra äldre etiketter har det bara varit första bokstaven i versal. Kanske kan vara en ledtråd.
Jag googlade lite till och märkte att de 64or som har engelsk text har gemener och de franska har versaler genomgående...
 
Trådskapare
G

Gustav

Medlem
Ok! Spännande!
Så någonstans mellan 60-80 kanske vi hamnar.
Jag försökte google fram någon etikett-nörd (man brukar ju kunna finna det mesta på google) utan att lyckas. Var hittar ni alla ledtrådar?
 
Trådskapare
G

Gustav

Medlem
Hej igen. Se nedan för Moëts svar. Mycket bra bemötande hela vägen. Fantastiskt bra service!
Champagnen är inte till salu, men vågar ni gissa fram något värde?

Our team has gotten back to us and found out, that the bottle is from the 1970's year.

In addition to the above, it is important to take into account whether your champagne is a non-vintage or vintage.
In your case, it's a Non-vintage champagne so it should be consumed within 2 years of production. Should you open a bottle which is over 2 years, the champagne is still drinkable however the taste would have evolved to be more mature (which some people do prefer) and is highly likely to have a reduced effervescence. Therefore, if you are expecting a fresh and lively champagne it is most likely that this will not meet your expectations.

For vintage champagnes, so long as they are stored correctly, they can keep for a much longer period of time (5-10 years).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite OT, men jag hittade några Laurent-Perrier brut NV till salu (tyvärr för lite mer än 50 kr). De ska tydligen vara 50-60 år gamla. Tror ni att de är drickbara?
 

MartinE

Medlem
In addition to the above, it is important to take into account whether your champagne is a non-vintage or vintage.
In your case, it's a Non-vintage champagne so it should be consumed within 2 years of production. Should you open a bottle which is over 2 years, the champagne is still drinkable however the taste would have evolved to be more mature (which some people do prefer) and is highly likely to have a reduced effervescence. Therefore, if you are expecting a fresh and lively champagne it is most likely that this will not meet your expectations.

For vintage champagnes, so long as they are stored correctly, they can keep for a much longer period of time (5-10 years).
Oj, vilket tråkigt svar!
 
Toppen