Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alkohol dödar 3,3 miljoner människor varje år

Mattias Schyberg

Administratör
Jättehemskt på alla sätt och vis, men hur många av dessa dödsfall kan kopplas samman med missbruk av Fina Vinare? Ja, det beror ju på vem man frågar antar jag. Systembolaget värnar ju om folkhälsan och har mängder av BiB, fulöl och sprit i alla dess former, så dessa borde ju inte bidra till problemet. Nä, det är alla jävla snobbviner som måste vara boven. :raseri:

Kan se det framför mig. Vinnörden drar i sig några flaskor DRC och misshandlar på finvinsfyllan både fru och barn till döds, därefter hänger hen sig i SB:s "omtanke-snara". Mycket vanligt scenario, speciellt i Sverige. o_O

image.jpg

Häng dem högt!

http://news.yahoo.com/alcohol-kills-one-person-every-10-seconds-worldwide-131403384.html
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Fråga: Om det inte hade varit för att SB stod bakom armbandet, vad tycker du om det i övrigt? :p

Det är säkert en massa människor dör av alkohol varje år. Det är ju rätt många som dör i trafiken också. Folk kommer alltid att dö av olika saker, men jag kan ju personligen tycka att det är mer skrämmande att en del människor hetsar upp sig över mängden äggvita, svavel och annat istället för att kika på de 13-14% ABV som ett vin innehåller! Om något skulle det vara straffbart att glömma den absolut farligaste delen i vinet!

Jag förstår dock inte riktigt vart du vill komma med tråden? Oavsett om alkoholen säljs på SB eller i övriga handeln så skulle det finnas de som dör av det?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Fråga: Om det inte hade varit för att SB stod bakom armbandet, vad tycker du om det i övrigt? :p

Det är säkert en massa människor dör av alkohol varje år. Det är ju rätt många som dör i trafiken också. Folk kommer alltid att dö av olika saker, men jag kan ju personligen tycka att det är mer skrämmande att en del människor hetsar upp sig över mängden äggvita, svavel och annat istället för att kika på de 13-14% ABV som ett vin innehåller! Om något skulle det vara straffbart att glömma den absolut farligaste delen i vinet!

Jag förstår dock inte riktigt vart du vill komma med tråden? Oavsett om alkoholen säljs på SB eller i övriga handeln så skulle det finnas de som dör av det?
Jag raljerar nog mest kring det faktum att SB och monopolet främst påstås finnas för folkhälsans skull, men har ett utbud som består av orimliga mängder plonk, fulöl och allehanda spritsorter, istället för att fokusera på kvalitet i alla led.

Det är ju knappast de som dricker kvalitetsvin som vanligtvis blir fulla, odrägliga och har ihjäl sig själv eller andra. Detta även om undantag lär finnas.

Armbandet har jag faktiskt inte koll på, tyvärr.

Sorry för mina hårda ord, men just denna kritik tycker jag är relevant även om det blir med aningen orättvis humor.

Håller du inte med om att utbudet på SB är lite onödigt fokuserat på produkter som dricks primärt för att bli full, vilket blir lite dubbelmoral gentemot det budskap som ges?
 

ChristianB

DipWSET
Jag förstår din poäng, men jag har nog inte funderat så mycket på det om jag ska vara ärlig. Ska man se det lite krasst så är ju BiB-arna bara storpack av flaskor och alkoholhalten är densamma. Att folk sedan köper en BiB var och häver i sig varje dag (vilket jag ser hända ja), det är en annan femma. Men i teorin så kan man ju lika gärna köpa fyra flaskor och dricka... Däremot håller jag med om att man skjuter sig själva i foten när man tillhandahåller ett storpack av något som är farligt. Det gör det lättare att få hem större mängder. Om man köpte en Bigpack-glass varje dag så skulle man nog också må rätt dåligt efter ett tag. ;)

Min högst personliga teori är att det är en kombination av SBs förutsättningar för att få existera (märkesneutralitet osv) tillsammans med leverantörernas snabba och massiva reklamkampanjer som gör att det säljs allt mer fulvin, fulöl och annat krafs. Det är t ex lätt att märka skillnaden i åtgång på vissa varor när man på morgonen sett en helsidesannons i Metro; då flyger flaskorna från hyllan för just dessa produkter. Sedan går det nedåt några veckor innan leverantören lanserar en ny reklamfront i storlek Blitzkrieg och så börjar det om.
Särskilt för beställningssortimentet är det lätt att få in produkter. I och med att produkter som beställs i tillräckligt hög grad så är det bara för branschen att lansera en BiB från Italien, gärna appassimento eller ripasso, för 129 kr och göra reklam för den överallt. Sedan tar det kanske en vecka och så står den på hyllan i somliga butiker. Svårare än så verkar det inte vara. Vanligt är också att priserna höjs med en tia eller så varje gång det är prisjustering, men då är produkten redan efterfrågad och folk kan inte sluta köpa den...

Problemet blir ju att om vi vinnördar köpte sådana mängder av vettigt vin från beställningssortimentet så skulle vi vara panka redan efter en månad. :p Men när man lanserar produkt efter produkt i klassen "billigt, konsumera direkt" så kommer de efter ett tag att dominera på hyllorna.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag förstår din poäng, men jag har nog inte funderat så mycket på det om jag ska vara ärlig. Ska man se det lite krasst så är ju BiB-arna bara storpack av flaskor och alkoholhalten är densamma. Att folk sedan köper en BiB var och häver i sig varje dag (vilket jag ser hända ja), det är en annan femma. Men i teorin så kan man ju lika gärna köpa fyra flaskor och dricka... Däremot håller jag med om att man skjuter sig själva i foten när man tillhandahåller ett storpack av något som är farligt. Det gör det lättare att få hem större mängder. Om man köpte en Bigpack-glass varje dag så skulle man nog också må rätt dåligt efter ett tag. ;)

Min högst personliga teori är att det är en kombination av SBs förutsättningar för att få existera (märkesneutralitet osv) tillsammans med leverantörernas snabba och massiva reklamkampanjer som gör att det säljs allt mer fulvin, fulöl och annat krafs. Det är t ex lätt att märka skillnaden i åtgång på vissa varor när man på morgonen sett en helsidesannons i Metro; då flyger flaskorna från hyllan för just dessa produkter. Sedan går det nedåt några veckor innan leverantören lanserar en ny reklamfront i storlek Blitzkrieg och så börjar det om.
Särskilt för beställningssortimentet är det lätt att få in produkter. I och med att produkter som beställs i tillräckligt hög grad så är det bara för branschen att lansera en BiB från Italien, gärna appassimento eller ripasso, för 129 kr och göra reklam för den överallt. Sedan tar det kanske en vecka och så står den på hyllan i somliga butiker. Svårare än så verkar det inte vara. Vanligt är också att priserna höjs med en tia eller så varje gång det är prisjustering, men då är produkten redan efterfrågad och folk kan inte sluta köpa den...

Problemet blir ju att om vi vinnördar köpte sådana mängder av vettigt vin från beställningssortimentet så skulle vi vara panka redan efter en månad. :p Men när man lanserar produkt efter produkt i klassen "billigt, konsumera direkt" så kommer de efter ett tag att dominera på hyllorna.
Mycket av det du skriver trodde jag var en av hörnpelarna till varför monopolet finns, dvs att hindra den typen av situation. SB kan ju trots allt välja att inte ta in vin enligt en marknadsanpassad modell utan istället värna om goda dryckesvanor. Som det funkar nu så fyller inte monopolet någon funktion annat än att vara en kassako till staten.

Samtidigt så förstår jag dina argument och det finns helt klart tänkvärda poänger. Men ett fungerande monopol får ju inte tappa kontrollen och låta marknadskrafterna hålla i taktpinnen. I detta läge så är det än mer självklart att det spelat ut sin roll.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
När jag frågade om varför det finns BiB så är det för att man inte får utesluta någon typ av förpackning... Men jag ska luska lite i ämnet och se om det finns bättre svar! Annars är det ju läge att dra ett mail till Kundtjänst eller så. :)

Det kan ju tyckas logiskt att vissa förpackningar inte är så bra för folkhälsan, men jag vet inte till 100% hur det fungerar. Kanske någon annan här på forumet har bättre koll än jag har!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
När jag frågade om varför det finns BiB så är det för att man inte får utesluta någon typ av förpackning... Men jag ska luska lite i ämnet och se om det finns bättre svar! Annars är det ju läge att dra ett mail till Kundtjänst eller så. :)

Det kan ju tyckas logiskt att vissa förpackningar inte är så bra för folkhälsan, men jag vet inte till 100% hur det fungerar. Kanske någon annan här på forumet har bättre koll än jag har!
Gör så, om alla var lika lyhörda som du inom SB så hade vi kanske hyllat monopolet, vem vet. ;)
 
Det är t ex lätt att märka skillnaden i åtgång på vissa varor när man på morgonen sett en helsidesannons i Metro; då flyger flaskorna från hyllan för just dessa produkter. Sedan går det nedåt några veckor innan leverantören lanserar en ny reklamfront i storlek Blitzkrieg och så börjar det om.

:vägg::sluta::skriver::deprimerad: nu, dags att rita det i en karikatyr och skicka till EU kommissionen. Det kan inte vara..... sant?! Svenssons manipuleras på det sättet sååå lätt?
 

ChristianB

DipWSET
Gör så, om alla var lika lyhörda som du inom SB så hade vi kanske hyllat monopolet, vem vet. ;)
Missförstå mig rätt, jag har ett jobb som jag gillar och jag har inga oegentligheter med SB som det är, men jag tycker att man ska försöka se saker ur alla perspektiv. :)
 

Livermore

Medlem
Det är t ex lätt att märka skillnaden i åtgång på vissa varor när man på morgonen sett en helsidesannons i Metro; då flyger flaskorna från hyllan för just dessa produkter. Sedan går det nedåt några veckor innan leverantören lanserar en ny reklamfront i storlek Blitzkrieg och så börjar det om.

:vägg::sluta::skriver::deprimerad: nu, dags att rita det i en karikatyr och skicka till EU kommissionen. Det kan inte vara..... sant?! Svenssons manipuleras på det sättet sååå lätt?

Jag har kommit fram till att en stor del av människorna på jorden agerar som en flock virriga gnuer. Om en gör något, gör alla andra det. Trots att det kan vara att hoppa ned för ett stup. Eller ännu värre, skynda sig på SB för det nya ripassovinet :(
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är t ex lätt att märka skillnaden i åtgång på vissa varor när man på morgonen sett en helsidesannons i Metro; då flyger flaskorna från hyllan för just dessa produkter. Sedan går det nedåt några veckor innan leverantören lanserar en ny reklamfront i storlek Blitzkrieg och så börjar det om.

:vägg::sluta::skriver::deprimerad: nu, dags att rita det i en karikatyr och skicka till EU kommissionen. Det kan inte vara..... sant?! Svenssons manipuleras på det sättet sååå lätt?
...alltid lätt att skylla på leverantörerna...
 

ChristianB

DipWSET
...alltid lätt att skylla på leverantörerna...
Jag säger inte att det är deras fel, det jag säger är att de som vilka affärsmän som helst utnyttjar det system som finns. Kan man sälja, så gör man det. Hur hade det varit annorlunda om alkohol såldes i dagligvaruhandeln? Ur ett rent affärsmässigt perspektiv så är jag tämligen övertygad om att det hade sett precis likadant ut; annonser i tidningarna, i TV-kanaler som sänds från utlandet (någon som minns TV3-reklamen som säger "Casillero del Diablo - Djävulskt gott"? :p ) eller på nätet. Oavsett var en produkt säljs så finns det reklam för det och vare sig man vill det eller ej så påverkar det...
 

magnum

Epernay, Frankrike
När jag frågade om varför det finns BiB så är det för att man inte får utesluta någon typ av förpackning... Men jag ska luska lite i ämnet och se om det finns bättre svar! Annars är det ju läge att dra ett mail till Kundtjänst eller så. :)

Det kan ju tyckas logiskt att vissa förpackningar inte är så bra för folkhälsan, men jag vet inte till 100% hur det fungerar. Kanske någon annan här på forumet har bättre koll än jag har!
Varför skulle man inte få göra det? Om BIB anses skada folkhälsan t ex! Man har ju stoppat vissa etiketter för att de anses vara skadliga. Hela argumentationen om SB existens gäller ju folkhälsan, det mesta underbyggt av osakliga rapporter. BIB storpack av flaskor!? Knappast!, rada upp lite Jeroboam på BIB hyllan och se om de säljer lika mycket/bra som BIB.
Gällande glass, om det nu är skadligt eller inte men kan säljas i dagligvaruhandeln borde ju vin också kunna göra detsamma.
 

ChristianB

DipWSET
Varför skulle man inte få göra det? Om BIB anses skada folkhälsan t ex! Man har ju stoppat vissa etiketter för att de anses vara skadliga. Hela argumentationen om SB existens gäller ju folkhälsan, det mesta underbyggt av osakliga rapporter. BIB storpack av flaskor!? Knappast!, rada upp lite Jeroboam på BIB hyllan och se om de säljer lika mycket/bra som BIB.
Gällande glass, om det nu är skadligt eller inte men kan säljas i dagligvaruhandeln borde ju vin också kunna göra detsamma.
Domedagsprofeterna vrålade ju om att konsumtionen skulle skjuta i höjden med införandet av BiB, men saken var väl den att den INTE gjorde det, vilket gjorde det omöjligt att hänvisa till att BiB var dåligt för folkhälsan. :p Något sådant var problemet på den tiden i alla fall!

Glassexemplet var nog rätt dåligt... Jag tänkte mer att det finns andra exempel av stora förpackningar som inte kritiseras så hårt. Det känns inte så konsekvent att hata BiB bara för att det är BiB, därav att det bara är "en annan förpackning/storpack flaskor". Men som sagt, glöm vad jag sade, det var ett dåligt exempel. :p
 

sunqan

Vinös
Dessutom kommer miljöaspekten (till bibs fördel) nog tyvärr väga tyngre än folkhälsoaspekten. Där kanman dra parallellen till flyget - dagens inflygningsbanor är flackare och går så direkt på som man törs. Och påverkar hälsan hos de boende i högre grad.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jättehemskt på alla sätt och vis, men hur många av dessa dödsfall kan kopplas samman med missbruk av Fina Vinare?
http://news.yahoo.com/alcohol-kills-one-person-every-10-seconds-worldwide-131403384.html
3,3 miljoner dödsfall (2012) sägs motsvara 5,9% av det totala antalet dödsfall som då skulle motsvara 56 miljoner, av en världspopulation på ca 7,1 miljarder. Nu är ju FN-organet WHO en seriös källa, men jag noterar att en artikel i den brittiska medicintidskriften Lancet publicerad 2009 kom fram till 3,8%. Se artikel i Läkartidningen, som publicerade detta under "nya rön". Det är möjligt att alkoholkonsumtionen ökar i en del länder som fått ökad levnadsstandard och disponibel inkomst och där man tidigare druckit relativt lite alkoholdrycker, men knappast så mycket på fyra år att alkoholdödligheten gått upp så mycket. Det måste snarare röra sig om mycket stora metodproblem för att uppskatta hur stort antalet är. 3,8% istället för 5,9% blir 1,9 miljoner istället för 3,3 miljoner. Plötsligen 1,2 miljoner lik till är ingen liten skillnad i uppskattning.

Det är ju inte utan att man undrar hur tillförlitliga siffrorna då är, om man vet att det finns en hel del osäkerhet i motsvarande uppskattningar även för det välordnade och sedan länge grundligt folkbokförda Sverige. Se t.ex. informationen från CAN, där man kan se att mer än hälften av de svenska dödsfall man vill skriva på alkoholkontot (ca 2500 av 4500 årligen enligt CAN, siffran på Systembolagets propagandasajt är 4200) är sådana där "alkohol anses ha varit signifikant bidragande". Notera skillnaden mellan det tvärsäkra "alkoholen orsakar..." och denna formulering.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Fick en liten annorlunda tanke angående BiB och "dåliga" alkoholvanor...

Om allt plonk togs bort helt och hållet från Systembolaget, hur hade det påverkat svenskens alkoholvanor? Man kan ju tänka sig att några hade valt att köpa det billigaste av det vin som då erbjuds, detta även om det hade varit bättre och mest sannolikt dyrare än det vin som köps idag. En nivåhöjning totalt sett. Ett annat scenario är att många helt enkelt hade slutat att välja vin när det skall handlas alkohol och istället valt andra produkter för att bli fulla på ett enkelt och prisvärt sätt. Om detta hade blivit fallet så skulle möjligen färre personer upptäcka det fina med kvalitetsvin, helt enkelt för att de viner som finns potentiellt skulle upplevas relativt dyra, men även mer svårtillgängliga att dricka. De flesta passerar trots allt de "enkla" vinerna innan man utvecklar ett intresse för rejälare saker, vilket således skulle kunna leda till färre vinintresserade totalt på sikt.

Om mina spekulationer har bäring så skulle trots allt enkla viner (även BiB) faktisk ge vinet fler anhängare i det långa loppet än om det inte fanns alls. Att göra vinet mer otillgängligt för den okunniga gör ju bara att klyftan mellan vinnörden och Ripasso-konsumenten skulle öka än mer. Jag tror trots allt att vin i alla dess former ger bättre alkoholvanor än om samma konsument hade valt sprit.

Det är ju trots allt svårare att hamna huvudstupa i rännstenen vid vindrickande än om man dricker sprit.

Men oavsett, hälften av utbudet skall väl för bövelen inte behöva vara plonk och billiga skräpprodukter. Men det kanske inte är helt fel att det finns lite enklare plonk för att locka fler i (lyx)fällan som dessutom slutligen skulle kunna bli nya medlemmar på finewines.se.

Såga på, det är bara lite tankar helt spontant. Har mitt resonemang svagheter så presentera gärna dessa, jag tror det finns massor. :)
 
Toppen