Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alkoholhalt Barolo 2016

Håkan

Medlem
Hej alla,
För ett tag sen bevistade jag en Piemonteprovning och fick en likörkänsla i några av vinerna, en alkoholsötma jag inte riktigt gillade (årgångar 2006, 2007 och 2011). När jag nu går igenom viner från 2016 ser jag att många har 15% alkohol och även däröver? Nu blir jag lite rädd att eldigheten skall så igenom och att de dessutom skall ha likörsötma. När de flesta andra vinområden försöker få ner alkoholhalten gör Piemonte precis tvärtom. Jag har inte känt detta i årgångar som 2001 eller 2004 men har av förklarliga skäl inte testat så mycket yngre förutom de ovan (de ligger fortfarande och sover). Just nu känns det som rätt mycket pass för 2016 och mig (en bekant jag anser vara en rätt pålitlig källa anser 2013 som en bättre årgång).
 

Oscaro

Medlem
Hej alla,
För ett tag sen bevistade jag en Piemonteprovning och fick en likörkänsla i några av vinerna, en alkoholsötma jag inte riktigt gillade (årgångar 2006, 2007 och 2011). När jag nu går igenom viner från 2016 ser jag att många har 15% alkohol och även däröver? Nu blir jag lite rädd att eldigheten skall så igenom och att de dessutom skall ha likörsötma. När de flesta andra vinområden försöker få ner alkoholhalten gör Piemonte precis tvärtom. Jag har inte känt detta i årgångar som 2001 eller 2004 men har av förklarliga skäl inte testat så mycket yngre förutom de ovan (de ligger fortfarande och sover). Just nu känns det som rätt mycket pass för 2016 och mig (en bekant jag anser vara en rätt pålitlig källa anser 2013 som en bättre årgång).
Ska säga att jag inte prövat så mycket 2016 än, men kollade igenom mina viner från året och de flesta ligger runt 14%. Upplever Piemonte som rätt tudelad, ena sidan vill göra stora extraherade viner a la nya världen, och en del fortsätter göra mer eleganta viner. Nyfiken på vilka du prövade?
 

Foodcoma

Medlem
Har provat en del barolo / barbaresco -16. Kan dock bara uttrycka mig om producenter med varsam ekhantering då jag mest dricker det.
De viner jag tyckt blivit något liköriga är främst de som varit över 14.5%.
Däribland Piero Busso Albesani som jag tyckt varit super både i årgång 14 och 15 där de varit 14,5% men i 16 nått upp till 15% och där nånstans tappar det för mig och tveksamt om det reder sig med tid. Giovanni Canonicas viner är ju uppe i 15,5% och har inte prövat än men känns som en pass där också.
Däremot har många av de andra 16 jag druckit som legat på 14-14,5% och i vissa fall 13,5% varit fantastiska och inte alls haft någon påfallande alkoholsötma för min palett. Typ produttori, porro, castello di verduno, marcarini, castello di neive har alla varit kalas
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
Ska säga att jag inte prövat så mycket 2016 än, men kollade igenom mina viner från året och de flesta ligger runt 14%. Upplever Piemonte som rätt tudelad, ena sidan vill göra stora extraherade viner a la nya världen, och en del fortsätter göra mer eleganta viner. Nyfiken på vilka du prövade?
Det vinet som stack ut var Elio Grasso 2006 Vigna Ginestra Casa Mate. Men det kan vara så att jag inte riktigt är van vid den typer av viner. Nu är väl ekbehandlingen på topp runt 2004-2006 så det kan mycket väl vara så att vinerna numera inte är riktigt lika alkoholsöta. Men jag tror att jag skippar alla viner som är över 14.5%, sen får de ha fått hur bra recensioner som helst. Såg att Mauro Veglio och Fratelli Allessandria hade många av vinerna på 15%, de går nu bort för mig, jag tror helt enkelt inte på att jag gillar den stilen.
 
Det vinet som stack ut var Elio Grasso 2006 Vigna Ginestra Casa Mate. Men det kan vara så att jag inte riktigt är van vid den typer av viner. Nu är väl ekbehandlingen på topp runt 2004-2006 så det kan mycket väl vara så att vinerna numera inte är riktigt lika alkoholsöta. Men jag tror att jag skippar alla viner som är över 14.5%, sen får de ha fått hur bra recensioner som helst. Såg att Mauro Veglio och Fratelli Allessandria hade många av vinerna på 15%, de går nu bort för mig, jag tror helt enkelt inte på att jag gillar den stilen.
jag har haft liknande erfarenheter med viss Barolo inte minst från Parker-decenniet som du beskriver och gjort en resa där jag nu inte längre känner mig helt tilltalad av den bittra tonen som är mer ekfat och alkohol än körsbärskärnor. På samma sätt med överdriven sötma. Har faktiskt blivit färre och färre piemontesare för min del senaste år, men när det är bra kan det vara riktigt bra...
 

Fredrik L

Medlem
Det vinet som stack ut var Elio Grasso 2006 Vigna Ginestra Casa Mate. Men det kan vara så att jag inte riktigt är van vid den typer av viner. Nu är väl ekbehandlingen på topp runt 2004-2006 så det kan mycket väl vara så att vinerna numera inte är riktigt lika alkoholsöta. Men jag tror att jag skippar alla viner som är över 14.5%, sen får de ha fått hur bra recensioner som helst. Såg att Mauro Veglio och Fratelli Allessandria hade många av vinerna på 15%, de går nu bort för mig, jag tror helt enkelt inte på att jag gillar den stilen.
Grasso kör väl med en rätt så extraherad stil. Veglio har jag aldrig provat, men Fratelli Alessandria har en mer elegant stil.
 

Fredrik L

Medlem
Om man få kapa tråden lite, vilka producenter satsar folk på för Barolo 2016? Själv har jag bland annat köpt en del Fenocchio, Brovia, Porro, Trediberri och Francesco Rinaldi, samt de få flaskor B Mascarello och G Rinaldi som jag har fått tilldelning av.
 
Last edited:
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
Om man få kapa tråden lite, vilka producenter satsar folk på för Barolo 2016? Själv har jag bland annat köpt en del Fenocchio, Porro, Trediberri och Francesco Rinaldi, samt de få flaskor B Mascarello och G Rinaldi som jag har fått tilldelning av.
Försöker hålla mig till de som inte låter alkoholhalten bränna iväg alltför mycket. Har påfyllt av 2013 då det fortfarande finns en del bra kvar till bättre priser än 2016, tror nog att jag egentligen gillar den årgången bättre. Trediberri, Brovia, Luigi Pira, Massolino har jag köpt/funder på att köpa. Skall försöka vidga mina vyer lite och försöka hitta "nya" producenter där priset inte dragit iväg alltför mycket (om nu de existerar).
 

chambertin

Medlem
Hej alla,
För ett tag sen bevistade jag en Piemonteprovning och fick en likörkänsla i några av vinerna, en alkoholsötma jag inte riktigt gillade (årgångar 2006, 2007 och 2011). När jag nu går igenom viner från 2016 ser jag att många har 15% alkohol och även däröver? Nu blir jag lite rädd att eldigheten skall så igenom och att de dessutom skall ha likörsötma. När de flesta andra vinområden försöker få ner alkoholhalten gör Piemonte precis tvärtom. Jag har inte känt detta i årgångar som 2001 eller 2004 men har av förklarliga skäl inte testat så mycket yngre förutom de ovan (de ligger fortfarande och sover). Just nu känns det som rätt mycket pass för 2016 och mig (en bekant jag anser vara en rätt pålitlig källa anser 2013 som en bättre årgång).
Har inte provat särskilt mkt -16 ännu men håller med om att framför allt -07 och -11 var varma årgångar med ofta lite högre ABV än normalt. -06 har jag inte upplevt så mkt av den varan men kan ju bero på att mitt Barolourval där inte varit så stort. -09 däremot har jag stött på en del viner med alltför hög alkoholhalt för min smak. Dock tyckte (och tycker) jag att dom producenter jag gillade i årgångar som -04 och -06 också varit njutbara med sina -11 och dessutom har -11 haft fördelen att kunna njutas unga jfrt med -06 som tagit mkt längre tid på sig att hamna i balans.
Accomasso t.ex gjorde -07 som är helt fantastiska medans dom två ggr jag provat -08 inte alls har känt igen mig (alkohol, likör/russinsötma m.m).

Igår provade jag 2016 Rocche Costamagna Rocche dell'Annunziata (14,5%) men stördes inte alls av alkoholen. Däremot var den ganska tillknäppt och stängde snarare ner med mer tid i glaset än öppnade upp.

Upplever idag att skalan Traditionalist-Modernist mer och mer spelat ut sin roll och att många producenter blandar och ger från moderna och traditionella metoder. Ny ek i form av barrique verkar också i många fall vara på väg tillbaka rent generellt världen över (inte bara i Barolo/Barbaresco) men man kan fortfarande som du beskriver hitta viner från väl mogna druvor och som dessutom blivit hårt extraherade (rotofermentorer, 100% avstjälkning m.m). Personligen är jag lite förvånad att fler producenter inte sneglar mer åt den aromatiska/parfymerade/traditionella stilen av Barolo/Barbaresco (Rinaldi, Accomasso m.fl) då det ju uppenbart är för den vinstilen som konsumenterna är villiga att betala toppriser och efterfrågan vida överstiger tillgången. En annan reflektion jag har gäller (t.ex Aldo Conternos viner) att vissa Barolo verkar absorbera ek väldigt bra och någonstans runt 8-10-12 års ålder så märker man väldigt lite av eken (Aldo Conterno använder stora ekbottis för lagring och byter ut en del varje år (vet inte exakt hur mkt dock)) men när vinerna är unga så är eken ganska tydlig. Stilen är ju dock aromatisk och parfymerad och riktiga sniffarviner som jag gillar mkt.
 

chambertin

Medlem
Om man få kapa tråden lite, vilka producenter satsar folk på för Barolo 2016? Själv har jag bland annat köpt en del Fenocchio, Brovia, Porro, Trediberri och Francesco Rinaldi, samt de få flaskor B Mascarello och G Rinaldi som jag har fått tilldelning av.
Produttori del Barbaresco och Brovia än så länge.
 

Foodcoma

Medlem
Om man få kapa tråden lite, vilka producenter satsar folk på för Barolo 2016? Själv har jag bland annat köpt en del Fenocchio, Brovia, Porro, Trediberri och Francesco Rinaldi, samt de få flaskor B Mascarello och G Rinaldi som jag har fått tilldelning av.

Lite liknande dig. Fenocchio, porro, treddiberri, f. rinaldi. Samt cavallotto, gd vajra bdv, principiano (mkt bra i år och billiga på fyrklövern), Oddero villero, a. fratelli. Men nu måste jag lugna mig lite...

Bästa -16 jag druckit är Oddero Villero - mkt elegant och burgundisk - tänk chambolle. Tlllgänglig men höll samtidigt ihop bra en vecka efter den öppnats. Även principianos bas barolo var fantastisk (13.5% alkohol dessutom). Provade fenocchios villero 2016 igår. Allt ligger rätt men kommer behöva mkt tid då den upplevdes som lite sluten. Provade lite idag och tanninerna har mjuknat och den är något öppnare men antagligen på topp först imorgon... Mkt medicinaltoner, frukten kommer i eftersmaken med fin körsbärston. Örter, lakrits och lösningsmedel.
Ingen upplevelse av alkoholsötma i dessa.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Om man få kapa tråden lite, vilka producenter satsar folk på för Barolo 2016? Själv har jag bland annat köpt en del Fenocchio, Brovia, Porro, Trediberri och Francesco Rinaldi, samt de få flaskor B Mascarello och G Rinaldi som jag har fått tilldelning av.
Har köpt alla de du säger (men inte alla cruer) utom Trediberri som jag tänkte köpa på bolaget istället, dessutom har jag köpt Fratelli Alessandrias verduno crus, Vajras BdV, Cavallotto Bricco Boschis och Luigi Pira Margheria. Från Barbaresco Sottimano Pajoré, Bondonio Starderi, Paitin Serraboella (skulle haft Sori Paitin men fick felleverans), Produttori, Poderi Colla Roncaglie, Delle Rose Tre Stelle, Cigliuti Serraboella och La Ca Növas båda cruer. Roccalini också, men bara em flaska än så länge så det gills inte.
 

Fredrik L

Medlem
Lite liknande dig. Fenocchio, porro, treddiberri, f. rinaldi. Samt cavallotto, gd vajra bdv, principiano (mkt bra i år och billiga på fyrklövern), Oddero villero, a. fratelli. Men nu måste jag lugna mig lite...

Bästa -16 jag druckit är Oddero Villero - mkt elegant och burgundisk - tänk chambolle. Tlllgänglig men höll samtidigt ihop bra en vecka efter den öppnats. Även principianos bas barolo var fantastisk (13.5% alkohol dessutom). Provade fenocchios villero 2016 igår. Allt ligger rätt men kommer behöva mkt tid då den upplevdes som lite sluten. Provade lite idag och tanninerna har mjuknat och den är något öppnare men antagligen på topp först imorgon... Mkt medicinaltoner, frukten kommer i eftersmaken med fin körsbärston. Örter, lakrits och lösningsmedel.
Ingen upplevelse av alkoholsötma i dessa.
Har du något bra ställe där man kan köpa Oddero?
 

ZQT

Medlem
Om man få kapa tråden lite, vilka producenter satsar folk på för Barolo 2016? Själv har jag bland annat köpt en del Fenocchio, Brovia, Porro, Trediberri och Francesco Rinaldi, samt de få flaskor B Mascarello och G Rinaldi som jag har fått tilldelning av.
Elio Sandri, finns lite då och då i tillfälliga
 
Toppen