Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Alkoholkonsumtion och levervärden

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gjorde nyligen en komplett kropps-screening i Tokyo av div anledningar. Och levervärdena var ALLA helt inom ramarna för normalt.
Jag dricker avsevärt mer än vad som Alkoholprofilen klarar av att hantera på ett nyanserat vis. Mina negativa effekter i Livet är att ibland så dricker jag MER än vad jag hade planerat. Bara för att kvällen är magisk. Eller för att jag VILL :cool:

Screenshot 2017-10-01 at 00.46.19.png


Jag har minst 2-3 vita dagar i veckan och dricker inte "mycket" mer än några gånger i månaden. Egentligen enbart i samband med sport eller att jag träffar läkare. (Hur kan DET komma sig?)
Jag STÖR mig på att de har mage att pekfingra fram att JAG minsann betalar ett högt pris för min alkoholkonsumtion. :raseri: Hur då? :mad:
Varför tar de sig rätten att ploppa in smutsiga pekfingrar i mitt liv? :finger:
Champagnenördar och Burgheads betalar ju fö ett avsesvärt högre pris än jag gör. Har själv bara missat en arbetsdag pga drickning de senaste 20 åren (pga en företagsfest) och ibland gör jag inte många knop innan kl 15 på en helgdag.
Jag tycker bara det är skönt :eek::confused::rolleyes:
...efter Champagneprovningen i Umeå var det dock INTE skönt någonstans. Sammalika efter den beryktade företagsfesten... :död:

Sedan så pratar de om ordet "beroende" som om det förvandlar en fritt tänkande människa till ett slags mähä som kissar på julgranar, river omkull bröllopstårtor och kräks på chefens kontor. Alla alkoholister jag känner har helt enkelt slutat dricka den dagen de känt att NU måste det vara nog. Det är fö förmodligen enklare att sluta dricka än att sluta snusa.

Vad är dina erfarenheter av din egen alkoholkonsumtion, av Alkoholprofilen och av dina egna levervärden?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gjorde nyligen en komplett kropps-screening i Tokyo av div anledningar. Och levervärdena var ALLA helt inom ramarna för normalt.
Jag dricker avsevärt mer än vad som Alkoholprofilen klarar av att hantera på ett nyanserat vis. Mina negativa effekter i Livet är att ibland så dricker jag MER än vad jag hade planerat. Bara för att kvällen är magisk. Eller för att jag VILL :cool:

Visa bifogad bild 11099

Jag har minst 2-3 vita dagar i veckan och dricker inte "mycket" mer än några gånger i månaden. Egentligen enbart i samband med sport eller att jag träffar läkare. (Hur kan DET komma sig?)
Jag STÖR mig på att de har mage att pekfingra fram att JAG minsann betalar ett högt pris för min alkoholkonsumtion. :raseri: Hur då? :mad:
Varför tar de sig rätten att ploppa in smutsiga pekfingrar i mitt liv? :finger:
Champagnenördar och Burgheads betalar ju fö ett avsesvärt högre pris än jag gör. Har själv bara missat en arbetsdag pga drickning de senaste 20 åren (pga en företagsfest) och ibland gör jag inte många knop innan kl 15 på en helgdag.
Jag tycker bara det är skönt :eek::confused::rolleyes:
...efter Champagneprovningen i Umeå var det dock INTE skönt någonstans. Sammalika efter den beryktade företagsfesten... :död:

Sedan så pratar de om ordet "beroende" som om det förvandlar en fritt tänkande människa till ett slags mähä som kissar på julgranar, river omkull bröllopstårtor och kräks på chefens kontor. Alla alkoholister jag känner har helt enkelt slutat dricka den dagen de känt att NU måste det vara nog. Det är fö förmodligen enklare att sluta dricka än att sluta snusa.

Vad är dina erfarenheter av din egen alkoholkonsumtion, av Alkoholprofilen och av dina egna levervärden?
Oavsett vad så känns det som att vi vinnördar bör vara försiktiga och inte "normalisera" alkoholbruk för mycket (och spotta så ofta som möjligt i provningssammanhang). Det är mycket lätt att unna sig ohälsosamt mycket vin och för ofta utan att reflektera över att mängderna och tillfällerna tenderar att öka.

Jag försöker påminna mig själv med frågeställningen varför jag vill öppna en flaska. Oftast är svaret sunt, men inte alltid. :)
 

Uncle_Bob

Medlem
Gjorde samma test nu av nyfikenhet, hamnade på ruta tre, alltså sista gröna. Vårt hushåll konsumerar i genomsnitt 3-4 flaskor vin i veckan utspritt på 2-3 kvällar och jag står för hälften av den konsumtionen. Testet i sig är väl designat för att "err on the side of caution" och hur mycket alkohol man kan hantera och bryta ner är ju högst individuellt och beroende av massa faktorer som kön, vikt, leverfunktion osv.

Men som Mattias säger så handlar det väl om att fråga sig varför man korkar upp, människor har ju även extremt olika förutsättningar för beroende som sannolikt inte har med kön, vikt eller leverfunktion att göra. Och ett beroende behöver inte gestalta sig i leverproblem eller att man kissar på julgranar... Vill du motbevisa testet är det väl bara avstå ifrån att dricka typ en månad och se hur du känner dig.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har också "varit" svensk, så jag ser var era argument kommer från. ;) Inget fel i det eller att vara pk. Och att leva livet med måtta kan ju bara vara sunt, även om det för vissa ibland kan kännas lite som ljummen mellanmjölk. Men, vi är alla olika, och det är vackert.

Tankeexperiment:
Eftersom det ju i Sverige är extremt långt från pk att ha en fransk, italiensk, brittisk, rysk eller japansk inställning till alkoholkonsumtion. Så... Försök släppa din helyllesvenska inställning till alkohol för bara några sekunder. Bara GLÖM allt för ett litet tag: Tänk om bruket av alkohol var lika normalt som att borsta tänderna? Och att det för dem som fått för mycket för ofta att det var lika normalt att helt enkelt bara sluta? Tänk vad enkelt om det inte var något mer än så med det?

Visst vore det avsevärt enklare än att komplicera det lika mycket som man gjort i Sverige?

En snabb googling ger att för dem (i väst) som inte har underliggande mentala problemställningar så är det bara att sluta. Samtalsterapi kan vara nödvändigt för dem som fastnat i en sjuk coping-problematik där saker ej fått bero. För dem som släppt taget om verkligheten är det bara att ta tag i den "igen". För dem med underliggande problemställningar så löses ju inte problemen genom att man slutar dricka alkohol, tvärtom blir då "livsproblematiken" större och mer svårhanterlig. Dessa människor behöver mycket medicinskt stöd för att klara av att komma ur ett missbruk (om de ens vill).

Personligen tycker jag det är skönt att slippa se världen ur SB:s och nykterhetsrörelsens glasögon eftersom de är dels frihetsbegränsande för individer och dels skuldbeläggande enligt samma modell som Satan och Helvetesberättelsen. Sådant lever jag med glädje utan.

Fotnot: Jag blev själv förvånad över mina levertester. Hade förväntat mig någon form av blipp. Vill också understryka att jag inte är drog- eller fylleglorifierande. Tycker det är spännande att jämföra många olika synsätt och fakta.
 

ChristianB

DipWSET
Gjorde samma test nu av nyfikenhet, hamnade på ruta tre, alltså sista gröna. Vårt hushåll konsumerar i genomsnitt 3-4 flaskor vin i veckan utspritt på 2-3 kvällar och jag står för hälften av den konsumtionen.
Fick precis samma värden och då räknar jag med att det blir 2-4 flaskor per vecka, och så någon "strödrink" här och där; en öl eller en vanlig drink. Känns rätt ok. Dricker jag mer än gemene man? Antagligen. Men det säger nog mer om värderingarna här i landet än mig, det där testet...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick precis samma värden och då räknar jag med att det blir 2-4 flaskor per vecka, och så någon "strödrink" här och där; en öl eller en vanlig drink. Känns rätt ok. Dricker jag mer än gemene man? Antagligen. Men det säger nog mer om värderingarna här i landet än mig, det där testet...
Hur har de förresten hittat på ordet "strödrink"?
Mer nedvärderande ord för då man råkar gå förbi ett stånd där en vinhandlare eller ett sakébryggeri erbjuder sina varor (med stolthet!) för provning och köp kan jag inte tänka mig...
Ordet: "Spontannjutning" tycker jag låter mycket bättre :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är mycket lätt att unna sig ohälsosamt mycket vin och för ofta utan att reflektera över att mängderna och tillfällerna tenderar att öka.
Rent ur nyfikenhetsstruten:
Är detta taget ur dina egna erfarenheter, av att du iakttagit andra eller av att du läst något?
 

Uncle_Bob

Medlem
Jag har också "varit" svensk, så jag ser var era argument kommer från. ;) Inget fel i det eller att vara pk. Och att leva livet med måtta kan ju bara vara sunt, även om det för vissa ibland kan kännas lite som ljummen mellanmjölk. Men, vi är alla olika, och det är vackert.

Tankeexperiment:
Eftersom det ju i Sverige är extremt långt från pk att ha en fransk, italiensk, brittisk, rysk eller japansk inställning till alkoholkonsumtion. Så... Försök släppa din helyllesvenska inställning till alkohol för bara några sekunder. Bara GLÖM allt för ett litet tag: Tänk om bruket av alkohol var lika normalt som att borsta tänderna? Och att det för dem som fått för mycket för ofta att det var lika normalt att helt enkelt bara sluta? Tänk vad enkelt om det inte var något mer än så med det?

Ryssland är ett intressant exempel, där är ju (eller har iaf vart) alkoholbruk förmodligen mer normalt än att borsta tänderna och har väl vart ett omvänt sätt att kontrollera befolkningen jämfört med den linje man kört i Sverige där man bestämt sig för att allt rus är ett hot mot välfärdsstaten men förvisso någonstans längs vägen semikapitulerat vad gäller alkohol. Där emellan placerar jag italiensk, brittisk & fransk inställning som väl är lite mer avdramatiserad. Japan har jag noll och ingen erfarenhet av så där kan jag inte yttra mig.

Spontant skulle jag dock säga att vardagskonsumtion av alkohol har avdramatiserats i Sverige om man jämför 10-20-30 år bakåt i tiden förmodligen starkt påverkat av AW-kulturen som kom typ andra hälften av 90-talet, BiB's introduktion på bolaget och ett allmänt växande intresse för fine dining osv.

Så ur mitt personliga perspektiv känns det lite som du fäktar mot väderkvarnar och tar åt dig lite väl mycket av ett test som är uppenbart konstruerat för att framställa alkoholkonsumtion som något väldigt riskfyllt. Min erfarenhet av Sverige är att jag aldrig blivit dömd för att servera ett glas vin på en tisdag men många gånger blivit tittad snett på när jag på en bjudning avstått ifrån att dricka för att det är något jag inte är intresserad av at smaka på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rent ur nyfikenhetsstruten:
Är detta taget ur dina egna erfarenheter, av att du iakttagit andra eller av att du läst något?
Absolut egna erfarenheter men även en reflektion jag gjort när jag iakttagit andra inom vinnördsfären.

Vad som är ohälsosamma mängder alkohol kopplar inte jag till antal tillfällen eller mängd, vilket nog bör bedömas individuellt. Jag tror att nyckeln till hälsosamt drickande är att förstå sina behov och vad som triggar ens sug och att ha självkontroll. Hamnar man i ett läge där man känner att man måste bli berusad när man förtär alkohol och har svårt att begränsa sig är det enligt mig en varningsklocka, likaså om man tenderar att "ljuga för sig själv" och hitta på anledningar till varför man minsann kan unna sig ett glas utan bra motivering och där man slutligen vaknar upp och inser att man dricker kopiösa mängder varje dag, vilket nog de flesta håller med om är ohälsosamt. Om det är ett problem eller inte får man (och ens nära och kära) givetvis avgöra själv, men någostans i min värld är vin något jag vill unna mig som en guldkant vid väl valda tillfällen och inte dricka det på samma vis och i samma mängd som jag dricker vatten, vilket blir mer av ett okynnesdrickande som jag bedömer som ohälsosamt.

Hade det varit helt riskfritt att dricka alkohol hade jag gärna druckit vin i stort sett jämt, men någonstans inser jag att en viss måttlighet nog är sunt att ha, precis som jag anser med mat och sötsaker, där jag också anser att det kan vara bra att hålla sig själv i rimligt hårda tyglar för att det inte helt plötsligt ska bli helt normalt att äta en påse godis varje dag.
 

Pontus

Medlem
Själv har jag ändå en viss rädsla för att utveckla ett beroende. Det är riskfyllt att konsumera alkohol, på olika sätt, men det är just beroendet jag oroar mig för. Jag har, liksom de flesta som nördar ner sig i ämne efter ämne, något av en beroendepersonlighet. Det är liksom bara att erkänna. För att hålla koll på min konsumtion dricker jag max 1-2 flaskor i veckan i kombination med två vita månader varje år. Jag konsumerar normalt endast på fredag och/eller lördag och dricker aldrig mer än en flaska på en kväll. Kan tyckas något fyrkantigt kanske, men jag tror det är bra att ha något att förhålla sig till. För mig vore det en stor sorg att behöva sluta dricka vin, och det är kanske det jag är mest rädd för egentligen... :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Själv har jag ändå en viss rädsla för att utveckla ett beroende. Det är riskfyllt att konsumera alkohol, på olika sätt, men det är just beroendet jag oroar mig för. Jag har, liksom de flesta som nördar ner sig i ämne efter ämne, något av en beroendepersonlighet. Det är liksom bara att erkänna. För att hålla koll på min konsumtion dricker jag max 1-2 flaskor i veckan i kombination med två vita månader varje år. Jag konsumerar normalt endast på fredag och/eller lördag och dricker aldrig mer än en flaska på en kväll. Kan tyckas något fyrkantigt kanske, men jag tror det är bra att ha något att förhålla sig till. För mig vore det en stor sorg att behöva sluta dricka vin, och det är kanske det jag är mest rädd för egentligen... :)

Absolut inte fyrkantigt. Väl skrivet med bra disciplin och självkontroll! Låter inte som att det är någon fara för dig, inte som du resonerar och dricker nu. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ryssland är ett intressant exempel, där är ju (eller har iaf vart) alkoholbruk förmodligen mer normalt än att borsta tänderna och har väl vart ett omvänt sätt att kontrollera befolkningen jämfört med den linje man kört i Sverige där man bestämt sig för att allt rus är ett hot mot välfärdsstaten men förvisso någonstans längs vägen semikapitulerat vad gäller alkohol. Där emellan placerar jag italiensk, brittisk & fransk inställning som väl är lite mer avdramatiserad. Japan har jag noll och ingen erfarenhet av så där kan jag inte yttra mig.

Spontant skulle jag dock säga att vardagskonsumtion av alkohol har avdramatiserats i Sverige om man jämför 10-20-30 år bakåt i tiden förmodligen starkt påverkat av AW-kulturen som kom typ andra hälften av 90-talet, BiB's introduktion på bolaget och ett allmänt växande intresse för fine dining osv.

Så ur mitt personliga perspektiv känns det lite som du fäktar mot väderkvarnar och tar åt dig lite väl mycket av ett test som är uppenbart konstruerat för att framställa alkoholkonsumtion som något väldigt riskfyllt. Min erfarenhet av Sverige är att jag aldrig blivit dömd för att servera ett glas vin på en tisdag men många gånger blivit tittad snett på när jag på en bjudning avstått ifrån att dricka för att det är något jag inte är intresserad av at smaka på.
Man kan ju använda sig av fakta också:

Alkoholkonsumtion per capita i Europa:
Luxemburgarna konsumerar avsevärt mer än dubbelt så mycket som Svensson och italienarna har sänkt sin vinkonsumtion (och således också alkoholkonsumtion) dramatiskt sedan 80-talet.

A7687407-CC24-4541-A906-EB8790391770.jpeg

Från Peak Effect, http://www.thepeakeffect.com/2012/12/europe-at-glance-drunkest-fattest.html

Levercirros:
Förmodligen den vanligaste "skrämselsjukdomen" som kan följa av överdriven alkoholkonsumtion. Här en bild på europeisk dödlighet i levercirrhos - skrumplever. Noteras bör att skrumplever är dödligt samt att långt från alla skrumplevrar orsakas av alkoholkonsumtion. Det finns många sätt att få sin lever skrumpnad: sjukdom, läkemedel, otur, cancer osv. Av detta kan man se att fransmän till något högre utsträckning än svenskar, avlider i skrumplever samt att skrumplever är ett chockerande stort problem i Ungern.
2E4B1664-627C-4E13-8DBA-AFCD64B366BB.jpeg

(Bilden FRI och lånad från: Journal of Hepatology.)

Inga större slutsatser ur detta, men kan inte komma åt WHO:s data via min iPad. Så jag återkommer.
 

Uncle_Bob

Medlem
Man kan ju använda sig av fakta också:

Alkoholkonsumtion per capita i Europa:
Luxemburgarna konsumerar avsevärt mer än dubbelt så mycket som Svensson och italienarna har sänkt sin vinkonsumtion (och således också alkoholkonsumtion) dramatiskt sedan 80-talet.

Visa bifogad bild 11167
Från Peak Effect, http://www.thepeakeffect.com/2012/12/europe-at-glance-drunkest-fattest.html

Levercirros:
Förmodligen den vanligaste "skrämselsjukdomen" som kan följa av överdriven alkoholkonsumtion. Här en bild på europeisk dödlighet i levercirrhos - skrumplever. Noteras bör att skrumplever är dödligt samt att långt från alla skrumplevrar orsakas av alkoholkonsumtion. Det finns många sätt att få sin lever skrumpnad: sjukdom, läkemedel, otur, cancer osv. Av detta kan man se att fransmän till något högre utsträckning än svenskar, avlider i skrumplever samt att skrumplever är ett chockerande stort problem i Ungern.
Visa bifogad bild 11166
(Bilden FRI och lånad från: Journal of Hepatology.)

Inga större slutsatser ur detta, men kan inte komma åt WHO:s data via min iPad. Så jag återkommer.

Spontan gissning:
Forna öststater ligger i topp på leveråkomman, historiskt kass sjukvård/socialt skyddsnät i kombination med hög tillgänglighet och tradition på starksprit. Det ser vid första anblick lite skumt ut när man jämför graferna men leverbekymren borde släpa och effekten av minskande alkoholkonsumtion ses nog bättre på generationsbasis än årsbasis.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spontan gissning:
Forna öststater ligger i topp på leveråkomman, historiskt kass sjukvård/socialt skyddsnät i kombination med hög tillgänglighet och tradition på starksprit. Det ser vid första anblick lite skumt ut när man jämför graferna men leverbekymren borde släpa och effekten av minskande alkoholkonsumtion ses nog bättre på generationsbasis än årsbasis.
Levercirros har SÅ många andra ursprung än alkoholkonsumtion, vilket tex Ungerns incidens ju understryker. Man kan mao inte dra någon slutsats då det gäller korrelation mln EtOH och leversjukdom.

Sedan så undrar jag naturligtvis vad du menar då du påstår att italiensk alc-konsumtion skulle vara högre än svensk? Mot vilken fakta lutar du dig åt då?
 

Uncle_Bob

Medlem
Levercirros har SÅ många andra ursprung än alkoholkonsumtion, vilket tex Ungerns incidens ju understryker. Man kan mao inte dra någon slutsats då det gäller korrelation mln EtOH och leversjukdom.

Sedan så undrar jag naturligtvis vad du menar då du påstår att italiensk alc-konsumtion skulle vara högre än svensk? Mot vilken fakta lutar du dig åt då?
Jag tror du missförstod mig, jag resonerade kring inställning till alkoholkonsumtion, inte faktiskt konsumtion.
 
Toppen