Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Altenberg Riesling -90 OK eller död?

Dalskåning

Medlem
Jag lurar lite på några äldre årgångar av min favoritalsace;
Gustave Lorentz Altenberg de Bergheim Grand Cru Riesling.

Den äldsta från 1990. Är denna riesling teoretiskt sett kapabel att leva fortfarande eller man kan förutsätta att den är död?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag lurar lite på några äldre årgångar av min favoritalsace;
Gustave Lorentz Altenberg de Bergheim Grand Cru Riesling.

Den äldsta från 1990. Är denna riesling teoretiskt sett kapabel att leva fortfarande eller man kan förutsätta att den är död?
Jag skulle vilja påstå att det finns all anledning i världen att hoppas på att det kan vara hur bra som helst. En kvalitetsriesling brukar kunna överleva länge. Mest troligt så borde det dock ha passerat kullen och beroende på förvaring och flaskvariation så kan det givetsvis vara helt dött, men varför utgå från det när man kan hoppas att det är fantastiskt eller åtminstone väldigt intressant. :)

Ur ett pessimistiskt perspektiv så tror jag visserligen att risken att det är dött är större än hoppet att det skulle vara fantastiskt. Gamla viner innebär alltid stor risk för besvikelse.
 

Mats

Gone todash....
Drack den här 67an för två år sedan, vet inte om det är samma vin, ser snarare ut som deras vanliga enklare version, men den var helt otroligt bra. La aldrig in den på CT men hittar en gammal kluddlapp på det jag tänkte lägga in där och på den står det 93 p och förutom det vanliga om petroleum, honung osv även "Has a long life ahead of it!" så din unga 90a kanske borde få ligga till sig i minst 20-30 år till. :)


67.jpg
 

grappa

Medlem
Tror definitivt att den är värd att chansa på om pengen är rimlig. Har testat några 1983 och 1984 Riesling från Mosel och Österrike och de var mycket bra utan att vara GC. Dock, gillar du inte dieseltoner skall du nog låta bli.
 
Toppen