Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Amerikanska vinkritiker vesus europeiska - hur olika betygsätter de vin?

Vino fino

Medlem
Shafer börjar göra riktigt ont. En sjuhundring för 1.5??? Allvarligt talat? Någon borde upplysa dem om att den är en mellanklasscab som ska ligga runt 300. Jävla Råbert.
Sen har vi ännu en hutlöst aggressivt prissatt '13 från Bdx. Folk får förstås bestämma själva över de pengar som de drar in efter hårt arbete och hög skatt, men mitt råd i all ödmjukhet är att hålla sig långt borta från chaptaliserade tunna Bdx'er från det hemska året 2013.
 

kayaker

Cyklist
Shafer börjar göra riktigt ont. En sjuhundring för 1.5??? Allvarligt talat? Någon borde upplysa dem om att den är en mellanklasscab som ska ligga runt 300. Jävla Råbert.
Sen har vi ännu en hutlöst aggressivt prissatt '13 från Bdx. Folk får förstås bestämma själva över de pengar som de drar in efter hårt arbete och hög skatt, men mitt råd i all ödmjukhet är att hålla sig långt borta från chaptaliserade tunna Bdx'er från det hemska året 2013.
Då är det mycket bättre att lägga kulorna på vit Bordeaux från 2013.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Då är det mycket bättre att lägga kulorna på vit Bordeaux från 2013.
Mjaooo... mitt inlägg var faktiskt menat mot Fieuzal, som knappast är ett fynd för 448 bagis. En högst medioker årgång på den vita sidan, även om den inte var lika katastrofal som för de röda. de Fieuzal '07 fås för 200 kr, en årgång som spöar '13 med hästlängder, och '11, som spöar '13 med åsnelängder, kan fås för 300 kr.
Buuuuuuh. SB är sämst, och de svenska leverantörerna är sämst. Köp av europeiska handlare och köp Bdx '13 med stor försiktighet.
 

chambertin

Medlem
Shafer börjar göra riktigt ont. En sjuhundring för 1.5??? Allvarligt talat? Någon borde upplysa dem om att den är en mellanklasscab som ska ligga runt 300. Jävla Råbert.
Hur många mellanklasscab med 92-94P från 3-4 av de mer renomerade recensenterna kan du hitta för 300:- på SB ?
James Suckling 94 /100
Wine Enthusiast 94 /100
CellarTracker (56 notes) 92 /100
Vinous Antonio Galloni 90-92 /100 2014 to 2024
Asian Palate Jeannie Cho Lee 89 /100
WA (Råbert alltså): 94
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Hur många mellanklasscab med 92-94P från 3-4 av de mer renomerade recensenterna kan du hitta för 300:- på SB ?
James Suckling 94 /100
Wine Enthusiast 94 /100
CellarTracker (56 notes) 92 /100
Vinous Antonio Galloni 90-92 /100 2014 to 2024
Asian Palate Jeannie Cho Lee 89 /100
WA (Råbert alltså): 94
Decanter: 89 p

Jag kontrar med Mas la plana 2010 för halva priset. Bättre betyg från "välrenommerade" recensenter (i min bok alltså, de som befinner sig på den här sidan av Atlanten och inte lider av syltgom), Decanter och Jancis. Eller varför inte Beringer Estate 2011, 95 p (Decanter), 57 % billigare än Ett Komma Fem.
 

chambertin

Medlem
Decanter: 89 p

Jag kontrar med Mas la plana 2010 för halva priset. Bättre betyg från "välrenommerade" recensenter (i min bok alltså, de som befinner sig på den här sidan av Atlanten och inte lider av syltgom), Decanter och Jancis. Eller varför inte Beringer Estate 2011, 95 p (Decanter), 57 % billigare än Ett Komma Fem.
Jancis är definitivt en välrenommerad recensent i min bok också men om du ursäktar så räknar jag inte riktigt en tidning som lever på annonsintäkter dit.

Tittar jag lite på hur några olika recensenter rejtar t.ex ung Bdx så är det svårt att hitta det syltgomsmönster du påstår skulle finnas bland jänkarna. Man hittar snarare mer som är lika än som skiljer sig drastiskt åt.

Tar man t.ex Bdx -13 (enligt dig en hemsk årgång som är chaptaliserad) och kollar på http://www.bordoverview.com/?q=Neal-Martin (Left Bank 2013, sorterat på Neal Martin (Wine Advocate) så ser man att Decanter (framför allt) ligger väldigt likt Neal Martin och Jancis har inte så många gravt avvikande bedömningar hon heller bland 10-15 av toppvinerna.

Gör man samma sak på 2009 (men sorterat på Parker) så avviker Jancis en del i toppen men Decanter knappast ngt. Sorterar man på Jancis så hittar man 1 eller 2 viner bland Jancis top-12 som inte har 98 eller högre hos Parker.
 
Last edited:
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Jancis är definitivt en välrenommerad recensent i min bok också men om du ursäktar så räknar jag inte riktigt en tidning som lever på annonsintäkter dit.

Tittar jag lite på hur några olika recensenter rejtar t.ex ung Bdx så är det svårt att hitta det syltgomsmönster du påstår skulle finnas bland jänkarna. Man hittar snarare mer som är lika än som skiljer sig drastiskt åt.

Tar man t.ex Bdx -13 (enligt dig en hemsk årgång som är chaptaliserad) och kollar på http://www.bordoverview.com/?q=Neal-Martin (Left Bank 2013, sorterat på Neal Martin (Wine Advocate) så ser man att Decanter (framför allt) ligger väldigt likt Neal Martin och Jancis har inte så många gravt avvikande bedömningar hon heller bland 10-15 av toppvinerna.

Gör man samma sak på 2009 (men sorterat på Parker) så avviker Jancis en del i toppen men Decanter knappast ngt. Sorterar man på Jancis så hittar man 1 eller 2 viner bland Jancis top-12 som inte har 98 eller högre hos Parker.
Jag tycker nog att det är ganska stora avvikelser mellan Råbert och Jancis och Decanter (även om du inte tycker att tidningen kvalar in, trots blindtester, i panel, till skillnad från Råberts slottskramande oblinda övningar).
2009 är ett bra exempel på skillnaderna mellan Parker och britterna. Vi ska ju komma ihåg att de flesta viner rör sig längs 90-skalan, så det är relativt stor skillnad mellan 100p (RP) på Leoville-Poyferre och 17.5 (JR) respektive 18.5 (De). Även uppåt skiljer det sig--- britterna sätter i vissa fall betydligt högre poäng än Monkton-oraklet, exempelvis Cos-Labory. En annan sak som jag gillar med Decanter är att de upprepar årgångsprovningar (blint) efter några år och reviderar sina uppfattningar. Det är en stor skillnad mot att som Råbert gör prova om viner när man sitter med "facit" (sitt eget förra protokoll) i hand. 2003 är en årgång som konsekvent skrivs ned av de brittiska recensenterna ju fler gånger de testar. Jag förväntar mig något liknande för vissa andra suspekta årgångar och vissa suspekta viner. Tror dock inte att samma kommer ske i Monkton, men vem vet.

Min åsikt om 2013 kan vi kanske diskutera, men att chaptalisering användes vitt och brett är ett faktum. Lafite (inklusive till förstavinet), Palmer, Domaine de Chevalier, och Montrose har öppet erkänt det, men de är knappast de enda. Denis Dubourdieu vädjade allmänt till slotten att hålla sig under 17g (häpp!) socker per liter. Många vinmakare minns inte ens när de sist chaptaliserade, så dåligt står sig 2013 i jämförelsen i mannaminnet. Enligt mig finns det gott fog för att kalla 2013 en riktig skräpårgång, särskilt efter att ha provat ett 30-tal klassade slott på flaska.

Att amerikaner har en syltgom är förstås en svepande generalisering, även om de åtminstone när det gäller livsmedel har en erkänt sötare smak än exempelvis fransmän. Och mig då, ska sägas. Jag håller mig undan från WA, WS och WE för min egen (högst ovetenskapliga) åsikt är att de definitivt lider av syltgom (i det begreppet lägger jag in låg syra, hög alkohol, mycket malo, för sent skördad frukt). :) Problemet för mig, och det har vi diskuterat förut, är inte att Råbert har dålig smak (det har han;)) utan att han har haft så stort inflytande på utbudet. Jag hade gärna sett att Michael Broadbent hade haft minst lika stort inflytande. Eller varför inte Jancis. Men det är uppenbart att många gillar RP:s omdömen och delar hans smakpreferenser. 69 miljoner människor äter också på McDonalds varje dag....
 

Mattias Schyberg

Administratör
även om de åtminstone när det gäller livsmedel har en erkänt sötare smak än exempelvis fransmän
Hur ser Englands matvanor ut, jämförelsen är väl inte med franska vinkritiker utan brittiska? Allt är verkligen sött, fett och/eller friterat enligt min erfarenhet. Inte i närheten lika illa som Texas möjligen, men klart värre än Kalifornien (hälsotrendernas högborg). Det är bara att kolla upp statistik kring övervikt om man vill få en tydlig bild.

Sverige har väldigt måttliga mat- och sötdryckesvanor men älskar ändå vin gjort på torkade druvor och sockrad BiB. ;)

Edit: Som tillägg kan jag hålla med om att Decanter verkar vara en av de bättre tidskrifterna rörande vin men jag kan även hålla med rent hypotetiskt att det mest troligt finns en större tolerans och öppenhet kring vin i USA (naturligt mindre frankofila och aningen patriotiska möjligen).

Jag menar, de har ju alla mest troligt blivit väldigt exponerade för den amerikanska stilen av vin sedan barnsben för att sedan troligtvis lärt sig att uppskatta den europeiska stilen i takt med att de börjat djupdyka i ämnet och försökt hitta rötterna. Detta till skillnad mot britterna som mest troligt druckit franskt redan i bröstmjölken för att senare vidgat sina sinnen utanför Europa och lärt sig uppskatta andra stilar av vin. Någonstans så möts de nog ungefär på mitten i dagsläget, men det hade ju inte varit helt konstigt om deras bias vägde över en aning åt diametralt olika håll. Kan dock inte tycka att det syns särskilt tydligt när man jämför, men det kanske är den skillnaden du syftar på?
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Sverige har väldigt måttliga mat- och sötdryckesvanor men älskar ändå vin gjort på torkade druvor och sockrad BiB. ;)

Sverige måste väl tillhöra världstoppen när det gäller sötma och fett. Enbart USA, UK och kanske några länder till slår oss. Bergen av snacks och lösgodis i butikerna är ju sanslösa. Folk tränar ofta tillräckligt för att hålla sig någorlunda smala här dock.

Problemet för mig, och det har vi diskuterat förut, är inte att Råbert har dålig smak (det har han;)) utan att han har haft så stort inflytande på utbudet. Jag hade gärna sett att Michael Broadbent hade haft minst lika stort inflytande. Eller varför inte Jancis. Men det är uppenbart att många gillar RP:s omdömen och delar hans smakpreferenser. 69 miljoner människor äter också på McDonalds varje dag....

Parker föredrar viner som är tillgängliga tidigt och det var 2003orna i Bordeaux. Tror det är delvis därför folk gillar hans omdömen. Många vill ha fruktdrivna viner man kan dricka tidigt. Jancis Robinson har också förkärlek för vissa viner, Riesling inte minst, framför allt de från nya världen tenderar att få överbetyg. Man skall aldrig förvåna sig över skribenters förmåga att ge överbetyg till vissa stilar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sverige måste väl tillhöra världstoppen när det gäller sötma och fett. Enbart USA, UK och kanske några länder till slår oss. Bergen av snacks och lösgodis i butikerna är ju sanslösa. Folk tränar ofta tillräckligt för att hålla sig någorlunda smala här dock.



Parker föredrar viner som är tillgängliga tidigt och det var 2003orna i Bordeaux. Tror det är delvis därför folk gillar hans omdömen. Många vill ha fruktdrivna viner man kan dricka tidigt. Jancis Robinson har också förkärlek för vissa viner, Riesling inte minst, framför allt de från nya världen tenderar att få överbetyg. Man skall aldrig förvåna sig över skribenters förmåga att ge överbetyg till vissa stilar.
När det gäller mest socker per capita så leder USA överlägset med Tyskland som god tvåa (UK på 7:e plats och Sverige på 12:e). När det gäller fett så är faktiskt Belgien på första plats följt av Tyskland ännu en gång (Sverige 5:e plats, UK 13:e och USA på 16:e plats!).

Vet inte hur bra källan är, men den är säkert inte helt fel: https://www.washingtonpost.com/news...-around-the-world-eat-the-most-sugar-and-fat/
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Hur ser Englands matvanor ut, jämförelsen är väl inte med franska vinkritiker utan brittiska? Allt är verkligen sött, fett och/eller friterat enligt min erfarenhet. Inte i närheten lika illa som Texas möjligen, men klart värre än Kalifornien (hälsotrendernas högborg). Det är bara att kolla upp statistik kring övervikt om man vill få en tydlig bild.

Sverige har väldigt måttliga mat- och sötdryckesvanor men älskar ändå vin gjort på torkade druvor och sockrad BiB. ;)
Smakpreferenser i befolkningen är ett extremt fascinerande område. Jag har läst en del studier från marknadsföringsavdelningar, ej ämnade för extern publicering, som har hittat ganska långtgående samband mellan smakpreferens (grundsmakerna) och klasstillhörighet. Det hjälper stort när man ska ta fram en produkt som man ska sälja i ett visst segment.

Edit: såg att min länk var överflödig
Men om vi håller oss till landssnittet så såg det ut så här 2015:
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/02/05/where-people-around-the-world-eat-the-most-sugar-and-fat/
(Socker och fett har dock ingen direkt koppling till övervikt--- statistik på övervikt ger ingen tydlig bild).

Jämförelsen med Frankrike syftade inte på brittiska vinkritikers smak utan min egen intolerans mot onödig sötma. Jag upplever att de etablerade brittiska vinkritikernas smakpreferenser ligger närmare mina egna på det planet än de etablerade amerikanska. Jag är övertygad om att det dagliga intaget av socker i maten (inklusive godis och allt) och nationell kokkonst, i den mån den existerar, påverkar smakpreferensen på vin på ett generellt plan. Sen kanske brittiska vinskribenter inte konsumerar så mycket socker som sina landsmän i snitt, möjligen pga klasstillhörighet....:)

Svenskar äter mycket socker och har gjort det länge. Och har söta smakpreferenser även i maten. Man har tidigare kopplat det till bristen på färsk, god frukt året runt. Numera vet jag inte vad man ska hitta på för ursäkt.... sannolikt förstärker Systembolaget sötsuget. Med en Ripasso på bordet tar man gärna några extra skedar lingonsylt till köttbullarna. :neej:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Smakpreferenser i befolkningen är ett extremt fascinerande område. Jag har läst en del studier från marknadsföringsavdelningar, ej ämnade för extern publicering, som har hittat ganska långtgående samband mellan smakpreferens (grundsmakerna) och klasstillhörighet. Det hjälper stort när man ska ta fram en produkt som man ska sälja i ett visst segment.

Edit: såg att min länk var överflödig
Men om vi håller oss till landssnittet så såg det ut så här 2015:
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/02/05/where-people-around-the-world-eat-the-most-sugar-and-fat/
(Socker och fett har dock ingen direkt koppling till övervikt--- statistik på övervikt ger ingen tydlig bild).

Jämförelsen med Frankrike syftade inte på brittiska vinkritikers smak utan min egen intolerans mot onödig sötma. Jag upplever att de etablerade brittiska vinkritikernas smakpreferenser ligger närmare mina egna på det planet än de etablerade amerikanska. Jag är övertygad om att det dagliga intaget av socker i maten (inklusive godis och allt) och nationell kokkonst, i den mån den existerar, påverkar smakpreferensen på vin på ett generellt plan. Sen kanske brittiska vinskribenter inte konsumerar så mycket socker som sina landsmän i snitt, möjligen pga klasstillhörighet....:)

Svenskar äter mycket socker och har gjort det länge. Och har söta smakpreferenser även i maten. Man har tidigare kopplat det till bristen på färsk, god frukt året runt. Numera vet jag inte vad man ska hitta på för ursäkt.... sannolikt förstärker Systembolaget sötsuget. Med en Ripasso på bordet tar man gärna några extra skedar lingonsylt till köttbullarna. :neej:
Vi verkar googla på samma källor. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sen kanske brittiska vinskribenter inte konsumerar så mycket socker som sina landsmän i snitt, möjligen pga klasstillhörighet....:)
Huvudet på spiken. Jag tror den målgrupp som dricker fina vinare (oavsett var i världen) väldigt ofta har lite annorlunda matvanor och utbildning än pöbeln i det land där de lever, vilket gör det mesta av den nationella fett- och sockerstatistiken aningen irrelevant ur ett strikt finvinöst perspektiv.

Mest socker och fett konsumeras troligtvis av de som befinner sig i botten av klassamhället, vilket vanligtvis inte är de som konsumerar några större mängder fine wines. :)

Svenskar äter mycket socker och har gjort det länge...
...men avsevärt mindre än UK. ;)
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Gör ni förresten några analyser om smakpreferens kontra social status och inkomst innan produktlanseringar på jobbet? Bara en nyfiken fråga.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gör ni förresten några analyser om smakpreferens kontra social status och inkomst innan produktlanseringar på jobbet? Bara en nyfiken fråga.
Det gör vi alla gånger. Det är min vardag. Vi fokuserar dock på den exakta målgruppen och inte ett ihopbakat medel på nationell nivå vanligtvis. På helt nya marknader så förekommer det dock att vi blir mer generella då mer exakt kunskap saknas. Hur vi uppfattar grundsmak skiljer sig till viss del åt, men den typen av statistiskt underlag haltar ofta en del så fort man går in på mer specifika subgrupper (så kallade supertasters/lågtoleranta brukar ju vanligtvis avsky alkohol till exempel och föredrar väldigt subtila och milda smaker gärna med avrundad sötma eller mycket sälta som dämpar beskan. Broccoli, ruccola och mörk choklad avskys som pesten med mera. Asiater är överrepresenterade inom denna kategori).

Men visst, vill man lyckas i USA nationellt och brett så är det vanligtvis smart att gå åt det sötare hållet medan man absolut är mer moderat rörande sötma i Europa. Starka distinka smaker brukar uppskattas mer i USA medan mer komplexitet och subtilitet funkar bättre i Europa. Vi använder ju ofta sötningsmedel i produkter ämnade för den amerikanska marknaden medan vi i Sverige är väldigt toleranta mot salt (klart mer än övriga Europa).

Jag vill dock inte diskutera jobb på forumet så vill du diskutera mer av den varan så får det bli privat. :)
 

chambertin

Medlem
Jag tycker nog att det är ganska stora avvikelser mellan Råbert och Jancis och Decanter (även om du inte tycker att tidningen kvalar in, trots blindtester, i panel, till skillnad från Råberts slottskramande oblinda övningar).
Nu provade väl ingen Bdx 2009-primörer blint vad jag vet, inte ens Decanter. Hur Jancis provar till vardags vet jag inte.

2009 är ett bra exempel på skillnaderna mellan Parker och britterna. Vi ska ju komma ihåg att de flesta viner rör sig längs 90-skalan, så det är relativt stor skillnad mellan 100p (RP) på Leoville-Poyferre och 17.5 (JR) respektive 18.5 (De). Även uppåt skiljer det sig--- britterna sätter i vissa fall betydligt högre poäng än Monkton-oraklet, exempelvis Cos-Labory.
JR: 19-19+: 4 slott (alla 1:er Crû utom Mouton)
Decanter: 19-20P: 10 slott (8 har 98-100 av WA, 2 har 93P och 97P)
Jane Anson (också på Decanter): 96-100P: 9 slott (alla dessa har 97-100 av WA utom 1)
RvdF:19-20P: 12 slott ( alla dessa har 97-100P av WA utom 2 som har 93 resp 95P)
Bettane & Dessauve: 19-20P: 13 slott (9 har 97-100P av WA, 4 har mellan 93-95P)
Rene Garbriel : 19-20P: 30 slott ! (han gillar årgången uppenbarligen) (16 viner har 97-100P av WA, 14 har 88-96P av WA)
Tycker du det visar på så stora avvikleser och amerikansk dålig smak ? I så fall kan man nog anklaga de flesta för dålig smak.

Det är en stor skillnad mot att som Råbert gör prova om viner när man sitter med "facit" (sitt eget förra protokoll) i hand.
Tror du verkligen att alla dina brittiska favoriter publicerar sina provningsnoteringar utan att ha kollat in sina gamla noteringar ?

Min åsikt om 2013 kan vi kanske diskutera, men att chaptalisering användes vitt och brett är ett faktum. Lafite (inklusive till förstavinet), Palmer, Domaine de Chevalier, och Montrose har öppet erkänt det, men de är knappast de enda. Denis Dubourdieu vädjade allmänt till slotten att hålla sig under 17g (häpp!) socker per liter. Många vinmakare minns inte ens när de sist chaptaliserade, så dåligt står sig 2013 i jämförelsen i mannaminnet. Enligt mig finns det gott fog för att kalla 2013 en riktig skräpårgång, särskilt efter att ha provat ett 30-tal klassade slott på flaska.
Jag tog inte upp årgången för att jag ifrågasatte om det var en överprisad skräpårgång eller ej utan för att visa på att "syltgommarna" och dina favoriter verkade dra åt ungefär samma håll (även om skalan har vissa mindre förskjutningar ibland ) om toppvinerna från årgången vilket har varit min poäng från början. I detta fallet är ju det Decanter som är uppe och sniffar på väldigt höga omdömen (12 viner på 18P) medans Neal Martin ligger på 90-94P för sina 20 toppviner. NM verkar mer dra åt bedömningar som ligger i linje med det du vill komma vg årgångens kvalitet. Nu är han ju britt men skriver åt WA (numera sålt till Asiatiska investerare men Parker är kvar) så jag vet inte riktigt om du tycker att han är syltgom eller ej för att han skriver i publikationen WA som Råbert inte äger majoriteten av längre utan ett antal investerare från Asien.

Jag hade gärna sett att Michael Broadbent hade haft minst lika stort inflytande.
Det hade han ju en gång i tiden men han irrade väl bort sig lite med Hardy Rodenstock + att han blir 89 år i år.

Eller varför inte Jancis.
Frågar du ett antal vinnördar så skulle jag tro att hon hamnar på top-3 v.g inflytande och anseende.

Men det är uppenbart att många gillar RP:s omdömen och delar hans smakpreferenser. 69 miljoner människor äter också på McDonalds varje dag....
Tungt argument.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Nu provade väl ingen Bdx 2009-primörer blint vad jag vet, inte ens Decanter. Hur Jancis provar till vardags vet jag inte.


JR: 19-19+: 4 slott (alla 1:er Crû utom Mouton)
Decanter: 19-20P: 10 slott (8 har 98-100 av WA, 2 har 93P och 97P)
Jane Anson (också på Decanter): 96-100P: 9 slott (alla dessa har 97-100 av WA utom 1)
RvdF:19-20P: 12 slott ( alla dessa har 97-100P av WA utom 2 som har 93 resp 95P)
Bettane & Dessauve: 19-20P: 13 slott (9 har 97-100P av WA, 4 har mellan 93-95P)
Rene Garbriel : 19-20P: 30 slott ! (han gillar årgången uppenbarligen) (16 viner har 97-100P av WA, 14 har 88-96P av WA)
Tycker du det visar på så stora avvikleser och amerikansk dålig smak ? I så fall kan man nog anklaga de flesta för dålig smak.


Tror du verkligen att alla dina brittiska favoriter publicerar sina provningsnoteringar utan att ha kollat in sina gamla noteringar ?


Jag tog inte upp årgången för att jag ifrågasatte om det var en överprisad skräpårgång eller ej utan för att visa på att "syltgommarna" och dina favoriter verkade dra åt ungefär samma håll (även om skalan har vissa mindre förskjutningar ibland ) om toppvinerna från årgången vilket har varit min poäng från början. I detta fallet är ju det Decanter som är uppe och sniffar på väldigt höga omdömen (12 viner på 18P) medans Neal Martin ligger på 90-94P för sina 20 toppviner. NM verkar mer dra åt bedömningar som ligger i linje med det du vill komma vg årgångens kvalitet. Nu är han ju britt men skriver åt WA (numera sålt till Asiatiska investerare men Parker är kvar) så jag vet inte riktigt om du tycker att han är syltgom eller ej för att han skriver i publikationen WA som Råbert inte äger majoriteten av längre utan ett antal investerare från Asien.


Det hade han ju en gång i tiden men han irrade väl bort sig lite med Hardy Rodenstock + att han blir 89 år i år.


Frågar du ett antal vinnördar så skulle jag tro att hon hamnar på top-3 v.g inflytande och anseende.

Tungt argument.
Vi pratar lite olika saker, jag tror du misstolkar...

Jag påstod inte att toppvinerna 2009 fick låga betyg av icke-amerikaner, inte heller att en primeur testades blint. Däremot vidhåller jag att det finns noterbara skillnader mellan hur britterna ger betyg till Bdx över tid kontra amerikanerna (etablerade vinskribenter pratar vi om nu). Om du jämför över hela skalan, över tid. Sen finns det förstås undantag som exempelvis Allen Meadows (tack gode Gud så har Råbert varit portad från Bggne ett tag) som jag verkligen respekterar, en amerikan utan syltgom. Neil Martin är också att föredra som representant för WA när det gäller Bdx, även om jag inte har helt klart för sig hur de har delat upp ansvaret mellan Kejsaren och hans undersåtar.

Jag påstår heller inte att britterna aldrig kollar tidigare protokoll, mitt exempel var från Decanters återkommande årgångsprovningar (revisioner) av Bdx i panel som är blinda. Alltid.

Broadbent vann ju mot Random House så att han skulle gått bort sig med Hardy Rodenstock är åtminstone i domstol dementerat. Känner inget behov av att försvara Broadbents karaktär iofs, snarare tycker jag att han är en stor auktoritet när det gäller Bdx, även om han börjar bli ordentlig gammal som du säger. Men för min egen del hade jag tyckt det varit roligare om han hade haft lika stor påverkan på Bdx utveckling som Råbban har haft under de senaste 30 åren.

Och avseende Jancis kontra Parker så pratade jag om inflytande över producenter och konsumenter, inte inflytande över vinentusiaster. Har sett lite undersökningar på hur Bdx-köpare resonerar och Parker har länge varit den otvetydigt mest viktiga referensen. Sen är långt ifrån alla Bdx-köpare vinentusiaster. Jancis har säkert ett stort inflytande över detta kollektiv. (Men även där tror jag hon ligger i bakvattnet. Tyvärr).

Men jag upptäckte faktiskt ett fel i mitt resonemang angående 2003 och Parker. Förra året så klassade han faktiskt ned Pavie 2003 efter en provning med andra syltgomar:
“Three quarters of the people there loved the wine. I was having problems with it though. The gritty tannins seemed to me to be excessive. It is a vintage that’s evolving very fast. I kept those problems to myself though, until today.”
Så hans tvärsäkra antagande om att vinet skulle hålla till 2040 får vi kanske revidera...
 

Magikern

Medlem
När det gäller mest socker per capita så leder USA överlägset med Tyskland som god tvåa (UK på 7:e plats och Sverige på 12:e). När det gäller fett så är faktiskt Belgien på första plats följt av Tyskland ännu en gång (Sverige 5:e plats, UK 13:e och USA på 16:e plats!).

Vet inte hur bra källan är, men den är säkert inte helt fel: https://www.washingtonpost.com/news...-around-the-world-eat-the-most-sugar-and-fat/

Det köper vi ;) Förvånad att USA och UK inte låg högre när det gäller fettkonsumtion dock.

Av över 270 länder ligger vi ju onekligen nära toppen utan tvekan. Med tanke på svenskars konsumtionsmönster är jag inte ett smack förvånad om nästa fluga blir budgetbotrytis eller varför inte söt cherry. :p
 
Toppen