Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ang. snus och smak/doft påverkan

n_micke

Medlem
Vad tror ni? Påverkar vårt härliga svenska snus upplevelsen av smak och doft på (lämpligt exempel) vin? Att rökning påverkar och skadar är ju solklart, men vad tror ni om snus?

Snusar själv och har väl svårt att bilda mig någon uppfattning om hur mycket det påverkar även om jag tror att det är marginell påverkan.

Ni som slutat snusa, blev det någon skillnad på smak/doft?

Ni som fortfarande snusar men ska "känna in" ett (ännu ett lämpligt exempel) vin? Snusfria under tiden? Minst 2,5 timme innan? Hur gör ni? :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag anser inte att snus ger någon negativ påverkan på smak- och aromsinnet (om man inte har en prilla inne samtidigt som man provar vin möjligen) och har aldrig sett något vetenskapligt underlag för att snuset påverkar mer än andra livsmedel vi stoppar i oss. Däremot är det en väldigt bra partner sensoriskt. Snus är basiskt och påtagligt salt, vin är syrabaserat, samtidigt som många aromer speglar sig utmärkt i varann. Match made in heaven enligt mig. :)

Om man är orolig för hur smaklökarna påverkas av snus bör man fråga sig hur mat i allmänhet påverkar med samma resonemang.

Snusar man mintprodukter kan det dock få samma effekt som att prova vin direkt efter man har borstat tänderna. :usch:
 
Toppen