Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Angående beställning av dryck utomlands...

Swedy

Medlem
Hej alla glada vindrickare!

Har råkat ut för ett lustigt problem!
Min fru lade en beställning på en låda champagne hos en utländsk handlare, åt mig. Jag skulle då få "fakturan" mailad till mig, allt enligt handlaren själv.
Eftersom det aldrig dök upp något mail från handlaren så tänkte jag att det kanske runnit ut i sanden eller liknande, bemödade mig hur som helst inte att lägga ner någon tid på undersöka.

Men det är nu det lustiga börjar, jag fick ett mail precis där det står att mina viner finns att hämta ut hos DHL?! Trots att jag inte har betalt dessa, har dom alltså skickats till mig!

Så, vad händer nu? Om vi bortser från vad som är rätt och fel, moraliskt, vad kan hända om jag hämtar ut flaskorna?
Ligger ansvaret på mig att betala något jag inte haft "möjligheten" att betala?
Eftersom handlaren inte mottagit mina pengar borde ju denne inte ha skickat flaskorna från början?!

:rolleyes:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Spontant så låter det som ett vanligt köp över internet, fakturan kanske ligger med kollit som du kan hämta ut? Annars gäller väl vanlig returrätten enligt distansköpslagen?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
De kanske har ett system som meddelar säljaren när varorna blir uthämtade? Det brukar finnas spårningsnummer på paket.
 
Trådskapare
S

Swedy

Medlem
Självklart kan det vara så att fakturan ligger med i paketet! Men om vi antar att fakturan inte ligger i paketet, vad kan hända?
 

kayaker

Cyklist
Självklart kan det vara så att fakturan ligger med i paketet! Men om vi antar att fakturan inte ligger i paketet, vad kan hända?
Så länge som säljaren får/fått betalt: Ingenting
Rent teoretiskt så skulle du kunna åka på att betala skatt på flaskorna men det lär inte hända.
Om säljaren inte får betalt så lär det dyka upp något krav när felet upptäcks.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Självklart kan det vara så att fakturan ligger med i paketet! Men om vi antar att fakturan inte ligger i paketet, vad kan hända?
Som en jämförelse: Du går in i en affär och handlar varor för tusentals kronor och butiksbiträdet glömmer av att ta betalt, vilket du upptäcker när du har gått därifrån. Vad anser du är rätt att göra och vad tror du kan hända om du inte väljer att informera butiksbiträdet om felet?

I ditt fall så tror jag att du antingen kommer att få en faktura i efterhand (när/om felet upptäcks). Om inte så bör du nog se det som att du har stulit varorna och antingen göra rätt för dig genom att påtala det hela eller se dig själv som en tjuv. :)

Easy peasy!
 
Toppen