Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anjou Blanc

K

Kalle

Har en flaska vin som heter Anjou Blanc, reserve fondateur 1983. kommer inte ihåg när och hur det hittade hem till mig. Har förstått att det är ett sött vin. Någon som känner till detta vinet och kanske har druckit det?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Domaine Touchais?
Om det är denna producent så verkar det vara ett ganska hyffsat dessertvin som bör drickas snart, enligt cellartracker.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har en flaska vin som heter Anjou Blanc, reserve fondateur 1983. kommer inte ihåg när och hur det hittade hem till mig. Har förstått att det är ett sött vin. Någon som känner till detta vinet och kanske har druckit det?[/QUO
Druckit det ett tiotal gånger stor flaskvariation dom bästa har varit riktigt bra och klarar nog att lagras ytterligare men kommer inte att utvecklas. Såldes på SB för ca 10 år sen för 140SEK.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är ett "andravin" till Moulin Touchais som gjordes just det året, som är en bra årgång. Jag har för mig att de hade unga stockar som de inte ville inkludera i vanliga Moulin Touchais, men som ändå gav bra vin. Det här vinet är aningen mindre sött än Moulin Touchais eftersom det kommer från något mindre mogna druvor, men fortfarande rätt tydligt sött. Jag provade en flaska för några månader sedan, och den var vid full vingör och smakade typiskt mogen söt Chenin Blanc, även om jag måste erkänna att jag först gissade söt Pinot Gris när jag fick den blint.
Med tydliga kryddtoner och inte extremt hög sötma skulle jag inte kalla det för ett "dessertvin". Foie gras, patéer eller ostbricka (inkl. blåmögel) tror jag kan vara lämpligare kombinationer än de flesta söta desserter. I och för sig kan äppelkaka/äppelpaj alltid funka bra till Chenin, men då ska man hålla nere på sötman och avstå från att dränka den i söt vaniljsås, för det blir för lätt en för söt kombination för att vinet ska stå emot.
 
Toppen