Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Anonym omröstning - vinrelaterat yrke...

Vilken typ av vinrelaterat professionellt yrke har finewines medlemmar?

  • Sommelier

    Votes: 2 4,0%
  • Vinimportör

    Votes: 1 2,0%
  • Systembolaget

    Votes: 4 8,0%
  • Restaurang (allmänt)

    Votes: 1 2,0%
  • Vinskribent (pro)

    Votes: 0 0,0%
  • Vinmakare (pro)

    Votes: 0 0,0%
  • Vinkällare/vinförvaring

    Votes: 3 6,0%
  • Distanshandlare

    Votes: 2 4,0%
  • Vinutbildare (pro)

    Votes: 0 0,0%
  • Vanlig vinnörd (amatör)

    Votes: 37 74,0%

  • Total voters
    50

Mattias Schyberg

Administratör
Är lite nyfiken på att få lite inblick kring hur stor koppling forumet har med vinbranschen i stort. Omröstningen är anonym, detta med tanke på att alla förmodligen inte vill avslöja sin profession här, men den som vill kan ju gärna skriva det som en kommentar. Har även valt att inte tillåta fler än ett svar per person, så välj det som passar bäst även om ni anser att flera alternativ stämmer. Förhoppningsvis har jag fått med alla tänkbara alternativ, men troligtvis är något glömt.

För egen del så har jag ingen koppling till branschen överhuvudtaget.
 

Skaggs

Medlem
Definitivt vanlig vinnörd, den enda betalning jag har fått för vinrelaterade tjänster har rört sig om ersättning i flytande form.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Definitivt vanlig vinnörd, den enda betalning jag har fått för vinrelaterade tjänster har rört sig om ersättning i flytande form.
Att få betalt i "natura" är allt jag lyckats åstadkomma också, samt äran att få dricka det vin man har med på provningen. Fint som snus det med vanligtvis. ;)
 
Jag är helt klart en amatör men hur definierar du en vinskribent(pro)? En som får betalt ibland, någon gång, alltid, heltidsyrke? Tror det finns lite glidningar där
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är helt klart en amatör men hur definierar du en vinskribent(pro)? En som får betalt ibland, någon gång, alltid, heltidsyrke? Tror det finns lite glidningar där
Sant, vet inte hur man skall dela in det dock. Någon idé? Jag syftar nog på någon som vanligtvis får betalt. Jag skulle nog placera @vininfo.nu och @vintomas som vinnördar, men här kan jag ha helt fel.

De som känner sig osäkra kan ju alltid motivera sin röst i kommentarerna. :)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Håller med om kommentaren. Om det gäller nedlagd tid så känner jag mig som deltidsarbetande i vinbranschen om jag lägger ihop provningar och lektioner, skrivande, hantera provningsschemat för en vinprovarförening m.m. Ska vi se på intäkter av detta så är jag däremot en glad amatör. Mitt yrke, det som ger mig inkomster att köpa vin för, är ett helt annat. Så jag har knappat in "vanlig vinnörd (amatör)".

Samtidigt finns det nog en och annan deltidare i vinbranschen, t.ex. bland småimportörer, distanshandlare och vinskribenter, och dessa har det inte så lätt att välja alternativ ovan.

För övrigt finns det nog en del bloggare (t.ex. Finare Vinare) som lägger ner mer tid på vin än vissa av medlemmarna i bag-in-box-skribenternas förening, även om de inte får betalt för det.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Samtidigt finns det nog en och annan deltidare i vinbranschen, t.ex. bland småimportörer, distanshandlare och vinskribenter, och dessa har det inte så lätt att välja alternativ ovan.
För mig är det nog ganska enkelt. Har man en distanshandel, är frilansarskribent eller småimportör, så är det självklart att det är inom den professionella fåran. Mängden tid som läggs på sin hobby eller sin professionella verksamhet spelar ingen roll i denna omröstning. Det blir för luddigt om man skall ta hänsyn till alla gråzoner. Men men, det är ju mest en liten överblick som åsyftas med omröstningen.

Jag lägger väldigt mycket tid på detta forum, men några pengar har jag inte sett röken av, alltså så är det min hobby. :)
 

Segol

Medlem
För mig är det nog ganska enkelt. Har man en distanshandel, är frilansarskribent eller småimportör, så är det självklart att det är inom den professionella fåran. Mängden tid som läggs på sin hobby eller sin professionella verksamhet spelar ingen roll i denna omröstning. Det blir för luddigt om man skall ta hänsyn till alla gråzoner. Men men, det är ju mest en liten överblick som åsyftas med omröstningen.

Jag lägger väldigt mycket tid på detta forum, men några pengar har jag inte sett röken av, alltså så är det min hobby. :)

Mmmm, ekonomin har inte direkt förbättrats sen jag började hänga här
 

kayaker

Cyklist
Tror du det är många vinmakare som hänger här :)
Det skulle ju kunna finnas några men det lär sannerligen inte vara många.
Det hade varit intressant att se hur stor andel av oss amatörvinnördar som är med i t.ex. Sommeliergillet, Munskänkarna eller någon annan "vinförening".
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det skulle ju kunna finnas några men det lär sannerligen inte vara många.
Det hade varit intressant att se hur stor andel av oss amatörvinnördar som är med i t.ex. Sommeliergillet, Munskänkarna eller någon annan "vinförening".
Låter som en klockren omröstning att anordna. Fixar du en, om inte - vilka olika föreningar finns det som borde vara med i en omröstning?
 
Toppen