Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Apptips?

Magnus Ö

Medlem
Hej alla,
Sitter med min smartfåne och undrar över lite sköna apptips. Just nu är jag ute efter en app att ha kontroll över min ytterst minimala vinkyl. Cellartracker verkar populärt men vägrade hitta flertalet av mina viner. Viner som den fantastisk härliga appen Delectable hittar utan problem. Dock finns ingen "mina viner" funktion i den appen. Alltså undrar jag om det finns någon bra app för det ändamålet?

Gillar man vinrelaterade appar till sin telefon kan jag rekommendera
When wine
Plonk
Delectable
 

sunqan

Vinös
Cellartracker är noga med stavingen, sen är det skillnad på att söka bland "wines" och "my wines" ( det sista söker bara bland de viner du har i din källare). Om det sen är viner som inte finns i databasen, kan man själv lägga till dem :)
Blir dock nyfiken - vad år det för viner som du inte hittar?

ps - vad har du för lur? Det är ju olika appar till android och iphone?
 
Trådskapare
Magnus Ö

Magnus Ö

Medlem
Cellartracker är noga med stavingen, sen är det skillnad på att söka bland "wines" och "my wines" ( det sista söker bara bland de viner du har i din källare). Om det sen är viner som inte finns i databasen, kan man själv lägga till dem :)
Blir dock nyfiken - vad år det för viner som du inte hittar?

ps - vad har du för lur? Det är ju olika appar till android och iphone?
Jag har en iPhone.
Ett av vinerna som inte hittades var Montirius "La Tour". Iofs sökte jag enbart på streckkod. När det finns teknik för streckkoder eller känna igen etiketter vem orkar sitta och knappa in alla viner? :)
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=71902
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har en iPhone.
Ett av vinerna som inte hittades var Montirius "La Tour". Iofs sökte jag enbart på streckkod. När det finns teknik för streckkoder eller känna igen etiketter vem orkar sitta och knappa in alla viner? :)
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=71902
CT är ju en kollaborativ insats, och alla orkar väl inte alltid skriva in streckkod när de lägger upp nya vindefinitioner. Själv brukar jag då försöka bidra till en bättre värld och söker på namn och lägger in streckkoden för framtida generationer :)
 

Mats

Gone todash....
Jag har en iPhone.
Ett av vinerna som inte hittades var Montirius "La Tour". Iofs sökte jag enbart på streckkod. När det finns teknik för streckkoder eller känna igen etiketter vem orkar sitta och knappa in alla viner? :)
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=71902
Jag tycker CT är överlägset allt annat men jag har aldrig fått streckkodsinläsningen att fungera. Fungerar det för er andra så det är jag som gör fel eller?
 

sunqan

Vinös
Sen är frågan - vilken streckod ? Är det en vit lapp påklistrad är det nog importörens eller systembolagets egen id på vinet, och då är det ännu mindre chans att få en träff.
Det finns ju en del andra appar som kan köra mot cellartracker, och de kan mycket väl vara bättre på att söka mha etikett :)
 
Trådskapare
Magnus Ö

Magnus Ö

Medlem
Sen är frågan - vilken streckod ? Är det en vit lapp påklistrad är det nog importörens eller systembolagets egen id på vinet, och då är det ännu mindre chans att få en träff.
Det finns ju en del andra appar som kan köra mot cellartracker, och de kan mycket väl vara bättre på att söka mha etikett :)
Ja det är precis det man vill ha. Läste någon tråd på nätet att någon på CT hade träffat VD för Vivino (eller tvärtom) om integration men inget som blivit konkret vad jag kunnat se.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag tycker CT är överlägset allt annat men jag har aldrig fått streckkodsinläsningen att fungera. Fungerar det för er andra så det är jag som gör fel eller?
Definiera "fungera" ;) För mig som sitter med Android-appen brukar det lira fint, om bara streckkoden är inlagd (vilket den inte är alltför ofta).
 

Mats

Gone todash....
Definiera "fungera" ;) För mig som sitter med Android-appen brukar det lira fint, om bara streckkoden är inlagd (vilket den inte är alltför ofta).
Scanna och få den att hitta något. Är nog säkert som du säger att de är så få viner som är inlagda att det bara känns som att det aldrig "fungerar".
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Jag får nog också instämma i att CT är överlägset allt annat särskilt nu när de har lanserat appen.
Antar att det här var vinet du letade efter?
https://www.cellartracker.com/list.asp?fInStock=0&Table=List&iUserOverride=0&szSearch=Montirius Gigondas La Tour#selected=W2032979_1_K4ac5102adeb111ce33897a495072cc5c
Blev också konfunderad när du sa att du hade problem att finna viner men om du bara provat med streckkod är det inte så konstigt, du får helt enkelt köra lite "old school" tangentbord.
Eftersom CT är byggt upp av dess användare kan vinerna ibland vara lite märkligt inskrivna och det händer att samma vin ligga som dubblett men detta är något de rättar till omedelbart om man skickar dem ett mail och påpekar saken.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Blev en dubbelpost där...

-Men då kan jag väl tillägga att jag ibland kör Vivino också fast mer som en kul grejj på krogen typ, när det gäller att ha koll på källaren så är det CT som rular.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Min nya hobby: Uthipstra hipstriga bartendrar. "Vi har massor med häftig öl! Välj mellan IPA, IPA och IPA." "Vad har du för suröl?" "Eeh... ingen."
-Det ger ju skyhöga hipsterpoäng att uthipsta yberhipstern med att vara ännu mer hipster genom att hitta det nya hipstet före hipstern själv.
Min framtidsspaning:
Snart ryker skäggen i SOFO och suröl blir det nya surdeg.
 
Trådskapare
Magnus Ö

Magnus Ö

Medlem
-Det ger ju skyhöga hipsterpoäng att uthipsta yberhipstern med att vara ännu mer hipster genom att hitta det nya hipstet före hipstern själv.
Min framtidsspaning:
Snart ryker skäggen i SOFO och suröl blir det nya surdeg.
Surölen har väl redan varit inne och passerat igen. Skulle säga att nästa öltrend är IPL (Imperial Pale Lager). :)
 

Beo

Medlem
Not a Wine.....
Vivino är fantastiskt! Om man av misstag laddar upp något som inte räknas som vin så får man ett artigt svar om det.
Denna gång blev det lite komisk. Ha en fortsatt att bra dag. (alla har väl skickat något fel någon gång)
Inget djur kom till skada. Han satt bara fast i ett bärnät, illa valt ställe om man har taggar.

IMG_9404.PNG
 
Toppen