Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets mest seriösa blindprovning av bubblande viner, 24 jan (Umeå)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Pga omfattande nytänk och dialog med diverse experter runt om på jorden, är många förutsättningar ändrade.

När-var-hur:
Den 24 januari på kvällen.
Exakt tid och plats meddelas senare, blir i Umeå.
Egna glas. (Långväga resenärer kan vi sannolikt stödja på plats.)
Blindprovning, enkel datainsamling och gruppredovisning.

Tema:
Vi dricker stjärnor för de stjärnor vi är!
Undertema: Does Champagne really deserve all the fuss?

Aftonen följer följande principer:
Alla kostnader delas lika.
Kökstjänst macht frei!
Allt vin provas blint och redovisas (Ursprung? Druvor/typ? Årgång? Prisklass? Poäng!) innan avtäckelse.
Fokus på: trevlig tid och eget lärande.
Data mining: Alla data kommer sammanställas till ngn form av statistiskt underlag där gruppfynd redovisas på ett bra sätt för just denna specifika provning. Individuell data kommer ej redovisas på något vis.

Tågaordning:
Välkomstdrink (bubbel) med amuse bouche

3 flighter om 7 viner i varje flight. Till varje flight serveras en rätt.
Ostbricka och dessert följer på det tillsammans med lämplig dryck.

@vintomas är ansvarig över de flesta Champagnerna.
@Sörplarn är ansvarig över de flesta Cava.
Jag är ansvarig över att ha samlat in bra saker från hela Frankrike och övriga världen.

Vad dricker vi då?
Internationellt högt ansedda bubbel från hela planeten i alla prisklasser. Krug '88 njuter vi naturligtvis av. Bra Cava, Champagner, Amerikanskt, UK, NZ, SA, Australien och annat franskt förstås.

Egna förberedelser:
Taga med 8 bubbelglas per person.
Taga med 2 "vanliga" vinglas.

Övrigt:
Anmälan = oavbokningsbar och bindande

Antal platser: MAX 12 personer (i skrivandes stund: 9 anmälda, inkl bla @Mats och @Livermore )
Anmälan: Till mig via epost, stefan [snabel-b] sottelbin . se
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Om inte sambon va gravid i tionde månaden så hade jag gärna svängt förbi! Tror de kommer bli kul och utbildande.
 

Sörplarn

Medlem
Egna glas. (Långväga resenärer kan vi sannolikt stödja på plats.)

Får bli detta "ett glas" för mig då jag klassas förhoppnings vis som "långväga", krånglar helst inte med flera glas och "svingar" det gärna högt!

images.jpg
 

Attachments

  • pipa.png
    pipa.png
    99,4 KB · Visningar: 318
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Får bli detta "ett glas" för mig då jag klassas förhoppnings vis som "långväga", krånglar helst inte med flera glas och "svingar" det gärna högt!

Visa bifogad bild 3110
Önskar herrn ETT glas att hälla respektive flight i, eller önskar herrn ETT glas per vin?
Kanske ETT glas för hela provningen? Eller per land? :p
...annars ordnr vi gärna 8 glas åt er var. Själklart!
Varmt välkomna!!!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tror framförallt Stefan själv kommer lära sig lite tillslut. kul att @vintomas är med :)
Lite tur för mig i så fall, som ägnat några år åt att utmana mig själv i bla blinda provningar och ännu inte känner mig nära "färdiglärd". Det är långt kvar innan jag 'ger mig'.
Utgår från att herrn själv är svårt sugen på allt sådant som kan växa horisonterna.
Fö har jag en flaska åt dig som säkerligen kan bli en utmaning att dissa-älska-dissa :)
Den är så rätt för din smak! Men samtidigt också så fel... :p
Återkommer efter bubbelprovningen!
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu på lördag ser det ut som följer:
Från forumet kommer: @Mats @vintomas @Livermore och @Sörplarn med hustru. 5 av oss mao.
Det blir många Champagner, många Cava, många från USA-Oz-NZ och några fler från andra platser.
Bla '88 Krug som publikmagnet.
Alla viner utvalda med omsorg av kunniga älskare på respektive område.
Vi dricker, scorar och gissar blint.
Kampen kommer bli hård och lärorik. Kanske framförallt en trevlig afton med gott i glasen, gott tilltugg och trevligt folk.
10 personer är idag anmälda och vi håller till hos Mats.
Det finns plats för ytterligare två personer.
Maila mig om du vill vara med!
 

Livermore

Medlem
Blir helt klart spännande det här. Är minst sagt en novis när det kommer till blindprovning. Överhängande risk för grava felgissningar :nagelbitare:Men jag kan alltid skylla på min ålder.
 

Mats

Gone todash....
Vi håller som sagt till hemma hos mig och om det är någon långväga ifrån (eller någon annan som inte tar sig hem för egen maskin) som behöver någonstans att sova är det bara att säga till så finns det madrass på golvet eller soffa att slagga i.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blir helt klart spännande det här. Är minst sagt en novis när det kommer till blindprovning. Överhängande risk för grava felgissningar :nagelbitare:Men jag kan alltid skylla på min ålder.
Inte ens @vintomas kommer gissa alla rätt.
Det som är mest intressant med blindprovning (min synvinkel) är att etiketterna inte spelar in på mitt omdöme.
Personligen är jag gärna utan etiketter.
Andra får tycka annars.
Men, tänk ändå vad bra, om man blint (dvs hyfsat objektivt) kan hitta något man VERKLIGEN gillar som inte kostar så mckt. Tex vid provningen i Gbg där flera föredrog en billig Sydafrikan i smaken men hurmades över etiketten.
Synd för dem som inte kan njuta av ett vin bara för att prislappen ligger för lågt.
Är väl något Pyskolågiskt...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mysko att du är alltid så mycket bättre på att stava efter att.
  1. Du fått en pinne i "hövvet".
  2. Överste konjak varit på besök.
Skål och att få tänka stort är viktigt i dessa mörka tider!
Tyvärr är jag bättre på att stava än på att prova vin.
Oavsett ser jag väldigt mycket fram mot att få njuta av dina välvalda Cava på lördag. Och, inte minst, att göra din bekantskap på riktigt.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Konstaterar att varje flight om 7 viner var skoj. Den första flighten var den mest spretiga. Cava underpresterade och levererade två (!) korkskadade viner. Ett bara eventuellt, det andra: DEFINITIVT!
Jag spikade flight nr två med vilka som var Champagne och inte. På flight 1 o 3 hade jag två fel per flight. Graham Beck, Schramsberg och Carneros var riktigt jäkla bra! Liksom månadens vin. Krug '88 var väl ok som ett vin, men jag kunde inte hitta vad som var så stort med den. 96 Dompa var faktiskt trist och jag trodde den var ett billigt bubbel, hade nog mått bra av någon droppe Guinness.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack @Mats @vintomas @Livermore och @Sörplarn för att ni förgyllde kvällen.
Igår var jag på G, idag har jag mest lidit, iaf fram tills surströmmingsmiddagen. Världens bästa bakiskur.
...men, fan, nu har jag överdoserat syrligt och syror... Vill aldrig mer må så här illa. *rys*
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men jag gissar att ni hade rysligt trevligt igår?
Jaaaaaa!
Det var gott, lärorikt och vi hittade åt massor av andra spännande viner efter bubblorna.
Kanske att de sista tio glasen vin var onödiga. Och kanske också det stora glaset Shouchu :död:
Men!
Skriver mina smaknoter under veckan. Lär ta ett tag. Har också en massa blinddata/statistik att redovisa.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det gick åt en hel del kork.
Föredrar dock andra förslutningar iom att två av vinerna var dåliga, varav ett var fullkomligt katastrofalt korkskadat...
image.jpg
 
Toppen