Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets MW exam paper

ChristianB

DipWSET
Verkligen bra övningsmaterial! :)

Var för sig så ser inte frågorna så fasansfulla ut, men det är den blotta mängden av information man måste ta till sig som jag blir förbluffad över! De teoretiska frågorna kan nog vara intressanta att sätta sig och besvara med hjälp av internet och lämplig litteratur, medan de praktiska med största sannolikhet kräver lång övning. Jag har inte sett något från MW tidigare men nu fick jag i alla fall en bild av omfattningen; man förstår att det bara finns två stycken i Sverige...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Årets MW exam gick av stapeln nu i helgen. Kul att se omfattning :)
http://www.mastersofwine.org/download.cfm/docid/DE37448C-50E5-4840-8A9757A2CFAC5011
Med hänvisning till tråden om våra respektive "grader" i vinvärlden, så kan jag bara vidhålla att jag sannerligen är en glad nybörjare som ibland vaknar bakis efter nätter av hårda studier. Det är ju en sak att skriva essäer mha Internet och ett bättre bibliotek. Men, gränsen för mig går någonstans mellan njutningen av gott vin och god discourse kring Liwet OCH att fastna i vinet. Dvs då vinet i sig inte bara tillför kvällen EN komponent av njutningskomplexet, utan hamnar i fokus som det ENDA. Inser också att bara för att man är MW, så måste man inte vara monoman, även om det sannolikt skulle vara till nytta under studierna. Helt klart ett träsk...

Men, all respekt till dem som tar sig hela vägen in i MW-målet. Hatten av!
 

gece

Man vänjer sig.
Herregud, här kan man ju gissa sig fram. "Can Australia recover its export markets?" är ju en ja/nej-fråga, så där har man ju 50% chans! ;)
 

sunqan

Vinös
Herregud, här kan man ju gissa sig fram. "Can Australia recover its export markets?" är ju en ja/nej-fråga, så där har man ju 50% chans! ;)
Eftersom frågan närmast är retorisk, förväntas man nog lägga ut texten och motivera sitt svarv (som so-ämnena i grund- och gymnasieskolan)
 

sunqan

Vinös
Då säger jag som jag gjorde då, "men det stod det ju inget om i anvisningarna :(".
det var mycket mer intressant att vara naiv på lektionerna. Fick jag en fråga, svarade jag på den -kort och koncist... det tog ett tag för lärarinnan att komma över den initiala överraskningen :) men hon lärde sig hur hon skulle fråga (eller vi hade snarare en tyst överenskommelse - ville hon ha en utläggning frågade hon efter det :)
 
Toppen