Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årets viner 2014

Magnus L

urydhtfilgukj
Inget nyår utan topplistor!
Dela gärna med er av era toppar, dalar och överraskningar.

Årets bästa premium.

1990 Marquis de Laguiche (Joseph Drouhin) Montrachet (97p)
En helt ny nivå för mig på vitt vin. Djup, komplex doft av äpple, honung, steniga mineraler och nötter. I munnen är det himmelskt gott. Silkeslent, med en enorm intensitet balanserad av hög syra och ett långt avslut.

Årets bästa vin för dödliga.
2000 Vincent et Denis Berthaut Fixin Les Clos (94p)
Massor av det som får mig att gång på gång, som en missbrukare av värsta sort, återvända till världens minst prisvärda och mest svajiga vinregion. Doften är smutsig och mogen med massor av multna löv, jord, mossa tillsammans med kryddor och syrliga bär. Generös, utvecklad smak med hög syra, rund kropp och långt, smarrigt avslut.

Årets bästa vin för de fattiga.
2009 Donnafugata Sicilia Tancredi (91p)
Väldigt bra vin för ynka 180kr! Bra djup och komplexitet i näsan. Bra intensitet, struktur och stramhet i munnen. 3-5 år i källaren så kan detta inte bli annat än fantastiskt trevligt!

Årets största besvikelser.

1982 Giuseppe E Figlio Mascarello Barolo Monprivato (92p)
Absolut inget dåligt vin, men med det namnet och den prislappen så förväntade jag mig att det skulle vara betydligt bättre och mer liv i flaskan. Spännande, men lite enkel och något övermogen doft, bättre i smaken men med en lite för dominerande syra och klen kraft. Kanske en dålig flaska?

2003 E. Guigal Ermitage Blanc Ex-Voto (90p)
100 poäng av Parker med en prislapp på en bra bit över 1000-lappen, som gjort för att bli besviken! Häftig, väldigt komplex doft. I munnen fet kropp och karaktäristisk avsaknad av syra. Saknar tyvärr djup i smaken, och känns trött. För gammal?

Årets Ruché.
2010 Montalbera Ruchè di Castagnole Monferrato L'Accento (85p)
Som att dricka en kopp Earl gray (som fått dra på tok för länge) på toaletten i ett horhus i slutet av 1800-talet. Visst, det smakar givetvis lite körsbär också...

Årets sämsta röda vin.

2010 Ricossa Barolo (79p)

Hur f*n tog sig det här vinet in på systembolaget? Skulle vilja se offerten, "Barolo, 125-150kr till konsument, produktion stor nog för att vinet skall kunna finnas i alla butiker, skall smaka körsbär och inte för mycket fat". Surt, blaskigt, rävigt och doftar mest hallonbåtar och lim.

Årets sämsta vita vin.
NV Gardo Morris Sauvignon Blanc (79p)

Egentligen inget dåligt vin, bara en dålig idé. Doftar och smakar som en trist NZ SB som någon har sodastreamat.

Årets mest udda viner.
2012 Birichino Cinsault Bechthold Vineyard (90p)

Extremt köttig doft med massor av kryddor, senap, jäst och sirliga frukter. I munnen slankt och lätt med hög, kartig syra. Kvalitén finns i koncentrationen och längden. Trevligt och kul, men att gissa detta blint är ingen lätt match!

2005 Antonelli San Marco Sagrantino di Montefalco Chiusa di Pannone (NR)
Har aldrig smakat ett så strävt vin. Har ätit omogna vindruvor i norra Tyskland som varit mjukare! En fysisk påfrestning och ett fantastiskt roligt vin!

Skrytiga, riktigt bra viner som har passerat under året men som jag inte orkar skriva om just nu men ändå vill att ni skall se att jag har druckit.
1997 E. Guigal Côte-Rôtie La Turque (97p)
1990 Domaine de la Romanée-Conti Romanée St. Vivant (96p)
1999 Oremus Tokaji Aszú 6 Puttonyos (95p)
1995 Clarendon Hills Astralis (95p)
2001 Château Cantenac Brown (94p)
1993 Elio Altare Barolo Vigneto Arborina (94p)
2000 Krug Champagne Clos du Mesnil (94p)




 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Då forumet befolkas av en högljud och åsiktstät Champagne-maffia vill jag gärna dela med mig av det jag druckit från regionen.

Prestigerna (med stort tack till @Darth Angelus)
2000 Krug Champagne Clos du Mesnil (94p)
Behövde lite tid i glaset. Stor, komplex doft av vita blommor, jäst, mineral, krita, vita vinbär och lime. Hög, ung syra med fantastisk längd, elegans och intensitet.

1990 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut La Grande Dame (94p)
Mogen, underbar doft som påminner mer om en utvecklad vit Bourgogne än Champagne. Citron, nätmelon, smör, kakor och solrosfrön. Krämig, rund smak med en ett slut som aldrig vill lämna paletten!

2002 Louis Roederer Champagne Cristal Brut (93)
Ren, fräsch doft av citrus, jäst, bröd och tonvis av olika äpplesorter. oerhört fokuserad i smaken med en hög syra, ganska tydlig dosage och grym intensitet.

2000 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (93)
Mineralrik doft med tydliga inslag av krut, jäst, bröd, nougat, apelsinskal och kaffe.

De mindre kända, men trots det väldigt goda!


1996 Roger Brun Champagne Reserve Familiale Grand Cru Extra Brut (93)
Underbart mogen doft av mogna äpplen, pinjenötter, jäst, kåda och bröd. Fokuserad, hög syra. Fantastisk balans. underbart gott!

NV Gosset Champagne Grand Rosé Brut (92p)
Vann ganska överlägset en rosé-Champagneprovning jag fick möjlighet att delta i. Trevlig, komplex doft av rostat kaffe, gröna äpplen, popcorn och jäst. Hög, något kartig syra. Bra balans, längd och intensitet.

2004 Vilmart & Cie Champagne Coeur de Cuvée (92p)
Fick sent som bonusvin, men minns att jag gillade det skarpt! Ung, syrlig doft av gröna äpplen, citrus, lite exotisk frukt och lite rostade toner.

NV Christian Bourmault Champagne Blanc de Blancs Grand Eloge (91-92p)

En av de mer intressanta Champagnerna jag har provat under året. Helt jäst på ekfat och det märks på doften. Smöriga, träiga toner blandas med exotisk frukt och gula, lite mosiga äpplen, nötter och dill. Hög, rund syra och en bra intensitet och längd. Riktigt gott, men inte en Champagne för alla.

2004 Bouquin Dupont
Fick ett glas stucket under näsan på mig i våras och vet tyvärr inte mycket mer än producenten och årtalet. Fantastiskt gott var det iallafall, och vinet hemsöker mig fortfarande i tanken mellan varven. Underbar klassisk champagne-doft och grymt balanserat och tillgängligt i smaken.

De riktigt tråkiga och dåliga!
NV Moët & Chandon Champagne Brut Imperial Rosé (82p)
Parfymerad, väldigt grön doft. Kartig och kantig i munnen.

NV R. & L. Legras Champagne Brut Rosé (86p)
Besvärande doft av svavel som i juletider får tanken att vandra till kål av alla dess slag. När man väl har brysselkål i näsan kan inte ens den mest välkomponerade smak rädda situationen.


Alla generiska, tråkiga Champagner däremellan. (85-89p)
Doftar lite jäst, citron, melon och nougat. I munnen, hög, något kartig syra. Medelfylligt, med lite bubblor. Bra intensitet och hyfsad avslutas med en (tack @karl_ek för att du satte ord på det) lätt beska som påminner om det vita på insidan av ett apelsinskal.
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Yes här kommer några av mina favoriter.

Krug Rose deg -07 - 95 pts

Dom Perignon 1995 - 94 pts

Selosse La côte Faron - 94 pts

Bollinger Grande Année 1996 - 93 pts

Drappier cart dor 1992 - 91 pts

Selosse Substance - 93 pts

Henriot Enchanteleur 1996 - 93 pts

Krug GC - 94 pts

Savart Expression - 92 pts

Bollinger Grande Année 1990 - 93 pts

Krug Rose deg mellan 83-95 - 95 pts

Charles Heidsieck -87 - 93 pts

Några urplock av viner jag kommer minnas.
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Mycket svårt för mig, att ett mousserat vin vann bästa vin för i år. En sak skall man veta om mig, att dricka bubbel är inte riktigt min grej. Undantag är det vin som jag druckit några gånger i år, vilket med stor marginal vinner min röst:

Charles Heidsieck, Blanc des Millénaires 1995
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Är det något jag sällan orkar med så är det att blicka mot det förgångna. Jag ser framemot nästa års viner istället. :)

SKÅL!
Visst, framtiden är ju betydligt mer intressant. Men för mig ger lite eftertanke och tillbakablickande en möjlighet att njuta lite till av viner som redan är uppdruckna! :)

Sen är jag barnsligt nyfiken på vad andra har druckit och tyckt. Så kom igen folk! Vad har varit riktigt bra? Vad har varit prisvärt? Vad har varit ovärt?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst, framtiden är ju betydligt mer intressant. Men för mig ger lite eftertanke och tillbakablickande en möjlighet att njuta lite till av viner som redan är uppdruckna! :)

Sen är jag barnsligt nyfiken på vad andra har druckit och tyckt. Så kom igen folk! Vad har varit riktigt bra? Vad har varit prisvärt? Vad har varit ovärt?
Ett bra tillfälle att använda sig av Cellartracker kan jag tänka mig. Att sortera efter poäng är en bra början för att komma till insikt. :)
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Ett bra tillfälle att använda sig av Cellartracker kan jag tänka mig. Att sortera efter poäng är en bra början för att komma till insikt. :)
Absolut, och ganska exakt det jag gjorde. :)
Använder man sig inte av CT blir det kanske lite jobbigare, men borde inte vara så svårt att minnas vad som har stuckit ut under det senaste året kan jag tycka!
 

Magikern

Medlem
Här är ett litet urval av viner som jag provat på vinprovningar under året. Alla dessa hör tveklöst till de bästa viner jag provat någonsin

Leroy, Chassagne-Montrachet Rouge 1990
Domaine Jean Grivot, Richebourg 2008

Domaine A.F. Gros, Richebourg 2007
Domaine de la Romanée-Conti, Richebourg 1988
Shafer Relentless 2010
Cos D´estournel 2003 och 89 (2003:an är bäst)
Ruffino Chiante Classico Riserva Ducale 1969

Ruffino 69 är nog det vinet jag provat i mitt liv som ger mest valuta för pengarna framför allt om man tar hänsyn till åldern. Grivot och Gros vinerna är förbluffande tillgängliga idag och utmärkta redan. DRC Richebourg 88 blir årets vin alla kategorier även om de är hårfint. Det finns nog en hel del vinfantaster som hade föredragit t.ex. Vincent et Denis Berthaut Fixin Les Clos 2000 (som Grapeskull nämnde) framför Richebourg 88. Man kan inte riktigt höja det till skyarna på det sättet som man kanske tror.




 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Här är ett litet urval av viner som jag provat på vinprovningar under året. Alla dessa hör tveklöst till de bästa viner jag provat någonsin

Leroy, Chassagne-Montrachet Rouge 1990
Domaine Jean Grivot, Richebourg 2008
Domaine A.F. Gros, Richebourg 2007
Domaine de la Romanée-Conti, Richebourg 1988
Shafer Relentless 2010
Cos D´estournel 2003 och 89 (2003:an är bäst)
Ruffino Chiante Classico Riserva Ducale 1969

Ruffino 69 är nog det vinet jag provat i mitt liv som ger mest valuta för pengarna framför allt om man tar hänsyn till åldern. Grivot och Gros vinerna är förbluffande tillgängliga idag och utmärkta redan. DRC Richebourg 88 blir årets vin alla kategorier även om de är hårfint. Det finns nog en hel del vinfantaster som hade föredragit t.ex. Vincent et Denis Berthaut Fixin Les Clos 2000 (som Grapeskull nämnde) framför Richebourg 88. Man kan inte riktigt höja det till skyarna på det sättet som man kanske tror.



Har du möjligen deltagit på en Richebourg-provning? :)
 
Jag har två höjdpunkter i kategorin 'inte allt för dyra grejer'.
Det ena var Tenuta delle Terre Nerre Nere Etna Rosso 2012 för 143kr (om jag inte missminner mig). Det var min första bekantskap med Nerello Mascalese and Nerello Cappuccio. Sicilien för ju lätt tankarna till varma, fruktiga och ev. alkoholstinna viner. Men det här var något åt det svalare hållet och förde tankarna till Piemonte eller Bourgogne snarare än allra sydligaste Europa. Den kom för övrigt med på Wine Spectators topp 100 lista för 2014. En annan höjdpunkt var Leon Barrals Jadis 2011 ..lättdrucket, animaliskt, stalligt och så smarrigt.
 

ChristianB

DipWSET
Det här året har med stor sannolikhet innehållit fler bra viner än jag någonsin druckit tidigare; med det sagt så är det hemskt svårt att komma ihåg alla. :p

Givevis sticker provningen med Penfold's och Livets Goda ut i mängden, där Grange, RWT och 707 alla tre var riktiga höjdpunkter på olika sätt! Att Grange var ett stort vin visade sig direkt, men jag föll samtidigt platt för den mineraliskt slanka RWT av det nådiga året 2012! Väldigt spännande att se hur St Henri kan bli av samma årgång!

I början på året fick jag chansen att prova en rad trevliga prestige-champager, där Salon 1997 och Clos des Goisses 2000 lyste klarast! Nu ser jag fram emot 2015 där planerna för en prestige i månaden finns för hela året... Givetvis är @Thylith inblandad i den härvan. ;)

Men det har nästan blivit för många trevliga viner i år. Jag känner mig lite "tagen på sängen" av alla trevliga upplevelser och för att sätta pricken över I så kom resan till Frankrike i september som på beställning. Där blev det förstås vin varje dag, av olika skick och slag, men som inbiten frankofil var det ju fyra orter av god kvalité! I Alsace upptäckte jag charmen med fin Gewurz och gärna VT och SGN. I Bourgogne visste jag att det skulle bli storartat, bland annat med Chatêau de Meursault's Corton Grand Cru. Chablis blev "semestern" på resan, där allting fanns inom promenadavstånd och Grand Cru-vinerna avlöste varandra! Jag är en riktig sucker för fin Chablis och läget Vaudésir är numer favoriten. Champagne var en perfekt avslutning på den resan, men det blev kanske inte så mycket av finare flaskor utan snarare ett upptäckande av nya hus i rask takt! En av dagarna spenderade vi nog närmare tre timmar i solen på Michel Gonet's uteplats med ständig (nåja) påfyllning i glasen! :D

2014 är året som börjat allt; nu ser jag med stor förväntan fram emot 2015! Icke att förglömma så är detta året jag också blev aktiv här på FW, vilket jag är oerhört tacksam och glad för!
 

Silex

Medlem
Ett par viner som sticker ut för mig under året som gått är:
Gaja Barbaresco 1964 - färgen i stort sett orange, men med en fantastiskt komplexitet i doft och smak med mycket liv i än.
Selosse Initial deg 2009 - en fantastisk champagne som hade det mesta jag vill ha och där några år i flaska gett ett mycket mer komplext vin jämfört med när den släpptes.
Ögonöppnare under året har varit några riktigt bra viner från Jean Foillard från Beaujolais, en region jag tidigare ratat, samt några riktigt trevliga vita viner från Jura, som tidigare var lite av en blind fläck på min vinkarta.
 

Per Stade

Lege artis
För en skaldjursfrossare, som mest dricker champagne och chablis var årets vin Clarendon Hills Onkaparinga 2006.
ClarendonHillsOnkaparingaGREN2006.jpg
 
Last edited:
Toppen