Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Årgång 1982?

Har länge tänkt skaffa en flaska från årgång 1982, eftersom att det är mitt födelseår, och det är väl ett ypperligt tillfälle att undersöka och lära sig hur, var och när man införskaffar en speciell flaska vin.
Har läst mig till, bland annat här: http://www.decanter.com/features/the-1982-vintage-the-year-that-was-246978/ att 1982 verkar ha varit en speciell vintage, med bra ekonomi i världen och en bra säsong vilket verkar ha resulterat i viner som varit mogna ganska tidigt, dvs få har lagrats och finns kvar.
Petrus, Pomerol 1982, Chateau Latour 1982 går för galna summor, vore ju kul, men finns det något spännande att inhandla från årgång 1982 för rimliga priser, typ under 5000:-, hittar ju en hel del på www.wine-searcher.com, men som vanligt så är det ju svårt att avgöra. Kanske ett "billigare" vin från årgången samt ett "bättre", det ena att dricka nu, det andra när jag fyller 40? :D

Kanske en Chateau Pichon Lalande?
Hittade en "lista" här också: https://www.thewinecellarinsider.co...y/1982-bordeaux-wine-buying-guide-tips-wines/

Med denna typ av viner så är det kanske lite så att man kanske får köpa det man kan komma över?
Finns ingen 1982 årsgång på systemet vad jag kan se t.ex.

Så nästa fråga blir ju då, hur införskaffar jag mig en flaska från 1982 på bästa och enklast sätt?
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Diehl säljer Beau-Site 1982 för €38 (€32 för HS). Har druckit ett par av dessa som har varit väldigt bra - tyvärr var den jag hade med på BYOB korkad. Han har också Batailley och Sociando Mallet på magnum för €175 respektive €250 - kan vara bra köp.
 

Silex

Medlem
-82 var också ett bra år i champagne. Hittar du flaskor som lagrats bra, alternativt versioner släppta mer nyligen från husen så kan det vara ett alternativ till Bordeaux. Eller varför inte både och? :)
 

chambertin

Medlem
Grattis till att ha -82 som födelseår !
Du skall såklart köpa ngt från Bdx. Det var ett fantastiskt år för de röda vinerna både på högra och vänstra stranden. Sauternes däremot var misslyckat (förutom för Suduiraut som gjorde ett härligt vin det året) pga mycket regnande som kom innan dom flesta hade plockat.
Det finns ganska gott om röd Bdx från -82 som inte peakat (framför allt om du är beredd att lägg uppemot 5000kr) eller som är på topp.
Dock är det inte säkert att viner som idag är renommerade sedan 15-20 år tillbaka var lika bra på 80-talet (Pontet-Canet är ett sådan exempel vars viner gått från mediokra på 80-talet till bra eller toppklass sedan -00 ungefär)

De enklare slotten har förmodligen sett sina bästa dagar men vill man chansa lite så kan såklart magnum-flaskor som @Innertällmo Bryggeri nämner vara en god idé.

Ett råd när det gäller 35-åriga viner är att aldrig köpa utan att veta nivån. Bra lagrade flaskor av Bdx GC bör ha nivåer max 2cm under korken (i all fall har mina 80-talare det). Ligger nivån runt skuldrorna (Mid Shoulders eller lägre) så skulle jag i alla fall vara skeptisk vg hur dom varit lagrade.

Pichon-Lalande var mitt favoritslott på 80-talet men har tyvärr inga -82 kvar. Cos d'Estournel -82 var mkt bra för bara några år sedan och inte på ngt sätt övermogen. Gruaud-Larose har jag kvar en flaska av och den var också i bra form senast jag drack den (5-6 år sedan). Dock var Gruaud-Larose (och Talbot) ganska brettiga/stalliga hela 80-talet men gillar man det så är det ju inget problem. Lynch-Bages var också pålitliga under hela 80-talet (-85 är underbart bra liksom -86).

Inköp får du nog räkna med att göra utanför Sverige såvida det inte dyker upp på ngn av höstens vinauktioner på Bukowskis.

Happy hunting !
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Grattis till att ha -82 som födelseår !
Du skall såklart köpa ngt från Bdx. Det var ett fantastiskt år för de röda vinerna både på högra och vänstra stranden. Sauternes däremot var misslyckat (förutom för Suduiraut som gjorde ett härligt vin det året) pga mycket regnande som kom innan dom flesta hade plockat.
Det finns ganska gott om röd Bdx från -82 som inte peakat (framför allt om du är beredd att lägg uppemot 5000kr) eller som är på topp.
Det kan vara värt att tänka på att 1982 inte var ett vidare stort år i vare sig Pessac Leognan eller Margaux. Där var det bara de allra bästa slotten som lyckades bra.
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Tack för alla svar!
Jo jag har läst en hel del om just Bdx och 1982, ska söka vidare! Och dricka massor av vin så att jag kan försöka hitta något bra!

Började med att klicka hem CAV0075
 

Jos

Medlem
Eftersom 1982 är året som "gjorde" Parker så finns ju hur mycket som helst att läsa från honom om de flesta vinerna, bara att söka. Vet en som kan intyga hur Pichon Comtesse -82 är @Old Land :)
 
Toppen