Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Artevino Oxygen - temperatur inte helt ok, eller ?

MrDegerma

Medlem
Hej,
köpte Artevino Oxygen/230 flaskor/1 zon/Glasdör för några veckor sen, fungerar bra övergripande, men undrar över temperaturen som skåpet håller.
Har satt den på 10 grader, och då får jag drygt 10 längst ner, ca 12 i mitten och 15 längst upp. Trodde inte att den skulle hålla 10 rakt igenom, men 5 grader i skillnad är rätt mycket, men kanske acceptabelt ? Vad tycker ni ?

Mvh//Mats
 

Jesper L

Medlem
Hej,
köpte Artevino Oxygen/230 flaskor/1 zon/Glasdör för några veckor sen, fungerar bra övergripande, men undrar över temperaturen som skåpet håller.
Har satt den på 10 grader, och då får jag drygt 10 längst ner, ca 12 i mitten och 15 längst upp. Trodde inte att den skulle hålla 10 rakt igenom, men 5 grader i skillnad är rätt mycket, men kanske acceptabelt ? Vad tycker ni ?

Mvh//Mats
Har liknande i mitt Climadiff Avintage 294.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hej,
köpte Artevino Oxygen/230 flaskor/1 zon/Glasdör för några veckor sen, fungerar bra övergripande, men undrar över temperaturen som skåpet håller.
Har satt den på 10 grader, och då får jag drygt 10 längst ner, ca 12 i mitten och 15 längst upp. Trodde inte att den skulle hålla 10 rakt igenom, men 5 grader i skillnad är rätt mycket, men kanske acceptabelt ? Vad tycker ni ?

Mvh//Mats
Ju fler flaskor det är i skåpet desto större skillnad blir det i temperatur från kylkällan. Det är nog normalt att den inte kan hålla samma temp i hela skåpet. Du får lägga röda högst upp bara...
 

Poussard

Medlem
Ju fler flaskor det är i skåpet desto större skillnad blir det i temperatur från kylkällan. Det är nog normalt att den inte kan hålla samma temp i hela skåpet. Du får lägga röda högst upp bara...
Är helt med på att röda har en högre serveringstemperatur men utifrån ett lagringsperspektiv varför skulle man lägga röda överst, skulle de bättre tåla sämre lagringsförhållanden?
 

Wintermute

Medlem
Är helt med på att röda har en högre serveringstemperatur men utifrån ett lagringsperspektiv varför skulle man lägga röda överst, skulle de bättre tåla sämre lagringsförhållanden?
Att lägga de söta överst är rimligare. Eller viner man tänker sig dricka de närmaste åren.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Är helt med på att röda har en högre serveringstemperatur men utifrån ett lagringsperspektiv varför skulle man lägga röda överst, skulle de bättre tåla sämre lagringsförhållanden?
Tänkte främst på serveringstemperatur då ett skåp hemma ofta har stor rotation på flaskorna. Sen är väl 15° ingen jättefarlig temperatur även för långlagring om den är någorlunda konstant. Min erfarenhet från garderobslagring är att röda viner är betydligt mer tåliga för "värme" än vita viner.
 
Trådskapare
M

MrDegerma

Medlem
ja, det blev så, har lagt upp alla rödviner överst, champagne längt ner, rätt nära dricktemperatur får man på köpet :) Blir ändå lite förvånad över 5 grader skillnad, men handlar nog mest om att det är fläktfritt skåp som är extremt tyst. Sen är det verkligen knepigt med Champagneflaskor som alla har olika former, passar inte alls bra, de blev stående istället på egna hyllor. För övrigt är skåpet helt ok, den saknar belysning, men gör mig inget eftersom det finns spottar som jag riktat in i skåpet.
 
Toppen