Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Astoria

Johpe

Medlem
Hej,

Ska gå och äta på Astoria och de har en rätt stor vinlista. Tycker priserna är lite väl dyra och man märker att marginalerna är goda här... Finns det några gems? föredrar rött, bourgogne, bordeux, super toscanare, rhone. Tips uppskattas :) https://starwinelist.com/sv/vinstallen/1345/download/1574
Nu var det ett tag sen jag var på Astoria och tror ärligt talat jag drack öl då.

Den där vinlista är ju sjuk vilket påslag de har! (eller ser det ut så över lag i Stockholm?) Bread & Butter Chard för 950 kr!! (kostar 169kr på Bolaget) så jävla tråkigt när man ska gå ut o äta gått o så blir man rånad på vinlistan.

Trådskapare
A

Akimchik

Medlem
2-3000:- funkar, en flaska rött. Men håller med dig blir sugen på drinkar när det ser utsådär. Men kanske finns något okej prissatt?

Foodcoma

Medlem
Ja, påslagen är helt klart ambitiösa :p
En överhängande majoritet av vinerna känns också väldigt unga att dricka nu.

Caprili Brunello 2018 drack jag för drygt 1,5 år sedan. Tyckte den var riktigt bra och kan tänka att den är i fin fas nu också.
Tror jag gav 500kr flaskan för de jag köpte, kostar 1600 enligt vinlistan. Inget fynd, men jag hade nog ändå landat i att ta in den om jag skulle äta där.

Uppdatera gärna om vad det blev för dig

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej,

Ska gå och äta på Astoria och de har en rätt stor vinlista. Tycker priserna är lite väl dyra och man märker att marginalerna är goda här... Finns det några gems? föredrar rött, bourgogne, bordeux, super toscanare, rhone. Tips uppskattas :) https://starwinelist.com/sv/vinstallen/1345/download/1574
Jag skulle undvikit sommeliern och beställt Tjatå Margå av den minst erfarna i servisen.😇 Går inte det så hade jag gått på Balthazar Kåt dö Rån eller Montus 94.

Hemska priser men Challe Heidsieck NV och Droin är okej prissatta för den son vill ha bubbel eller chablis. Är man vågad eller instagrammare kan man gå på Brochet Saignée...😬

CCG

Medlem
Hade nog fokuserat på något rimligt gott till rimlig peng istället för att hitta skatter, känns som ett väldigt högt påslag.

Alain Graillot Crozes Hermitage 2021 1300:- eller Domaine Tempier Lulu & Lucien 2022 för 1700:- gör nog jobbet bra men kommer nog inte starta en okontrollerad eufori!

Vingubben

Medlem
Stephan Ogier Mon Village var väl någorlunda prissatt men risk att den är lite för ung. J-L Chave St Joseph hade det nog blivit för min del. Brukar kunna leverera bra även i ung ålder.

Ett annar alternativ är ju att gå på glas till de rätterna som kräver vin, och köra öl och drinkar till övrigt.

Johpe

Medlem
Ursäkta min negativitet men ska vinlistor se ut så där i framtiden ska jag fan sluta gå ut o äta på restaurang. Jag älskar god mat o att gå på restaurang (och Astoria har ju riktigt bra mat) men det är ju bara ledsamt att man inte ska kunna dricka ett riktigt gott vin till maten. Betalar gärna 1000kr för en flaska vin och har gott om 1000 kronors flaskor i källaren men att betala 1000kr för ett vin som de facto kostar 169kr är ju bara löjligt.

Jag skulle oxå göra som ovan och ta ngt enstaka glas, ngn öl o ngn drink och sen gå hem o dricka en riktigt bra flaska för 1000kr (som faktiskt är värd 1000kr) hemma.

LarsW

Medlem
Eller drick portvin! 😁

Quinta 2003 för 1600 är verkligen inte överprisat.
Fonseca 1985 hade jag glatt pyntat 2000 för på restaurang. Dows 1994 för 2200 likaså.
Lite hårdare priser på Taylors men mtp restaurangpåslag inte förvånande, eller överdrivna, och ungefär vad jag förväntar mig av en high-end restaurang.

Last edited:
Toppen