Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att dricka vin i Kina...

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
...är inte direkt att rekommendera. I början av coronavirusets härjningar åkte vi dit för att fira kinesiskt nyår, grisens år skulle bli råttans. Vis av tidigare besök hade jag resväskan fylld av allt från Champagne via riesling till CdP. Vi skulle ju bara stanna en vecka :rolleyes:. Givetvis dök inte bagaget upp på bandet och vi fick reda på att det skulle bli två dygn försenat till Peking och dit vi skulle kanske ytterligare två dygn :mad:.
Jaha, då var det bara att dricka vad som bjöds. På nyårsafton valde jag 2015 Moser XV CS. Tyvärr fanns bara en flaska kvar. Det här liknar ju iaf ett vin. Ganska bra tanninstruktur och syra men frukten är lite uttorkad. 84-86p kan den få om jag är på humör.
IMG_2644.JPG

Svärfar har också börjat dricka vin till förmån för starkare saker så han köper på sig. Trots att han bor mitt i vinområdet i Shandong vill han inte köpa inhemskt då han tror att importerat är mycket bättre. Det är det inte! Det exklusiva vinet 2015 Chatelain Fareal från Bordeaux ger han ca 130 kr för. Enligt etiketten på baksida ska det ha ett retail-pris på ca RMB 1280 vilket motsvarar ca 1770 kr. Måste vara ett spektakulärt vin för det priset! Not! Ok, detta smakar iof vin med tanniner och lite murken frukt fast låg syra. Då detta var det enda drickbara blev det ett par sådana här men flaskvariationen är skyhög. De bästa kanske kan få 78-80p?
IMG_3774.JPG
IMG_3975.JPG

Vi drack också en annan flaska som jag inte fotograferade. Det skulle jag ha gjort. Den var direkt tappad av chateauet i St. Emilion. Den var betydligt billigare. 0 doft och en munfull av detta gav absolut inget. Här fanns vare sig tanniner, syra eller frukt. Tror inte det fanns någon alkohol heller trots 13% på flaskan. Tunn saft? Jag ville vaska direkt men vi enades om att den fick gå till en biffgryta dagen efter. Det blev en guldflaska till...
Det bästa vi drack innan resväskan kom var en koreansk soju (inte att förväxla med japansk shochu eller sake). Soju är världens mest sålda spritsort. Denna flaskan köpte vi i Korea för ett par år sedan och nu kom den väl till pass. Ekfatslagrad med en ton av kokos. Förbaskat god.:p
IMG_5575.JPG

Sista två dagarna blev det riktigt vin. Gissa om vi njöt :D
Nu är vi hemma och sitter i frivillig corona-karantän. 4 dagar kvar och vi har mer vin än mat hemma så det går egentligen ingen nöd på oss ;)
 
Toppen