Att dricka vin med förlorat luktsinne (pga Covid-19)

Diskussion i 'Vin' startad av Elvis, 29 april 2020.

1. Elvis

Elvis Medlem

Jag fick Covid-19 för ett par veckor sedan. Milda symptom (ingen feber, ingen hosta men en märklig känsla i lungorna). Jag tror att min fru och barn också haft det, alla med milda symptom, och vi är så klart tacksamma att vi klarat oss så bra.

För tio dagar tappade jag luktsinnet, trots att jag inte var det minsta snuvig eller täppt. Det är tydligen ett ganska vanligt symptom som ofta uppträder i slutet av sjukdomen (som för mig). Jag upptäckte det en kväll när jag tog en kopp te och det bara smakade varmvatten. Jag var tvungen att dubbelkolla om jag hade glömt tepåsen men nej, teet var till och med riktigt starkt. Jag gick till kryddhyllan och luktade på olika kryddor (oregano, kanel, timjan) men kände... ingenting. Otroligt obehagligt.

Det tog en vecka innan luktsinnet var tillbaka. Under den tiden korkade jag faktiskt upp en Barolo en kväll, eftersom min fru var sugen på ett gott rödvin. Intressant upplevelse. Jag kunde fortfarande känna grundsmakerna så någonting kände jag men det kunde lika gärna ha varit en billig bag-in-box eller en topp-Bordeaux från 1982 - jag hade inte känt någon skillnad.

Nu till helgen var luktsinnet tillbaka och i fredags firade jag med en Charles Heidsieck Brut Reserve, basår 2008. Och på lördagen blev det en Vilmart Grand Cellier Rubis 2011. Underbart att kunna uppskatta vin igen!

Jos, matage, ChristianB och 19 andra gillar detta.
  2. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Jag har också haft Covid-19, bekräftat genom ett test. Mina smaklökar hittade bara surt och salt i en extremt överdriven form.

Öppnade en flaska Hervé Dubois Blanc de Blancs Millésime 2012 tidigt in i sjukdomen när jag trodde att jag var frisk (febern kom och gick). Var extremt nära att åka till bolaget för att returnera champagne eftersom den bara smakade vinäger. Lät champagne stå kvar i vinkylen samtidigt som jag bara blev sjukare och sjukare. Efter två veckor och penicillin mot lunginflammation så stod jag på benen igen. Vid det här laget hade jag själv insett att jag måste ha haft Covid-19 och hade även läst att man kunde tappa smak- och doftsinnet. Sagt och gjort så öppnade jag upp champagne igen för att prova "vinägern" och det var som dag och natt.

Helt klart en intressant upplevelse som får en att uppskatta smaker på både mat och dryck.

3. LarsW

LarsW Medlem

Har flera kollegor nu som insjuknat, alla hittills med relativt milda symptom och några tillbaka på jobb efter karantän.
    Tre av fyra fick bugg med luktsinnet: "Var som att äta kokt kartong" var den bästa beskrivningen!
    Kort, hyfsat lättläst artikel från läkartidningen angående fenomenet.
    Två teorier om vad som orsakar symptomet. Själv hoppas jag på alternativ 1 då jag helst ser att viruset håller sig utanför hjärnan...:eek:

Helen och Mattias Schyberg gillar detta.
  4. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Lärde mig ett nytt ord, "ageusi". Har garanterat glömt ordet den dagen jag behöver använda det men ändå.:)

Hur rimligt det är att förvänta sig isolering i tredje världen är en annan fråga...

petterkalle och Helen gillar detta.
  5. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Går ju knappt i första världen...;)

chambertin och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  6. matage

matage The drinker formerly known as Padawan

Som vi snackade om i din status råkade jag ut för samma sak. Jag kunde känna lite sälta och lite sötma men annars smakade det mesta jord alternativt ingenting med en eftersmak av bitter okra. Missade ett blindtest på babyspenat och färsk basilika....
    När jag väl fick tillbaka lukt och smak var de hyfsat okalibrerade. En macka med extrasaltat smör smakade BARA salt.

Nu två-tre veckor senare börjar det ha rättat till sig men ibland får jag rena snedsprång i doft som jag mest märkt när jag druckit vin...- som att nån plötsligt stoppat nån doft under näsan i nån sekund innan det rättar till sig..
    Jag misstänker att jag pendlar mellan aningen avtrubbad och överkänslig på vissa aromer men förra veckans Gosset Grand Reserve (första skumpan på sisådär 6 veckor) satt utomordentligt bra :)

7. Jos

Jos Medlem

Samma för mig, kanske var upp emot en vecka när jag tänker efter. Dags att poppa något gott snart nu när man fått tillbaka luktsinnet mao :)

Lärde mig också ett nytt ord, anosmi, vilket jag tror passar lite bättre då man fortfarande kunde känna sötma, surt och beskt men pga att luktsinnet var helt borta inget annat.

Elvis gillar detta.

Dela sidan