Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att flytta med viner..

matage

Medlem
Letade runt bland gamla trådar utan att hitta något så vi kör en tråd från scratch då jag antar att det finns de som upplevt samma dilemma

Jag är nu ÄNTLIGEN klar med min lägenhetsförsäljning efter 2 månader och 10+ visningar.. (Vart tog enkelheten från 2016 vägen?) och kan börja fokusera på flytten.

Nåväl - flyttlasset till hus går nu i början av augusti och jag har 2 vinskåp och 3-350 flaskor i lägenheten. Jag kommer anlita flyttfirma för allt från packning (har redan förvarnat dem om kylar, viner + 80-talet vinglas) till transport och allt verkar OK.
Jag har förtroende för att de kan packa och flytta så inget går sönder men jag är mer oroad för om vi landar i 30+väder och vinerna ligger packade i lådor. Själva flytten är bara ca en mil och jag kan alltid instruera att vinerna ska sist in i bilen och först ut men jag är lite nojig över att de potentiellt ska stå i lägenheten i lådor ett halvt dygn då den har en tendens att bli uppåt 26-27 grader om det är riktigt varmt ute.

"Rariteterna" flyttar jag nog på egen hand dock och lägger i min gamla halvhöjds Candy-vinkyl men hur skulle ni andra resonerat kring riskerna med temperatur etc?
 

jrick

Medlem
Om vinerna går från vinkyl till att ligga ett halvt dygn tillsammans i en låda i 26-27 grader skulle jag inte vara orolig, har svårt att tro att vätskan hinner uppnå den temperaturen. Även om den gör det skulle jag inte oroa mig särskilt mycket så länge det inte är över 30 grader vi pratar om som själva viner uppnår. Men jag har ingen vetenskaplig evidens annat än egna erfarenheter av vin som ligger i sådana temperaturer under liknande korta perioder.
 

Pontus

Medlem
Letade runt bland gamla trådar utan att hitta något så vi kör en tråd från scratch då jag antar att det finns de som upplevt samma dilemma

Jag är nu ÄNTLIGEN klar med min lägenhetsförsäljning efter 2 månader och 10+ visningar.. (Vart tog enkelheten från 2016 vägen?) och kan börja fokusera på flytten.

Nåväl - flyttlasset till hus går nu i början av augusti och jag har 2 vinskåp och 3-350 flaskor i lägenheten. Jag kommer anlita flyttfirma för allt från packning (har redan förvarnat dem om kylar, viner + 80-talet vinglas) till transport och allt verkar OK.
Jag har förtroende för att de kan packa och flytta så inget går sönder men jag är mer oroad för om vi landar i 30+väder och vinerna ligger packade i lådor. Själva flytten är bara ca en mil och jag kan alltid instruera att vinerna ska sist in i bilen och först ut men jag är lite nojig över att de potentiellt ska stå i lägenheten i lådor ett halvt dygn då den har en tendens att bli uppåt 26-27 grader om det är riktigt varmt ute.

"Rariteterna" flyttar jag nog på egen hand dock och lägger i min gamla halvhöjds Candy-vinkyl men hur skulle ni andra resonerat kring riskerna med temperatur etc?
Om du är orolig kan du ordna fram några filtar som du ber dem täcka lådorna med. Några hundra viner under ett gäng filtar kommer att hålla kylan alldeles utmärkt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om du är orolig kan du ordna fram några filtar som du ber dem täcka lådorna med. Några hundra viner under ett gäng filtar kommer att hålla kylan alldeles utmärkt.
Och lägg ner några kylklampar överst i lådan med vinerna avskiljda med en kartongbit eller liknande så "rinner" kylan nedåt. Har hållit vin kylt under varma perioder på det sättet, funkat bra när viner legat ett tag i en varm bil. Se bara till att det finns en distans mellan vin och kylklamp så att du inte får en för snabb kylning mot en flaska.
 
Instämmer till fullo med alla tre föregående talares eminenta input. Har inte haft några som helst problem med kokta viner vid flytt. Och då har jag dessutom haft grejerna i transport litet längre tid.

Jag tror att de skräckexempel som man själv känner till ofta vanliga personbilar, som stått i solen. T ex om man varit på bilsemester och provat vin i juli någonstans. Jag vet att Svenska Kennelklubben (SSK) tyvärr känt sig tvungna att göra tester på detta vid något tillfälle för att kunna informera om vådan av att ha hund (eller barn!) i bil en varm dag, och de mätte upp innetempen i soligt parkerad bil en mycket varm sommardag (typ maxtemp 28 grader) till 50 grader efter några timmar. Men det är mycket stor skillnad på lastbilstransport och personbil i det avseendet.

Om du vill kan du ju stoppa ner en termometer med max/min-funktion i en av lådorna som transportfirman kör och rapportera hit sen?
 

john b

Medlem
Jag har också funderat lite på liknande scenarion.

Kanske självklart, men kanske också dra ned tempen på vinkylarna max dagen innan packning och flytt. Blir väl ett par grader extra som skydd för transporten.

Om du är orolig kan du ordna fram några filtar som du ber dem täcka lådorna med. Några hundra viner under ett gäng filtar kommer att hålla kylan alldeles utmärkt.

Kanske tillochmed skaffa isoleringsfiltar och lägga runt lådorna?
IMG_1009.JPG


De är ju också bra att ha när apokalypsen kommer.
 

Pontus

Medlem
Jag har också funderat lite på liknande scenarion.

Kanske självklart, men kanske också dra ned tempen på vinkylarna max dagen innan packning och flytt. Blir väl ett par grader extra som skydd för transporten.



Kanske tillochmed skaffa isoleringsfiltar och lägga runt lådorna?
Visa bifogad bild 13616

De är ju också bra att ha när apokalypsen kommer.
Vi börjar närma oss overkill tror jag. Några filtar lär räcka mer än väl i detta fall :)
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
Vi börjar närma oss overkill tror jag. Några filtar lär räcka mer än väl i detta fall :)
Overkill is my second name... jag funderade just på sensorer i varje låda så jag kunde hålla koll på om någon blev för varm :D

Men nu efter att ha läst allt ovan så känner jag mig lugnare. Ska be killarna packa vinerna sist i lägenheten och bära in kylar/vinlådor först i huset.. då kan jag också sätta mig och korka upp nåt trivsamt medan de bär in resten :)

Uppdatering kommer om en månad!
 

Swedy

Medlem
Då kommer frågan: Hur hanteras vinerna när dom transporteras runt halva jordklotet?
Har mycket svårt att tro att alla logistikföretag har kyld transport vid transport av viner.
Jag själv har också funderat över detta åtskillig gånger, men har svårt att tro att det ska påverka vinerna nämnvärt.
Ett ”perfekt” (?) lagrat vin kan ju, i teorin, vara sämre än ett felaktigt lagrat vin.

Men att gå till överdrift är väl halva nöjet med vinsamlar-hobbyn ;)
 

sunqan

Vinös
Overkill is my second name... jag funderade just på sensorer i varje låda så jag kunde hålla koll på om någon blev för varm :D

Men nu efter att ha läst allt ovan så känner jag mig lugnare. Ska be killarna packa vinerna sist i lägenheten och bära in kylar/vinlådor först i huset.. då kan jag också sätta mig och korka upp nåt trivsamt medan de bär in resten :)

Uppdatering kommer om en månad!
Jaaa. En telldus.net, en 433mhztermometer till varje låda, en telefon som får agera gps och mifirouter och en massa batteri - kompletterat med telefonnumret till chauffören. Det känns ju nästan normalt :) då kan man ju dessutom se hur bilen körts.
 
Trådskapare
matage

matage

Medlem
En uppföljning på detta för ev senare referens.
Jag flyttade med Flyttbolaget och är vansinnigt nöjd och kan inte annat än rekommendera dem om man behöver hjälp i Stockholmstrakten.
Väldigt professionella genomgående och det diskuterades tillåmed kylbil för vinerna vilket jag dock tyckte var overkill.
De packade allt övrigt bohag på förhand och körde det separat för att undvika att ställa in vinerna i en lastbil som stått i solen i 6-8h på årets varmaste dag och packade istället vinerna separat/parallellt och körde över dem samt kylarna med en mindre lastbil.
Allt i rediga kartonger och svept i bubbelplast.

Nu börjar nöjet med att se om jag kan hitta yta och budget att bygga vinrum :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Äntligen är flytten klar! 15 lådor med vin + stora kylen. En riktig reorganisation vid inplaceringen igen så nu har man mer koll än någonsin. Saknade tre flaskor varav en SQN :confused:men hoppas att den ligger på Grappe?
Visa bifogad bild 14503

Bara tre flaskor, bra jobbat ju! Skönt att ha flytten klar? Nu är det bara allt annat som ska fixas :p. Antar att du kan ringa till Grappe och be dom kolla? Hyfsat jobbigt att tappa bort dyrgriparna.
 

Bertrud1

Medlem
Hej! Vi har letat efter en bra Flyttkalle flyttfirma. Vi hyrde ett större kontor och bestämde oss för att flytta. Det fanns ett problem med transport, eftersom flera företag inte hade tillgängliga lastbilar. Det är bekvämt att Internet är till hands och jag hittade det här företaget. Jag hittade information om priser på företagets hemsida och bestämde mig för att ringa avsändaren för att beställa en lastbil vid en lämplig tidpunkt. Avsändaren svarade snabbt samtalet och gjorde en förfrågan. Priserna är fasta och jag gillade det faktum att punktliga människor arbetar här. Det är bra att en ren lastbil levererades och flyttfirmorna var snyggt klädda, samt hanterade saker noggrant. Tack så mycket för din hjälp!
wtf?
 
Toppen