Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att välja referensvin

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hittade ingen tråd där vi enbart diskuterar referensvinets roll. Here goes..!

Vad tycker ni är viktigast när ni ska välja ett referensvin till huvudvinet?
I vissa fall kan det vara svårt att få tag på ett referensvin från exempelvis samma slott eller samma årgång som huvudvinet.
Hur brukar ni resonera då, och vilket typ av vin blir enligt er, det sämsta referensvinet och varför?

Går det att ha ett grand cru vin som huvudvin och ett 4e vin som referensvin eller gör man sig själv en otjänst?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag väljer referensvin efter ursprung- och druvtypicitet och att jag känner mig trygg med vinet och att det har rätt kvaliteter för ändamålet. Lite som att ha Alain Graillot som referensvin för syrah från norra Rhône eller en Penfolds (valfri druvsort) som referens för Australien.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är alla överens om vad "referensvin" betyder och används begreppet på samma sätt av alla vindrickare/vinnördar/vinprovningsarrangörer? Det påverkar ju hur man ska välja det. Jag känner till minst två olika betydelser av ordet:
1) Ett enklare men någorlunda typiskt vin som ska göra det lättare att rätt uppskatta toppviner i en provning.
2) Ett typiskt vin som återkommer på flera provningar, för att möjliggöra jämförelser mellan viner på olika provningar. ("Mer syra/tannin än referensvinet"). Kanske vanligast i olika former av vinkurser eller provningsserier.

Formuleringen...
Vad tycker ni är viktigast när ni ska välja ett referensvin till huvudvinet?
...tyder på ett upplägg enligt (1) med ett referensvin och ett huvudvin. Just det upplägget har jag sällan stött på, utan om det har funnits ett enklare referensvin har det brukat finnas flera bättre viner i en flight.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Finns det någon klar definition av "referensvin". Jag ser det som något som man använder för att kunna bedöma ett vins relativa kvalitet. Om man bara dricker ett vin till middan kan man bara bedöma den absoluta kvaliteten, vilken alltid är påverkad av omständigheterna: mat, dagsform, väder, baksmälla, etc. Har man två eller flera viner kan man alltid jämföra dem med varandra.
I en flight i en provning blir då alla viner "referensviner" till varandra, provar man blint på BYOB finns det inget "huvudvin". I övrigt håller jag med @vintomas när det gäller vin på provningar.
När jag dricker vin till vardags brukar jag alltid försöka ha "referensvin". Ofta är det så att det blir två flaskor som är referenser till varandra, utan tanke på något "huvudvin". Det finns dock tillfällen, typ "månadens vin" eller om jag vill testa en enstaka flaska av något som det kan vara läge att köpa en större mängd av, när det finns ett uppenbart huvudvin. Jag tycker dock inte att det är nödvändigt att "referensvinet" är enklare än "huvudvinet". Ibland är man nyfiken på hur något nytt står sig mot något etablerat.
 
Är alla överens om vad "referensvin" betyder och används begreppet på samma sätt av alla vindrickare/vinnördar/vinprovningsarrangörer? Det påverkar ju hur man ska välja det. Jag känner till minst två olika betydelser av ordet:
1) Ett enklare men någorlunda typiskt vin som ska göra det lättare att rätt uppskatta toppviner i en provning.
2) Ett typiskt vin som återkommer på flera provningar, för att möjliggöra jämförelser mellan viner på olika provningar. ("Mer syra/tannin än referensvinet"). Kanske vanligast i olika former av vinkurser eller provningsserier.

Formuleringen...

...tyder på ett upplägg enligt (1) med ett referensvin och ett huvudvin. Just det upplägget har jag sällan stött på, utan om det har funnits ett enklare referensvin har det brukat finnas flera bättre viner i en flight.


Nu har jag inget annat än åsikter att komma med (dvs utan egentlig faktabakgrund), men det det måste ju vara beroende av sammanhanget. I min värld måste referensvinet vara något man är bekant med annars säger det ju inte så mycket mer än deras inbördes skillnader, vilket iofs kan vara intressant, men referensen blir ju inte så stark.

Med de två åsikterna, applicerat på din uppdelning, skulle jag väl säga att det är två olika bruk för ett referensvin. Ett för att justera in sin egen dagsform, och ett för att få proportion på vinupplevelsen. Detta leder till att jag nog ändå anser att ett referensvin är samma sak oavsett sammanhang, men hur man sätter det i proportion ändras.

Så, själv skulle jag nog tänka: Ett vin med tydlig relation till huvudvinet eller vinstilen som ska provas (svårt / meningslöst vid storprovning av många olika typer?), genom en kombination av en eller flera parametrar, t.ex. urpsrung, druvtyp/mix, "ursprungstypicitet", förväntade markörer eller stil, m fl. T.ex. om man ska prova ett antal bdx-blends som inte är från bdx kan ju en ursprungstypisk bdx vara ett lämpligt referensvin.
 
Toppen