Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att vara en intensiv vinprovare

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tror att @Patrik Sellin kan komma nära.
David Chatters på CT är iaf min hjälte.
Nu ligger han tvåa (!) med näst flest provade viner under den senaste 6-månadersperioden.

A687646F-3E1E-4C21-8C9D-25BAEAC2E5C1.jpeg


Till skillnad från Sarah Palin (Ben Christiansen) med totalt obegripliga smaknoter, här är över 45,000 stycken av hans värdelösa slumpord:

För David Chatfield kan man räkna lite. Över 1600 smaknoter under 6 månader översätts enkelt till:
Knappt 9 genomtänkta smaknoter per dag!

Detta är djupt imponerande!

Efter att ha provat och avnjutit vin med David ett par gånger, kan jag bara understryka att han verkligen har bred och djup kompetens. Galet kunnig!
Ingen Sarah Palin inte, du vet, en såndär som har otur varje gång hon försöker tänka :baksmälla:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Me
Vad ville du att den här trådstarten skulle leda till i form av diskussion?
Metadialog kan också vara lärorik.
Detta är nog mer att betrakta som en hommage och kanske lite stardust inför provningarna i Tokyo under körsbärsblomningen.
Eller som ett sätt att väcka avundsjuka och missunnsamhet.
Eller som ett sätt att hjälpa till att bota Jantesjuka.

Vad tycker du?
 

jrick

Medlem
Jag tycker det är lite konstigt med de här återkommande idolporträtten av ”Chatters”, det är inte första gången du skriver ett sånt. Riktigt vad det skulle ha att göra med att väcka avundsjuka och missunnsamhet eller bota Jante förstår jag inte, du kanske kan förklara?
 

Bastardo

Medlem
Chatters är väldigt trevlig och kunnig, och tycker dessutom det är lite besvärligt att uppmärksammas för att ligga så högt på ”Cellartracker-toppen”.

Går det söka på något sätt så att man kan leta efter vissa viner som han möjligen har provat utan att gå igenom allting som han har druckit? Jag är urusel på sökmöjligheter just på CT. Alltså vilka sökord måste jag ha med för att hitta vissa vinbedömningar bland alla tusentals som han har gjort med tiden, om du förstår vad jag försöker säga?
Recenserar han bara dyrare viner, eller finns det med även några enklare flaskor också – låt oss säga i prisklassen under 300 riksdaler?
 

Mats

Gone todash....
Går det söka på något sätt så att man kan leta efter vissa viner som han möjligen har provat utan att gå igenom allting som han har druckit? Jag är urusel på sökmöjligheter just på CT. Alltså vilka sökord måste jag ha med för att hitta vissa vinbedömningar bland alla tusentals som han har gjort med tiden, om du förstår vad jag försöker säga?
Recenserar han bara dyrare viner, eller finns det med även några enklare flaskor också – låt oss säga i prisklassen under 300 riksdaler?
Han provar mycket i den prisklass du söker men utbudet i Australien är ju lite annorlunda än här. Sök på "chatters" under "people" och följ länken in på hans "19116 notes". Väl där använd "Narrow results" och eller "Summarize by" för att smalna in. Det på på deras "full site", i deras (kassa) app vet jag inte om det finns något enkelt sätt att göra det.
 

Bastardo

Medlem
Han provar mycket i den prisklass du söker men utbudet i Australien är ju lite annorlunda än här. Sök på "chatters" under "people" och följ länken in på hans "19116 notes". Väl där använd "Narrow results" och eller "Summarize by" för att smalna in. Det på på deras "full site", i deras (kassa) app vet jag inte om det finns något enkelt sätt att göra det.

Jättebra Mats och ett stort tack. Det här hade jag aldrig listat ut själv att man kunde söka så här under hans profil. :) Nu kan jag börja laborera med olika områden, druvor, årgångar etc. så kanske man hittar några noter som man har lite nytta av. Oerhört läckert att det finns hjälpande människor här på forumet, utan de vore livet ganska trist. :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Riktigt vad det skulle ha att göra med att väcka avundsjuka och missunnsamhet eller bota Jante förstår jag inte, du kanske kan förklara?
Precis så :D
Jag kommer självklart fortsätta med idolporträtt av makalösa viner, restauranger, årgångar, vinprovare, kockar, rätter, combosar och sommelierer. Ser ingen anledning till att någon av dessa kategorier bör förses med någon slags stämpel av olämplighet då de alla kan öka allas våra njutningar.

Har tex hissat Bdx och flera restaurnager avsevärt många fler gånger än jag hissat Chatters. Du har inte haft censurerande åsikter om det. Och det är ju bra, och så som det skall vara. Borde ju kunna vara samma lika med hissning av en otroligt skicklig vinprovare som dessutom inte styrs av andras pengar, är genuint trevlig, ödmjuk och, som sagt, fantastiskt kunnig på både djupet och tvären. Bättre än Parker, Tanzer och många fler (iaf enligt min smak).

Har jag nämnt att han också köper in druvor och applicerar allt sitt kunnande och visioner på dessa druvor för att skapa drickbara viner. Det går ”sådär” men skoj som phan :cool:

Visst är vi här för att njuta!
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Chatters är väldigt trevlig och kunnig, och tycker dessutom det är lite besvärligt att uppmärksammas för att ligga så högt på ”Cellartracker-toppen”.
Pjaines har ju väldigt skoj åt det utifrån aspekten att Chatters skulle vara mer alkoholskadad än han är själv :död:
De två herrarna konsumerar förmodligen tillräckligt för att motsvara att ett mindre samhälle förklaras statistiskt överkonsumerande enligt IQ-kollen, IOGT och Systembolagets inköpta fulisforskning. Men underbart att njuta både liv och dryck med dem!
 
Last edited:
Toppen