Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Att vila vinet någon månad...

Adamanko

Medlem
Jag har nu vid flera tillfällen funnit att det varit en ganska stor skillnad på att dricka ett vin direkt efter man inhandlat det på bolis jämtemot om man låtit det vila någon eller några månader. Skillnaden har vid 6 olika tillfällen inneburit en förbättring av vinet på hela två poäng på Parker.

Så det statistiska underlaget är inte jättestort men kanske man kan få ett större om man frågar er, kära forumvänner, om era erfarenheter angående detta. Vi talar alltså inte om år utan 1-3 månader. En period jag skulle trott spelade ganska liten roll.

Så vad tror ni? Hjärnspöken eller en etablerad sanning som jag helt har missat - eller nåt där emellan?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fenomenet "bottle shock" finns ju omtalat och namngivet (på engelska i alla fall), att ett vin kan behöva "återhämta" sig från själva buteljeringen, då det ofta svaveljusteras, utsätts för lite luft o.s.v. Har för mig att man brukar prata om en tidsskala på några veckor i det fallet, men det kanske kan ta längre också. Detta är nog en bidragande anledning till att många (bättre) producenter behåller buteljerade flaskor en viss tid, innan de skeppas iväg.

I fallet viner från SB kan man tänka sig att vissa viner är så nybuteljerade att de inte har hämtat sig från "bottle shock", men det borde inte gälla de flesta. Jag känner inte igen något påstående om att unga viner (som jag antar att vi pratar om) generellt skulle behöva återhämta sig från transport eller rimliga temperaturvariationer. Äldre viner med fällning kan förstås bli mer svårdekanterbara av att transporteras, men då brukar vi snarast prata om timmar innan de är tillbaka.

Jag tycker i och för sig att det kan vara skillnad på vissa viner efter ett halvt till ett år efter att de lanserats, t.ex. många Riesling där de i alldeles nysläppt skick har lite mer "gröna" fruktiga toner.

Sedan kan det ju vara lite flask- och provarvariation mellan olika tillfällen flaskor öppnas. Utan att ta till biodynamikernas astrologiska kalender, så bör ju luftfuktighet, eventuell småförkylning, hur utvilad du är, ifall du ätit kryddstark mat o.s.v. påverka hur du uppfattar vinet. Rör det sig om lite bättre viner kan det göra skillnad om man har något att jämföra med eller ej. Det finns inte någon systematisk skillnad att det första provningen alltid sker direkt efter inköp medan omprovningen några månader senare brukar ske vid något "bättre" tillfälle, avseende din form?
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Sedan kan det ju vara lite flask- och provarvariation mellan olika tillfällen flaskor öppnas. Utan att ta till biodynamikernas astrologiska kalender, så bör ju luftfuktighet, eventuell småförkylning, hur utvilad du är, ifall du ätit kryddstark mat o.s.v. påverka hur du uppfattar vinet. Rör det sig om lite bättre viner kan det göra skillnad om man har något att jämföra med eller ej. Det finns inte någon systematisk skillnad att det första provningen alltid sker direkt efter inköp medan omprovningen några månader senare brukar ske vid något "bättre" tillfälle, avseende din form?
Det kan ju vara flaskvariation. Då det statistiska underlaget fortfarande är litet. Och jag är också öppen för att det kan vara något annat - som t ex min dagsform även om det inte är en observation jag gjort. Jag får fortsätta göra observationer och även se om någon annan märkt samma sak.

Tror däremot inget av vinerna varit så unga så att bottle shock kommit "in play". Men du har rätt i att det varit unga viner. 13-15 vad jag kan komma ihåg på rak arm.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Det kan vara så att skillnaden snarare består i att jämföra första och andra gången man dricker vinet. Men jag vet naturligtvis inte...
En bra tes. Fast jag tror att hälften av gångerna har jag druckit ett vin som legat hemma nån månad. Blivit entusiastisk, köpt en till, druckit den, blivit besviken. Men ibland även druckit ett vin direkt från bolis, inte blivit imponerad, druckit den andra flaskan någon månad senare och tänkt: Vafalls! Det här är ju jättegott!

Kan kanske bero på förväntningar? Alltså rena hjärnspöken då... :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
När jag var hos Bernard Baudry i somras så poängterade han att vinerna måste vila minst 4-6 veckor när jag kom hem efter den långa transporten. De var inte nybuteljerade. De är 2014 och skall givetvis få vila betydligt längre än så..
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
När jag var hos Bernard Baudry i somras så poängterade han att vinerna måste vila minst 4-6 veckor när jag kom hem efter den långa transporten. De var inte nybuteljerade. De är 2014 och skall givetvis få vila betydligt längre än så..
Mycket intressant. Så Baudry tänker att det kan finnas nåt i detta!
 

jrick

Medlem
Det kan ju vara flaskvariation. Då det statistiska underlaget fortfarande är litet. Och jag är också öppen för att det kan vara något annat - som t ex min dagsform även om det inte är en observation jag gjort. Jag får fortsätta göra observationer och även se om någon annan märkt samma sak.

Tror däremot inget av vinerna varit så unga så att bottle shock kommit "in play". Men du har rätt i att det varit unga viner. 13-15 vad jag kan komma ihåg på rak arm.
Jag har alltid varit skeptisk till att Bottle Shock är ett verkligt fenomen men de som menar att det är det menar att det gäller transport av flaskor, inte nylig buteljering även om det senare också brukar nämnas som något som tillfälligt påverkar vinet.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Jag har alltid varit skeptisk till att Bottle Shock är ett verkligt fenomen men de som menar att det är det menar att det gäller transport av flaskor, inte nylig buteljering även om det senare också brukar nämnas som något som tillfälligt påverkar vinet.
Känns som jag är öppen för, men ännu inte övertygad, att en sådan bottle shock kan vara verklig. :)
 
Last edited:
Toppen