Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa stoppern till Champagneflaskor?

Är på jakt efter en stopper/återförslutare till champagneflaskor, men tycker mig sett en del gnäll om att vissa inte håller tätt.

Så, vilken är den bästa stoppern på marknaden? Eller mest prisvärda för det delen? Vilka har ni testat? Alla tips mottages tacksamt!

champagne-stopper.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag brukar använda mig av "Träkorken" som man kan hitta i diverse spritflaskor, jag har fått mina från Romflaskor. De tycker jag håller i ett par dagar i kylskåpet, men det nog inte det bästa på marknaden. Dock billigt om du har någon halvtom flaska hemma :).

upload_2018-11-22_11-38-22.png
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag brukar använda mig av "Träkorken" som man kan hitta i diverse spritflaskor, jag har fått mina från Romflaskor. De tycker jag håller i ett par dagar i kylskåpet, men det nog inte det bästa på marknaden. Dock billigt om du har någon halvtom flaska hemma.
Funkar det även för Champagne? Inte så att eventuellt tryck som frigörs med bubblorna trycker ut korken?
 

sunqan

Vinös
Det funkar om temperaturen är låg.
Tänkte själv svara "kylskåpet" :) vet ärligt talat inte om det spelar nån roll att "korka igen" champagne... den kolsyra som friges borde väl räcka som skydd mot syret? Enda fördelen med att försluta är ju i så fall att man minskar klumpighetsfaktorns inverkan.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
...så mycket dumt i en artikel!
Ha ha, en så urbota ogenomtänkt och felaktig artikel har jag inte läst på länge :confused:
Champagnen är förstås lite speciell men mousserade viner, å andra sidan, kolsyras på samma sätt som läskedrycker.
Om jag läser det rätt så menar de att även om det mousserande är tillverkat enligt champagne/klassiska metoden så är det bara tillsatt kolsyra. Se där, då lärde jag mig något nytt :rolleyes:
 

Wintermute

Medlem
Ingen som kör det gamla tricket med silverskeden..? :ängel:

https://www.vinjournalen.se/vin-tips/fiffigt-tips-satt-en-sked-champagnen/

...så mycket dumt i en artikel! Varför skulle flaskan explodera om man korkade igen den efteråt..?:rolleyes:
Ökar trycket vid öppning när man "aktiverar" kolsyran eller..?:D
Det finns onekligen några "puckomarkörer" i texten. Redan att titeln börjar med ordet "Fiffigt" är en varning. Formuleringen "riktig silversked" är en annan. Att ett stycke återfinns två gånger visar att artikeln inte är riktigt korrekturläst. Även utan förkunskaper i ämnet borde man kunna avfärda innehållet som tveksamt.
Tillägg: man kan naturligtvis inte vara säker, men det är en indikation...
 
Last edited:

john b

Medlem
Ingen som kör det gamla tricket med silverskeden..? :ängel:

https://www.vinjournalen.se/vin-tips/fiffigt-tips-satt-en-sked-champagnen/

...så mycket dumt i en artikel! Varför skulle flaskan explodera om man korkade igen den efteråt..?:rolleyes:
Ökar trycket vid öppning när man "aktiverar" kolsyran eller..?:D
Superdumt absolut,
Men det här stycket avslöjar ju att allt är Google translate

Om du inte har ett bra stopp runt kan en metallsked fungera i en nypa.

Work in a pinch liksom (ska mentalt uttalas på göteborgska i huvudet för maximal effekt) . Kanske originalet lite mindre dumt på engelska, man kan iaf hoppas.
 

FredrikC

Medlem
Jag kan tipsa om framförallt den jag har från ruinart. Köptes hos dem förra sommaren och fungerar så jäkla bra. Den från Pol Roger är det inge fel på heller.
 

Attachments

  • 20181128_113222.jpg
    20181128_113222.jpg
    56,5 KB · Visningar: 588
Toppen