Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinerna att servera till Parmigiano-Reggiano?

Bastardo

Medlem
Vad anser ni är de bästa vinerna att servera till Parmigiano-Reggiano? Låt oss säga, att jag har hemma några hekto 36 månader lagrad prima Parmesanost, vad skulle ni själva dricka med den? Bara själva osten, med några enkla tillbehör om man vill ha. Ingen varm mat, eller andra delikatesser,
Jag lovar att skriva tillbaka här varje gång om någon hakar på!
Jag fick tillfälle att prova en gång en ost, som var lagrad 60 månader, och den var oerhört utsökt, men det kostar därefter. Min vinvän hade beställ det från Italien.
BTW. Mig veterligen finns det även Parmesan som kan vara 120 månader lagrad, men det måste vara otroligt sällsynt och dyrt. Och kom ihåg, att jag är INTE expert på ostar, fast jag gillar dem oerhört mycket, men det finns några här som är riktigt duktiga på ostar. Passa på och visa era kunskaper nu!

Thirsty

Smygnykterist
Dryck, vanligen skumpa till ost och chark. Även rödpang är vanligt förekommande.

Ostbutiker, saluhall eller en välsorterad ICA maxi kan du finna långlagrade varianter. Eller bara beställa på nätet om det var 10 åringen du var ute efter.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Dryck, vanligen skumpa till ost och chark. Även rödpang är vanligt förekommande.

Ostbutiker, saluhall eller en välsorterad ICA maxi kan du finna långlagrade varianter. Eller bara beställa på nätet om det var 10 åringen du var ute efter.
Det vore trevligt om du kunde vara lite mer specifik… Jag vill också påpeka att jag främst letar efter rekommendationer på röda viner, som till exempel Chianti Classico, Malbec och så vidare.
Jag vet att man kan beställa Parmigiano Reggiano på många ställen, till och med i Sverige. Förklarade jag inte att min vinvän beställde ostar från Italien?
Ostbutiker eller saluhallar finns oftast inte i mindre städer, och det är inte alla som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö… ICA-butikerna här har knappt ens en parmesan som lagrats i 24 månader. Jag misstänker att du bor i en av Sveriges större städer, men tyvärr är det inte alla som gör det.
P.S. Här kan man få lite idéer vad som passar till olika ostar:

Den här ger väldigt märkliga svar, men den är baserad kanske på ’vetenskap’ och inte själva smaken.
Jag kan ju alltid fråga även AI, men ibland blir det helt felaktiga svar … Det fick jag erfara alldeles nyligen.
Om man inte själv kan någonting alls om subjektet, så kan det blir enorma fel, om man frågar artificiell intelligens.

Chianti Classico och Barolo nämns mest på de sajterna jag har hunnit kika hittills, men 36 månader lagrad Parmesan är inte så himla speciellt ändå, men jag köpte den billigt på Lidl.
Det kanske är så, att man måste försöka skaffa 60 månader gammal Parmesa, för att få valuta för pengarna. Det kostar en bit, men om jag har samma smaksinne som några år sen, är det värt pengarna.
Mycket intressant sida.

Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
En amarone av god klass är mitt favoritvin till parmesan.
Tack så mycket, JC! Jag hade glömt bort den. Mycket vaket av dig! Konstigt att ingen av källorna som jag har kikat i har rekommenderat den.
Det finns en ganska billig men god Amarone enligt mig, som jag ska beställa så småningom, nämligen Villa Righetti Amarone.
Vi hade den med med en gång på provningarna på den tiden vi hade en egen vinförening, den avvecklades sedan pga. bristande intresse men vi hann köra minst 10-11 år. Jag tyckte den var godare än Masi Costasera Amarone Classico just då, nu vet jag inte hur det skulle vara. Jag gillade inte att det fanns så mycket sötma i Costaseran.

Tomas

Medlem
En amarone av god klass är mitt favoritvin till parmesan.
Det kan jag hålla med om. Amarone är normalt ingen favorit till mat, men till en bit parmesan balanserar den upp sältan på ett fint sätt. Om man vill tänka utanför boxen skulle man kunna tänka sig en Sforzato också, men jag tror inte att utbudet i Sverige är jätteroligt där.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det kan jag hålla med om. Amarone är normalt ingen favorit till mat, men till en bit parmesan balanserar den upp sältan på ett fint sätt. Om man vill tänka utanför boxen skulle man kunna tänka sig en Sforzato också, men jag tror inte att utbudet i Sverige är jätteroligt där.
Utbudet av Parmigiano Reggiano är urusel i Sverige, i alla fall i mindre städer, och jag misstänker att det inte är så värst mycket bättre än i Stockholm, Göteborg eller Malmö, men jag kan ha fel också. Jag har inte sett att någon lovordar äldre ostar på tidningarna eller i sociala medier så mycket..
Jag har inte smakat så många äldre ostar från området hittills, men jag gissar att just 60 månader lagrad ost befinner sig i sweetspot.
Det går säkert att beställa på sina håll, även från Sverige, men det kostar en bit så klart. Men om vinet får kosta nästan vad som helst, varför vill man inte betala för en kvalitetsost?
Jag tycker att Luigi Righettis viner är mycket bra prissatta just i Sverige och ger mycket valuta för en ringa kostnad. 🥰

Vingubben

Medlem
Jag förstår inte varför man skall betala över 500 kr kilot för en ost. I min lokala butik finns det mängder med ostar som är jättegoda och som på sin höjd kostar 200 kr kilot. Är det så att ni ostkonnäsörer är så rädda om ert rykte att ni måste köpa ostar som är flera år gamla bara för det är fint? Om det finns någon på forumet som kan det här med ost, vilket jag tvekar på, så fram med tipsen på de riktiga godbitarna, och dom behöver inte kosta skjortan.

Tomas

Medlem
Jag förstår inte varför man skall betala över 500 kr kilot för en ost. I min lokala butik finns det mängder med ostar som är jättegoda och som på sin höjd kostar 200 kr kilot. Är det så att ni ostkonnäsörer är så rädda om ert rykte att ni måste köpa ostar som är flera år gamla bara för det är fint? Om det finns någon på forumet som kan det här med ost, vilket jag tvekar på, så fram med tipsen på de riktiga godbitarna, och dom behöver inte kosta skjortan.
Inte för att vara den som är den, men det där resonemanget går ju att applicera på det mesta. Byt ut ost mot vin i ditt inlägg så kan vi ju lägga ner forumet…

buteljen

Medlem
😅😅 😅. Mitt i prick.

Kostjan

Mot bättre vetande
Hahaaa Årets bästa!
+ jag har en källa där det finns för halva priset men det behåller jag för mig själv....

ZQT

Medlem
Hur många poäng fick osten?

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det var lite oväntat inlägg av dig, Vingubben ;) Det hade jag inte räknat med.

Det finns bevisligen flera medlemmar här, som är mycket duktiga på ostar, (inte jag), men de skriver ytterst lite numera, nästan aldrig.
Och en vanlig människa kan inte göra så mycket åt ostpriset, nästan alla ostar av hög kvalitet kostar över 200 kronor per kilo.
Så du anser alltså på fullaste allvar att om vinet kostar flera tusen kronor per flaska, får osten inte kosta mer än den summan som du nämner.
Vilken planet kommer du ifrån egentligen? :p

Det finns säkert många ostälskare här, som kan ge bättre svar än jag, men jag vill bara berätta vad jag tycker.
Det finns fler än 2000 olika ostsorter i världen, så det inrymmer en skaplig mängd att prova om man är en riktig entusiast.
Jag köper inte hela tiden ’dyra’ ostar, men jag har i alla fall provat och vet hur en 60 månader gammal Parmigiano Reggiano smakar och det är värt priset enligt mig, men alla behöver inte gilla samma typ av ostar som jag gör.

Det finns även mycket goda vardagsostar, och sådana köper jag nästan hela tiden till frukostmackan. Låt oss nämna t.ex. Gouda, Emmentaler, Port salut, Västerbottensost och speciellt ostar från Ålandsmejeriet och Ålandsbagarn, fast de säljs inte överallt, deras gräddost såldes förut även på Lidl, men av någon märklig orsak togs den bort ur sortimentet. Den såldes visserligen bara då, när det var finska veckan, men det var värt att vänta, för att få smaka så delikat ost igen.
Här under har jag lagt några ganska dyra ostar:
Almnäs tegel
Almnäs Wrångebäck
Bredsjö Blå
Bredsjö Blå kostar cirka 85,90 kr/hg och är en motsvarighet till Roquefort. Jag har ingen aning om den är lika god, men det är inte omöjligt.
Jürss Mejeri
Orranäs gårdsmejeri

Här finns tre stycken ganska bra webbsidor om ostar:

P.S. Kom igen nu, riktiga konnässörer, jag vet att ni finns! :D

Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag blir vimmelkantig av denna tråden. Antingen blev det meta-ironi med detta svar eller så gick Vingubbens ironi dig över huvudet. Båda är roliga scenarion.
Jag misstänkte också, att det var ’ironi’, men ville ändå svara på det viset som jag gjorde.
Det är en konstform att skriva eller prata ironi och sarkasm på hög nivå, och Vingubben har en bit kvar för att åstadkomma detta … :p
Hädanefter kan jag inte lita på ett enda ord han säger. Tack för den upplysningen!

”Ironiska framställningar i tal förlitar sig ofta på att mottagaren förstår att det som uttrycks är orimligt eller opassande i kontexten.
Det medföljer därmed en risk för missförstånd, då mottagaren kan tolka talaren bokstavligt och missförstå talarens faktiska poäng.”
Det här är ett döende forum, för vi har minst tio gånger så många läsare som inte är medlemmar.
Totalt: 227 (medlemmar: 11, gäster: 216) (alldeles nyligen)

Om det fortsätter så här, kommer det inte finnas en mening eller ens resurser att driva det längre, (så klart kan jag inte veta hur det föreligger, då man aldrig redovisar hur forumet finansieras).
Det vore synd i så fall, men enligt min synpunkt pekar allting åt det hållet.
Och man försöker sabotera varje försök till seriös diskussion genom ett flertal illasinnade individer, då känns det hopplöst ens att försöka. Nämn sedan alla medlemmar som producerar så mycket innehåll som jag gör. Det kan inte finnas så många!
Men för mig är det helt egalt vad som händer, jag har otaliga andra kanaler som är mer seriösa än alla pajaser här och det finns även många andra hobbyn som jag brinner för. Där är mottagandet helt annorlunda och jag har lärt känna många av riktiga kännare på flera områden, här verkar det vara så, att man vill bara sabotera varje individ som vill diskutera om intressanta ämnen.
Show must go on … Återgå genast till ordningen, och förvandla inte min seriösa tråd till en cirkusakt! :D

Last edited:

Wintermute

Medlem
När tråden har spårat ut till att handla om pris på ost, kan man häpnas ör hur billiga de dyra ostarna är. 1000--2000 kr per kilo är inte mycket att bråka om. En rimlig servering (om man inte frossar) är kanske 50 g. Om man köper den dyraste osten man hittar och serverar den med ett billigt men anständigt vin, kommer osten ofta att vara billigare än vinet för en kväll.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
När tråden har spårat ut till att handla om pris på ost, kan man häpnas ör hur billiga de dyra ostarna är. 1000--2000 kr per kilo är inte mycket att bråka om. En rimlig servering (om man inte frossar) är kanske 50 g. Om man köper den dyraste osten man hittar och serverar den med ett billigt men anständigt vin, kommer osten ofta att vara billigare än vinet för en kväll.
Jag har inte sett så dyra ostar eller ens läst om dem, men jag tror på dig, Wintermute.
Nej, det är verkligen inte någonting att bråka om, även om jag tror att mängden ost per skalle är ändå lite större. Det är fortfarande inte dyrt, men jag antar att den som köper så fin ost har även råd att unna sig med ett vin som är i paritet med osten och då ska man inte köpa något billigt budgetvin, utan riktigt fint vin.
P.S. Och ni andra. Försök att samsa er och hålla originalfrågan levande och inte hela tiden sabotera vad andra försöker att fråga!

Toppen