Jag förstår inte varför man skall betala över 500 kr kilot för en ost. I min lokala butik finns det mängder med ostar som är jättegoda och som på sin höjd kostar 200 kr kilot. Är det så att ni ostkonnäsörer är så rädda om ert rykte att ni måste köpa ostar som är flera år gamla bara för det är fint? Om det finns någon på forumet som kan det här med ost, vilket jag tvekar på, så fram med tipsen på de riktiga godbitarna, och dom behöver inte kosta skjortan.
Det var lite oväntat inlägg av dig,
Vingubben … 
Det hade jag inte räknat med.
Det finns bevisligen flera medlemmar här, som är mycket duktiga på ostar, (inte jag), men de skriver ytterst lite numera, nästan aldrig.
Och en vanlig människa kan inte göra så mycket åt ostpriset, nästan alla ostar av hög kvalitet kostar över 200 kronor per kilo.
Så du anser alltså på fullaste allvar att om vinet kostar flera tusen kronor per flaska, får osten inte kosta mer än den summan som du nämner.
Vilken planet kommer du ifrån egentligen?
Det finns säkert många ostälskare här, som kan ge bättre svar än jag, men jag vill bara berätta vad jag tycker.
Det finns fler än 2000 olika ostsorter i världen, så det inrymmer en skaplig mängd att prova om man är en riktig entusiast.
Jag köper inte hela tiden ’dyra’ ostar, men jag har i alla fall provat och vet hur en 60 månader gammal
Parmigiano Reggiano smakar och det är värt priset enligt mig, men alla behöver inte gilla samma typ av ostar som jag gör.
Det finns även mycket goda
vardagsostar, och sådana köper jag nästan hela tiden till frukostmackan. Låt oss nämna t.ex.
Gouda, Emmentaler, Port salut, Västerbottensost och speciellt ostar från
Ålandsmejeriet och
Ålandsbagarn, fast de säljs inte överallt, deras gräddost såldes förut även på
Lidl, men av någon märklig orsak togs den bort ur sortimentet. Den såldes visserligen bara då, när det var finska veckan, men det var värt att vänta, för att få smaka så delikat ost igen.
Här under har jag lagt några ganska dyra ostar:
Almnäs tegel
Almnäs Wrångebäck
Bredsjö Blå
Bredsjö Blå kostar cirka 85,90 kr/hg och är en motsvarighet till Roquefort. Jag har ingen aning om den är lika god, men det är inte omöjligt.
Jürss Mejeri
Orranäs gårdsmejeri
Här finns tre stycken ganska bra webbsidor om ostar:
Skriven av: Emma Publicerad: 25 mars 2026 Lästid: ca 4 minuter Innehåll Vad gör en ost dyr? Exempel på dyra ostar Bergsostar med stora prislappar När lagring gör osten dyrare Är dyr ost alltid godast? När ost blir något mer Det är lätt att tro att en dyr ost bara handlar om lyx eller status,...
ostbiten.se
Här hittar du alla våra aktuella nyheter och där du finner både inspirerande texter och bilder.
www.wernerssonost.se
Lena och Lars-Göran bor och arbetar mitt i Bergslagen på Bredsjö Mjölkfår. Deras ost Bredsjö blå har blivit känd över hela Sverige. Bredsjö Blå tillverkas på ...
ostogram.se
P.S. Kom igen nu, riktiga
konnässörer, jag vet att ni finns!