Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinet under hundralappen?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kan jag bli mer opopulär på detta forum? Ja. Jag kan starta en plonktråd. :mad:

Många av er tycker inte att plonkviner förtjänar att diskuteras på detta forum. :(

Men ni har fått mig att förstå att man kan vinna mycket på att gå upp lite granna i pris. Något jag var skeptisk till i början. Nu ligger dock mina snittinköp på 159:-/flaska. :)

Till huvudfrågan; Vilka viner är de bästa vinerna ni har provat under hundralappen?

Hoppas att ni som inte känner ett intresse för att diskutera detta har fått en varning och att det med stor sannolikhet kommer att diskuteras om plonkviner i denna tråd.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att vara modig är en del av finewines.ses kultur. Du gör med andra ord helt rätt i att skapa denna tråd men förvänta dig inga applåder.

Vi har faktiskt en gammal tråd som du kan spana in också samt finner här. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
stor sannolikhet kommer att diskuteras om plonkviner i denna tråd
Skulle vilja rätta dig på ett plan. "Plonkviner" hör trots allt inte hemma på forumet, det vi vill ha är vin under hundralappen som är värda att dricka TROTS ett pris i klass med många plonkviner. Mycket sherry ligger för övrigt i denna kategori, du kan med lätthet köpa en halvflaska (vilket ofta räcker långt) Tio Pepe fino (8225) för endast 59 kr till exempel. ;)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Skulle vilja rätta dig på ett plan. "Plonkviner" hör trots allt inte hemma på forumet, det vi vill ha är vin under hundralappen som är värda att dricka TROTS ett pris i klass med många plonkviner. Mycket sherry ligger för övrigt i denna kategori, du kan med lätthet köpa en halvflaska (vilket ofta räcker långt) Tio Pepe fino (8225) för endast 59 kr till exempel. ;)

Ja, helt rätt. En felformulering från min sida!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hade du sagt under 200 kr hade blivit betydligt bättre men det enda jag kan hitta som är någorlunda drickbart är denna.
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/les-dauphins-7245801

  • Les Dauphins (72458)
  • Côtes du Rhône Reserve , 2013
    Pris 81 kr
Ni som kommer bli förvånade att jag ens svarade här, JA jag är väldigt uttråkad just nu och har inget bättre för mig än att svara på denna tråd :)
Du borde vara uttråkad oftare så vi får mer inlägg från dig med andra ord. ;)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hade du sagt under 200 kr hade blivit betydligt bättre men det enda jag kan hitta som är någorlunda drickbart är denna.
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/les-dauphins-7245801

  • Les Dauphins (72458)
  • Côtes du Rhône Reserve , 2013
    Pris 81 kr
Ni som kommer bli förvånade att jag ens svarade här, JA jag är väldigt uttråkad just nu och har inget bättre för mig än att svara på denna tråd :)

Även Zlatan måste vara med på träningsmatcherna som inte betyder någonting! ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett vin jag inte har druckit själv (just den årgången) men som påstås vara ett praktfynd med tanke på pris är 2012 Quintay Shiraz

Då jag inte kan gå i borgen för detta fullt ut så kanske Anders Öhman duger som källa. :)

Samtidigt som jag skriver detta så ekar @chambertins visdomsord angående lågprisviner och dåliga arbetsförhållanden i exempelvis Chile. Har ingen koll på hur det ligger till med just detta, men 59 kr är nästan gratis i vilket fall som helst. :eek:
 

Rexel

Medlem
Inte många viner som rinner ner för strupen under hundralappen numerao_O
Brukar bunkra detta i "dricka nu/ här får man alltid ta en flaska" facket i vinrummmet för att ha när vänner som inte uppskattar vin kommer på besök och till min fru som inte vågar ta något annat än de viner som ligger i detta fack, även fast jag tjatar att hon får:)
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/borgogno-7038401
Årgång 2010 är den jag köpt, men verkar som det är bytt till 2013. Rota lite hyllorna och har du tur finns det kanske 2010 kvar i ditt SB.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Svårt att hitta bra viner i den prisklassen, men man kan ju precis som @Rexel är inne på hitta en del trevliga och goda vardagsviner.

Men Bristly har ju lite rea-viner just nu i BS. Där finns ett och annat "fynd".

Monrosso (71655) 70kr - Trevlig och slank Chianti med lite småskitig doft och mycket körsbär. Troligen väldigt gott till pizzan eller köttfärssåsen.

Vill man ha något lite fylligare och tyngre så har dom också ett bra pris på - La Pèira en Damaisela Les Obriers 2011 (70529) 120kr
 

jrick

Medlem
Inte många viner som rinner ner för strupen under hundralappen numerao_O
Brukar bunkra detta i "dricka nu/ här får man alltid ta en flaska" facket i vinrummmet för att ha när vänner som inte uppskattar vin kommer på besök och till min fru som inte vågar ta något annat än de viner som ligger i detta fack, även fast jag tjatar att hon får:)
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/borgogno-7038401
Årgång 2010 är den jag köpt, men verkar som det är bytt till 2013. Rota lite hyllorna och har du tur finns det kanske 2010 kvar i ditt SB.
Ja Borgogno Langhe Rosso 2010 hade jag tänkt säga!

Jag brukar tycka att Musella Valpolicella brukar vara väldigt drickbart för 99 kr också.
 
Toppen