Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bästa vinupplevelse 2020

Adamanko

Medlem
Aldrig varit i närheten av att ha druckit så här många goda viner. Det här är årets höjdpunkter för mig. Vilka var höjdpunkterna för dig?

1. Guigals Vignes de L'hospice-15, min första 96-poängare på CT och gjorde att jag drack min andra flaska bara några veckor efter. Den var dock inte alls lika god.
2. Clos de Papes-17, vilket otroligt jävla vin. Och så otroligt mycket bättre än -16.
3. PerSe La Craie-13, dyraste vinet jag någonsin druckit... och det levde upp till förväntningarna. Har -14. -15 och -16 kvar hemma och det ger mig stor glädje.
4. Crystallum Bona Fide-18, en favoritproducent och Bona Fide tyckte jag var bäst av -18. Och den gjordes inte ens i -19....
5. Santa Duc Clos Derriere-16, haha, ni tycker kanske jag tjatar, men det här vinet är nog skräddarsytt för mina smaklökar.

6. Ch Cantenac Brown-15, helt magisk oxfilékväll med yngste sonen. Första Bordeauxkicken...
7 Churchill Vintage Port-11, en flaska som bara växte och växte och växte... Hade det varit en magnum hade den nog kommit etta...
8. Cattle King-15, maffigt, det är allt jag säger, maffigt. Och gott.
9. Tenuta delle Terre Nere Guardiola-16, första flaskan var helstum. Den här var supergod.
10. Don Maximiano-15, kanonvin från sydamerika som togs för tidigt men man hann känna vilket kanonvin det var.

God fortsättning!
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Ok
Dax att sitta ner och tänka igenom vilka viner som lämnat intryck detta nådens år 2020.
Kanske inte bara smakmässigt utan även känslomässigt.

Har druckit mycket bra, och kanske några mer viner borde varit med här också, men så är det!

Alla druckna i samband med middagar.

Champagne:
Klar etta: Pol Roger 1949
Bästa Champagne någonsin? Svårt att säga, men helt perfekt mogen skumpa.
Vågade till slut gissa 76, men att en 71-årig skumpa skulle vara så här jäkla bra.
Ynnest!
Bubblare:
Krug Collection 1988 - som vanligt ett fantastiskt vin, men allt åtdraget lite till.
Bollinger VVF 1986 - Första VVF som jag druckit som faktiskt varit i perfekt dricksfönster.
Selosse 2005 - Så jäkla bra..igen!

Bourgogne röd:
Sätter två stycken på första platsen detta år, båda helt magiska men ändå olika.

Domaine Leoy Les Brulées 2009 - Vilken kraft, inlindad i kryddig mörk frukt, helt perfekt.
Och gjorde sig bra med en oxfilépizza med bea :)
Maison Leroy Echezeaux 1964 - Så elegant med röd skirande frukt och en sött kärna av jordgubb.
Mogen bourgogne på högta nivå!
Bubblare:
La Tache 2002 - Mästerverk som precis börjat sin nästa fas i livet.
Meo Camuzet Clos de Vougeot 2001 - Rakryggad aristokrat på toppen av sin förmåga.

Bourgogne vit:
DRC Montrachet 2013 - Själva sinnesbilden av vit bourgogne, det är så bra så man vet fan inte vad man ska säga.
Boxare med silkesvantar, kraft men elegans. Som en ballerina som sysslar med tyngdlyftning.
Bubblare:
Maison Leroy Corton Charlemange 1994 - Mogen vit bourgogne börjar nästan bli enhörningsmaterial, så man blir glad
när man får dricka en som lerverar så här bra!
Domaine d'auvenay Aligote 2002 - Alla runt bordet gissade Chardonnay och GC, inte dåligt av druvan.
Men i händerna på damen verkar allt bli bra.

Bordeaux:
Det blir två även här som får dela förstaplatsen
Haut-Brion 1929 - Mogen men inte gammal med den där fantastiska söta frukten som bara toppviner med ålder kan uppnå!
La Mission Haut-Brion 1982 - Superklassisk Bdx med allt vad det innebär, stall, tobak, ceder, och grym längd.

Rött världen:
Många bra, ingen klar vinnare.
Soldera 2013 - Suverän! Tar Sangiovese vidare till något den kanske inte borde klara.
Philip Togni 1997 - Elegant, sötfruktig, bra år för Togni.
Schrader Old Sparky 2014 - Första gången för mig, förhoppningsvis inte sista.
Insigna 1995 - Otippat år för den att glänsa, men svinbra Napa!

Årets Raket!
Comtes de Champagne 2008
Blivande legend!
God nu, antagligen magisk senare.
Ska bara försöka glömma bort några i källaren...

Tack alla vänner som frikostigt bjuder mig på fantastiska viner och middagar.
Som gör ett sådant år som 2020 ändå minnesvärt.
För vin ska drickas med mat och vänner!
Skål så syns vi över ett glas 2021!
 

Sebran

Medlem
Kul tråd! Även om 2020 var ett uselt år på många sätt så har det också varit året då jag hade de största vinupplevelserna hittills. Några höjdpunkter.

2007 Emrich-Schönleber Halenberg - Årets bästa riesling för mig, perfekt mogen och allt man kan önska sig från en stor GG. Dracks på BYOB i Sollentuna.
2002 Comte Audoin de Dampierre Champagne Grand Cru Grand Vintage - Är ingen stor champagnedrickare men detta var årets godaste skumpa för mig, hade ingen aning om att champagne kunde smaka så här. Dracks också på BYOB i Sollentuna.
2007 Domaine Martelet de Cherisey Puligny-Montrachet 1er Cru Hameau de Blagny - Årets godaste vin från Bourgogne och den mest intressanta, komplexa och förföriska doften jag någonsin känt på ett vin. Dracks på Gastrologik.
2018 Sadie Skurfberg - Jaha är det så här Chenin Blanc ska smaka? Ytterligare en druva att fylla källaren med...
1947 Marchesi di Barolo Barolo Gran Riserva - Det överlägset äldsta vinet jag har druckit och kunde aldrig ha gissat mig till en sådan ålder blint. BYOB i Sollentuna.
2007 Alessandro e Gian Natale Fantino Barolo Riserva Bussia Cascina Dardi - Hur god en ung nebbiolo än kan vara så fick detta vin mig att inse att druvan gör sig allra bäst med ålder. Ett sådant vin som masserar hjärnan och ger fraktala hallucinationer vid slutna ögon.
2017 Argyros Assyrtiko Cuvée Monsignori - Liksom Sadies Skurfberg öppnade detta vin mina ögon för en ny druva. Ett av årets bästa vita viner.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ok
Dax att sitta ner och tänka igenom vilka viner som lämnat intryck detta nådens år 2020.
Kanske inte bara smakmässigt utan även känslomässigt.

Har druckit mycket bra, och kanske några mer viner borde varit med här också, men så är det!

Alla druckna i samband med middagar.

Champagne:
Klar etta: Pol Roger 1949
Bästa Champagne någonsin? Svårt att säga, men helt perfekt mogen skumpa.
Vågade till slut gissa 76, men att en 71-årig skumpa skulle vara så här jäkla bra.
Ynnest!
Bubblare:
Krug Collection 1988 - som vanligt ett fantastiskt vin, men allt åtdraget lite till.
Bollinger VVF 1986 - Första VVF som jag druckit som faktiskt varit i perfekt dricksfönster.
Selosse 2005 - Så jäkla bra..igen!

Bourgogne röd:
Sätter två stycken på första platsen detta år, båda helt magiska men ändå olika.

Domaine Leoy Les Brulées 2009 - Vilken kraft, inlindad i kryddig mörk frukt, helt perfekt.
Och gjorde sig bra med en oxfilépizza med bea :)
Maison Leroy Echezeaux 1964 - Så elegant med röd skirande frukt och en sött kärna av jordgubb.
Mogen bourgogne på högta nivå!
Bubblare:
La Tache 2002 - Mästerverk som precis börjat sin nästa fas i livet.
Meo Camuzet Clos de Vougeot 2001 - Rakryggad aristokrat på toppen av sin förmåga.

Bourgogne vit:
DRC Montrachet 2013 - Själva sinnesbilden av vit bourgogne, det är så bra så man vet fan inte vad man ska säga.
Boxare med silkesvantar, kraft men elegans. Som en ballerina som sysslar med tyngdlyftning.
Bubblare:
Maison Leroy Corton Charlemange 1994 - Mogen vit bourgogne börjar nästan bli enhörningsmaterial, så man blir glad
när man får dricka en som lerverar så här bra!
Domaine d'auvenay Aligote 2002 - Alla runt bordet gissade Chardonnay och GC, inte dåligt av druvan.
Men i händerna på damen verkar allt bli bra.

Bordeaux:
Det blir två även här som får dela förstaplatsen
Haut-Brion 1929 - Mogen men inte gammal med den där fantastiska söta frukten som bara toppviner med ålder kan uppnå!
La Mission Haut-Brion 1982 - Superklassisk Bdx med allt vad det innebär, stall, tobak, ceder, och grym längd.

Rött världen:
Många bra, ingen klar vinnare.
Soldera 2013 - Suverän! Tar Sangiovese vidare till något den kanske inte borde klara.
Philip Togni 1997 - Elegant, sötfruktig, bra år för Togni.
Schrader Old Sparky 2014 - Första gången för mig, förhoppningsvis inte sista.
Insigna 1995 - Otippat år för den att glänsa, men svinbra Napa!

Årets Raket!
Comtes de Champagne 2008
Blivande legend!
God nu, antagligen magisk senare.
Ska bara försöka glömma bort några i källaren...

Tack alla vänner som frikostigt bjuder mig på fantastiska viner och middagar.
Som gör ett sådant år som 2020 ändå minnesvärt.
För vin ska drickas med mat och vänner!
Skål så syns vi över ett glas 2021!
-Det där var ju bara den sjukaste listan! :D
Grattis till ett sjuhelsikes vinår och skål!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
-Det där var ju bara den sjukaste listan! :D
Grattis till ett sjuhelsikes vinår och skål!
Nästan oförskämt bra viner, men bara nästan;)
Det jag gläds åt mer är faktiskt umgänget och formen vi hittat där man liksom inte vet vad man ska få dricka i goda vänners lag.
Men ödmjukt får man konstatera att det är ganska bra flaskor som passerar.
Skål!
 

buteljen

Medlem
Jag har haft möjligheten att dricka helt magiska viner i år. Får nästan nypa mig i armen :). Här är topp tre i varje kategori som gjort starkast intryck (utan inbördes ordning)

Champagne

1998 Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé
2000 Bollinger Champagne Vieilles Vignes Françaises
NV Jacques Selosse Champagne Brut Rosé

Röd Bordeaux

2007 Château Mouton Rothschild
2000 Château Haut-Brion
2016 Château Montrose

Vit Bordeaux

2000 Lur-Saluces “Y"
2016 Château Lafleur, Les Champs Libres
2016 Château Margaux, Pavillon Blanc

Röd Bourgogne

2005 Domaine Comte Georges de Vogüé Musigny Cuvée Vieilles Vignes
2017 Domaine Armand Rousseau, Gevrey-Chambertin, Clos Saint-Jacques
2012 Domaine Armand Rousseau, Chambertin-Clos de Bèze

Vit Bourgogne

1993 Corton-Charlemagne Grand Cru Bonneau du Martray
2015 Domaine Philippe Colin, Chevalier-Montrachet
2009 Vincent Dauvissat Chablis Grand Cru Les Preuses

Övrigt Rött

1991 Dominus Estate Napanook Vineyard
2009 Clos Rougeard Saumur-Champigny Le Bourg
2015 Le Macchiole Messorio

Övrigt Vitt

1993 Domaine de Montbourgeau L'Etoile Vin Jaune
2012 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape Blanc Cuvée Roussanne Vieilles Vigne
2017 M. Chapoutier Ermitage Blanc Le Méal

Starkvin

1960 Krohn Porto Colheita
NV Equipo Navazos La Bota No. 95 de Amontillado “Navazos”
NV Equipo Navazos La Bota No. 78 de Oloroso ‘Bota NO’
 

Håkan

Medlem
Lite blandat år och vi börjar med kvantitet:
Årets husets röda och vita
Bourgogne Blanc VV 2017 Cristophe Cordier, galet bra vin, bästa Bourgogne Blancen jag druckit. Slår många bättre klassade lägen.
L'Appel des Serines Syrah 2017, Francois Villard. Nedklassade druvor och druvor från diverse plottar i norra Rhone. Perfekta grillvinet och ingen har hittills ogillat det. Villard blir bara bättre och bättre.
Bourgogne Rouge 2018, Faiveley. Okomplicerat, kraftfull, snygg. 2018 är verkligen en årgång då det lönar sig att leta off the road då många viner i bättre lägen kan vara lite väl mycket av det goda (prova Robert Chevillon Nuits St Georges VV 2018 så förstår ni vad jag menar)
Årets Riesling: 2005 Graacher Domprobst Riesling Auselesa Fuder 11. Nog bästa Rieslingen jag druckit någonsin, årets enda 100poängare, Riesling blir helt enkelt inte bättre än så här.
Årets röda: Svårt att säga då det varit lite glest mellan topparna i år. Men min näst sista flaska 2003 Chateau Smith Haut Lafitte var helt magisk. Precis sådär härligt old school Bordeaux, för tankarna till Gruaud Larose under Cordiertiden. Numera har de helt bytt stil och har den mer vägvinnande men kanske mindre charmiga moderna Bordeauxstilen, det ger fler poäng och högre avans (det kan också vara ett bättre vin numera, det har jag svårt att avgöra).
Årets vita. Måste ge två viner då de var såpass olika. Puligny Montrachet Clos de la Mouchere 2007, Henri Boillot. Första sippen undrade jag vad det var, skitig, ekig, oren frukt. Men efter en stund i glaset kom alla klassiska vita Bourgognetoner fram. Kanske inte det bästa men helt klart det roligaste vita vinet jag druckt i år. Tyvärr börjar samlingen bli rätt gles på Clos de la Mouchere, har nog ägt och druckit fler än 30 flaskor genom åren (2002an reades ut för 349 kr bla, det är nog också den bästa årgången jag drukit).
Ceritas Trout Grulch Chardonnay 2015. Om Clos de la Mouchere var skitig så var Ceritas renheten själv. Ingen nämnvärd ek, galet koncentretat och med en riktigt pigg syra förde jag tankarna till en båttre Chablis. 12.5% alkohol i North Coast Chardonnay, den såg vi inte komma för 20 år sen. Köper 70% vita från USA numera och det kommer snarare öka.
 

FredrikC

Medlem
Kul tråd!

Min bästa champagne som jag någonsin druckit dracks i år och det var krug 88.
Efter den är det svårt men året har ändå bjudit på magiska champagner:
Plats 2 är ohotad av en perfekt Dompa 88
Krug 90 vid två olika tillfällen och en krug grand Cuvée med guldetiketten delar på tredjeplats.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är mest glad åt att jag i år återupptäckte vinglädjen, efter några år i träda. Bästa vinerna? Nästan allt har skänkt stor glädje, även de mindre bra. Största upplevelserna över året var:
1970 Château Mercian (blanc), japanskt vin som verkligen förtjänade sina 100p
1982 Château La Dominique (majestätiskt mogen Bdx)
1993 Parducci Muscat Canelli (California über Alles)
1987 Rotllan Torra Priorat Gran Reserva
2011 Gérard Bertrand Corbières-Boutenac La Forge (barnarov, men grymt bra!)
1978 Cappellano Barolo Troglia
1958 Château Villargeil Rivesaltes (drygt halva kvar)
2004 Redgate Sauvignon Blanc Reserve Oak Matured (Margaret River på topp!)
2007 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Cuvée Chaupin (barnarov)
2012 Paleo, Le Macchiole (barnarov igen)

...och två flaskor magiskt bubbel som sig bör:
1996 Schramsberg Vineyards Blanc de Blancs
1992 Josep Masachs Cava Blanc de Blancs

...noterar särskilt att där inte druckits en enda droppe Champagne. Således ett extra bra år, även om jag fick en flaska i present av en kund. Köpte fö ett gäng Champisflaskor, men som present.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Håller aldrig koll på vad som är det bästa. Tråkigt då man inser att man inte dricker tillräckligt bra grejer som är värda att minnas.
 

Foodcoma

Medlem
Haft turen att öppna och bli bjuden på fantastiska viner 2020 och vågar knappt hoppas på ett lika bra vinår 2021 :). De riktigt stora vinupplevelserna var övervägande vita viner men fanns en del guldkorn på röda sidan också.

Mousserande:
Selosse initial - ohotad etta.
Druckit aningen för lite mousserande verkar det som nu när jag sammanfattat året...

Vita:
Ganevat les vignes de mon pere, 1999
Ganevat la cuvee du pepe, 2005
Domaine Overnoy VSO savagnin ouille 50cl, 2000
Bruyere Houillon Chard 80% savagnin 20%, 2011

Varför välja en etta när alla var orimligt bra?

Rött:
Domaine Tempier Bandol 1985 eller 1989 minns ej
Maison Leroy 1er Cru Sizies 1985
Marchesi Barbaresco 1952

Ostvin:
Durand perron vin jaune 1988

Skål och på återseende om ett år.
 
Toppen