Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barolo 2013

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hittade ingen tråd om detta.

Verkar ju onekligen som 2013 blir ett mycket bra år för Barolo
https://www.jamessuckling.com/wine-tasting-reports/drinkability-2013-barolo/

Skulle väldigt gärna vilja göra en provning av dessa innan jag börjar bunkra upp. Helt klart läge att köpa på sig. Verkar komma en del släpp
Lite märkligt uttrycker sig Suckling, men det var väl kanske inte första gången. "Classic structure" och 2010-lik årgång går liksom inte ihop med "accessibility", särskilt inte när vi pratar om Nebbiolo - utan är snarare motsatsen. :)
Jag noterar att det är 2012 som av producenterna själv ses som den någorlunda tillgängliga Piemonte-årgången, och 2013 är väl mer en årgång för källaren. Barbaresco 2013 har ju varit ute ett tag (eftersom Barbaresco får säljas ett år före Barolo), och jag tycker deras profil stödjer just detta. Har även lyckats prova de första Barbaresco 2014 vid ett snabbesök nyligen och de var inte alls dåliga (till skillnad mot vissa rykten), men kanske någonstans mellan 12 och 13 när det gäller stil och tillgänglighet.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Lite märkligt uttrycker sig Suckling, men det var väl kanske inte första gången. "Classic structure" och 2010-lik årgång går liksom inte ihop med "accessibility", särskilt inte när vi pratar om Nebbiolo - utan är snarare motsatsen. :)
Jag noterar att det är 2012 som av producenterna själv ses som den någorlunda tillgängliga Piemonte-årgången, och 2013 är väl mer en årgång för källaren. Barbaresco 2013 har ju varit ute ett tag (eftersom Barbaresco får säljas ett år före Barolo), och jag tycker deras profil stödjer just detta. Har även lyckats prova de första Barbaresco 2014 vid ett snabbesök nyligen och de var inte alls dåliga (till skillnad mot vissa rykten), men kanske någonstans mellan 12 och 13 när det gäller stil och tillgänglighet.

Jag tyckte personligen 2011 var klart mer tillgänglig än 2012. Nu har jag fakriskt inte provat alltför många 2012 ännu.

Men då verkar det stämma vad ni har erfarit 2013 är ett bra år för att börja bunkra. Prismässigt när det prwcis är släppt är ju alltid bäst
 

Gomseglet

Medlem
Det ska bli intressant att se. Tendenser till uppskrivningar av 2013 verkar finnas lite varstans.
Jag undrar vad som nuförtiden är en dålig årgång för Barolo. Många producenter pratar om klimatförändringar som gjort problemet med dålig mognad så mycket mindre.
 
Toppen