Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barolo 2015

Kolsyra

Kolsyra
Har läst att folk skulle leta efter Barolo 2015 i år.

Kan folk tipsa på lite sorter man bör testa samt några till lagring.

Själv har jag inte testat så många (därav tråden)
 

NoSense

Medlem
Spring iväg till närmaste bolag och köp ett knippe olika sorter och smaka, det är alltid kul och trevligt att köpa en påse "gott och blandat". Gillar du inte stilen så kvittar det väl vilken årgång eller producent du köper (eller inte köper)? Att bry sig om vad andra köper och dricker känns ganska kontraproduktivt, bättre att själv prova sig fram och hitta det du själv gillar.

Jag dricker gärna Barolo, helst när grillen är tänd en varm sommarkväll och man ger köttet lite krispig yta. Men i kväll öppnade jag en Brunello från 2012, (https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/castiglion-del-bosco-7061901) den gärna fått ligga till sig några år till, då den var lite knuten initialt, men ack så god efter ett antal timmar i karaff ihop med en lasagne med nästan onödigt mycket västerbottenost på. Glad att jag har några kvar som får ligga till sig några år.

Dock så sätter ju plånboken ofta hinder för att köpa de allra dyraste sorterna (gäller både Barolo och Brunello mm), här är dock en jag gärna skulle prova, ifall jag hade råd. https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/la-spinetta-7468501

Men är syftet någon slags investering istället för att dricka, så varken kan, eller vill, jag hjälpa dig. Men det finns garanterat klokare forummedlemmar som har mer input att ge dig ifall du tydliggör frågeställningen lite.
 

Håkan

Medlem
Om du inte druckit så mycket Barolo så skulle jag rekommendera att börjar med ett antal Nebbiolo di Alba från både 2015 och 2016 och se vilken stil som passar. Därefter kan du göra lite investeringar. Annars är det lätt att köpa saker du inte gillar. Glöm inte Barbaresco som är minst lika bra idag.
 
Trådskapare
K

Kolsyra

Kolsyra
Barolo Fontanafredda 2010 vilket jag tyckte va riktigt gott. Dock märkte jag skillnad redan på 3 år att den blev mer eldig.
Scarpa barolo tettimorra 1987 va också riktigt eldig men helt fantastisk smak. Gillar den lagrade smaken som jag brukar säga att den smakar som portvin fast utan det söta.

Dricker vin för det är gott. Och inte för investering.
 

chambertin

Medlem
Barolo Fontanafredda 2010 vilket jag tyckte va riktigt gott. Dock märkte jag skillnad redan på 3 år att den blev mer eldig.
Scarpa barolo tettimorra 1987 va också riktigt eldig men helt fantastisk smak. Gillar den lagrade smaken som jag brukar säga att den smakar som portvin fast utan det söta.

Dricker vin för det är gott. Och inte för investering.
Om det är mogen Barolo du är ute efter så är nog BaroloBrunello i Tyskland det absolut bästa stället att leta.
2015 skulle jag väl i så fall avråda ifrån att köpa då det säkert dröjer minst +10-15år innan dom uppför sig som du vill ha dom.
Leta då hellre efter bättre producenters 2011, 2009 och 2007 som mognar snabbare och har (2009 framför allt) mer varma drag. Priserna är dessutom ofta lägre än 2010, 2013 och 2015 (gissar vg -15 då dom inte kommit ut än (Barolo) men skulle förvåna mig om dom inte höjs en hel del). Själv är jag väldigt förtjust i 2011 där många är tillgängliga nu.
Philipson Wine i DK har en del lite äldre Conterno Fantino ( 2006 Barolo Sori Ginestra bl.a som är väldigt bra) men priserna är inget vidare om man inte köper hela lådor.
 

Fredrik L

Medlem
Vad tror ni alla om stilen på Barolo 2015? I en artikel hos Jancis Robinson verkar en del producenter kategorisera den som en något varm årgång, medan andra verkar framställa den som en närmast fantastisk kombination av koncentration och syra.
 

Fredrik L

Medlem
Någon som har provat några Barolo 2015 än? Har ännu inte tagit ställning till hur mycket och vilka producenter jag ska köpa, förutom att jag beställde ett gäng Luigi Einaudi, då de fått bra betyg av Galloni och fanns till bra pris på xtrawine för ett tag sedan.
 

Fredrik L

Medlem
Ryktet från några som nyligen varit på plats i Piemonte och pratat med producenter, är att de faktiskt ser 2016 som bättre än 2015!
Hört detsamma, men några flaskor 2015 ska man väl ändå ha? Framför allt sägs det att 2015 kommer kunna drickas tidigare än 2016 om jag har förstått rapporterna rätt.
 

JonasBo

Medlem
Någon som har provat några Barolo 2015 än? Har ännu inte tagit ställning till hur mycket och vilka producenter jag ska köpa, förutom att jag beställde ett gäng Luigi Einaudi, då de fått bra betyg av Galloni och fanns till bra pris på xtrawine för ett tag sedan.
Jag var där över påsk, besökte 8 producenter;
Serralunga d'Alba
  • Pira
  • Giovanni Rosso
Barolo
  • Guiseppe Rinaldi
La Morra/Annuziata/Santa Maria
  • Fratelli Revello
  • Mauro Veglio
  • Burzi
  • Poderi Marcarini
  • Trediberri

2015 är en "bra" årgång enligt producenterna. De är alla nöjda med sködeuttaget (inget gick förlorat, jfm med 2014 som var stor förlust för många), men de tror sig också att 2016 verkar bli bra och på de fatproverna jag var med om så känns det så. Även 2017 ser ut att bli ett toppår, men det är lite för tidigt att säga.

Själv tycker jag att flera av de 2015 jag provat är tillgängliga att konsumera redan nu. Speciellt Baroli från Serralunga-områderna (Piras och Rossos blend, samt Ceretta cru från Revello). Poderis nya La Morra-blend (60/40 av La Serra och Brunate tror jag) var riktigt fin också. Rinaldi Barolo Tre Tine 2015 var något i hästväg.


Jag kommer köpa på mig av båda årgångarna. RIP moneys
 

M.Grape

Medlem
Den enda jag har provat är Baudanas 2015 som finns på systemet för 309 kr; trevligt vin med fin frukt utan att sticka ut. Förmodar att Scavino, Massolino och Conterno kommer till hösten:)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Den enda jag har provat är Baudanas 2015 som finns på systemet för 309 kr; trevligt vin med fin frukt utan att sticka ut. Förmodar att Scavino, Massolino och Conterno kommer till hösten:)
Massolino går att boka hos BaroloBrunello, Conterno (Aldo och Giacomo) kommer att kunna bokas i juni. Samtliga av dessa släpps i oktober.
 

Fredrik L

Medlem
Massolinos basbarolo brukar jag tycka om. Blir nog några flaskor av dem. Aldo och Giacomo Conternos viner har jag druckit alldeles för lite av för att våga chansa på att köpa. Priserna är ju väl höga kan jag tycka. Samtidigt är det väl nu man måste köpa på sig bra Barolo eftersom priserna verkar vara evigt stigande.
 

M.Grape

Medlem
Massolinos 2011 var väldigt bra! Håller med om att priserna seglat iväg på Conterno, men Aldo C är ett supervin. Av årg.2010 fick bolaget bl.a. in Paolo Conterno, Ginestra som jag verkligen gillade, var mitt i en husrenovering så jag fick besinna mig till en enda flaska.. Sett till kvalitén så kan nog Barolo bara gå upp$$; men jag tänker ändå dricka vinet själv;-)
 
Toppen