Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barrile - nytt vin från Sardinien!

Carliot Fine Wines har ju fått två nya producenter i vår portfölj. Cantina Sedilesu som gör magiskt bra Cannonau och Vini Contini. Denna senare, som är Sardiniens äldsta idag verksamma vingård har ett vin man kallar för Barrile, men också för "bröllopsvinet".

Historien bakom är att när gårdens dotter skulle giftas, samlade man det bästa vinet i en speciell tunna som bröllopsgästerna skulle få njuta av. Denna tunna kallades Barrile!

Barrile är gjort på den mycket ovanliga druvan Nieddera ("den svarta") med lite tillsats av Caddiu. Druvsorter som bara finns på Sardinien.

Vinet är lagrat på gamla och nya Barrique i 18 månader. Det är ett mycket fylligt vin som passar till grillat kött, risotto och andra italienska rätter.

Barille kommer i en exklusiv trälåda som innehåller sex flaskor. Lådan är faktiskt riktigt snygg, som ett konstverk! Kostar 2 136 kronor. Vinet kan lagras länge!

Jag har köpt in 25 lådor och ca 15 är redan bokade. Är någon intresserad, gå in på vår hemsida och beställ snarast!
P.S. Systembolaget har ju erbarmligt dåligt utbud av viner från Sardinien. I och med att jag nu representerar tre olika vingårdar, med sammanlagt 11 olika viner och tre olika blandlådor, så är jag antagligen störst i Sverige som importör från denna trevliga ö!

upload_2021-11-16_22-5-46.jpeg
 
Toppen