Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barrique Restaurant & Wine Bar (Göteborg)

Mattias Schyberg

Administratör
Det var ganska längesedan vi besökte Barrique, vilket känns konstigt med tanke på hur trevligt ställe det är. Bra vinlista med schysst prissättning, riktigt jäkla bra mat (bättre än någonsin) och en skön och lättsam atmosfär med en god mix mellan fine dining och barmiljö. Det var med andra ord ett riktigt kärt återseende att sätta sig till bords och äta en trerätters med lite trevligt vin.

Jag och frugan beställde in varsin förrätt, huvudrätt och efterrätt samt en flaska Pinot Noir från Oregon att skölja munnen med (se mer nedan). Drack lite enkel Riesling från Rheinhessen som förvin (2012 Riffel Riesling Trocken) som gjorde sitt jobb som aptitretare men inte mer.

Maten vi åt, både mina och frugans rätter...

image.jpg


Från övre vänstra hörnet:
  • Brynt biff med pepparrotskräm, rödbeta, Västerbottenost, krasse
  • Halstrad pilgrimsmussla, selleripuré och murkelsås
  • Teres major steak, potatis- och lökpuré, varition på lök, sås på rökt oxmärg
  • Crispy pork med palsternackspuré, lökmajonnäs, pommes alumettes
  • Mjölkchokladpastej med päronkompott och mint
  • Barriques lagrade ostar med marmelad och hembakat knäckebröd
Till förrätt och huvudrätt så blev det...

image.jpg


...en flaska med 2012 Beaux Fréres Willamette Valley Pinot Noir som smakade ljuvligt både för sig själv och till maten. Mörk och frisk körsbärsfrukt med inlag av vildhallon, rabarber, ceder och krutig vanilj. Under ytan bjuds det på smarrig cement, kåda och lite rått kött. Sanslöst trevligt med lång och intensiv smak i en medelfyllig och välbalanserad kropp. Lättdrucket och elegant. 92p

Vin och mat var sublimt rakt igenom med få undantag, vilket även frugan höll med om. Pinoten funkade perfekt till både pilgrimsmusslan och "Teres major steak" som jag hade på tallriken. Jag njöt mer än jag gjort på länge. Det enda minuset var vinet till efterrätten (blandade ostar) vilket var en halvsöt Riesling från Mosel som kändes väldigt trött i syran. Glömde memorera vinet tyvärr, men det var klart trist och således inte minnesvärt.

För att summera, Barrique Wine Bar är en fantastiskt trevlig restaurang som ingen foodie eller vinnörd borde missa. Klockren rekommendation!
 

fluff

Medlem
Finns bara en Barrique så vitt jag vet, du är nog ute och cyklar, men den jag besökte ligger i Göteborg på Berzeliigatan. :)
Verkar uppenbarligen så. Lite google maps:ande senare: Finns en vinbar som heter Merlot(!) på Engelbrektsgatan som jag blandar ihop dem med.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En annan sak ni inte bör missa att testa vid ett besök i någorlunda närtid är detta

Ruggigt intressant koncept där man kommer kunna prova ett stort urval av viner som annars endast är avsett för restaurangbranschen. Beställning kommer enkelt och smidigt att gå att göra direkt på plats på Barrique (för leverans till ditt valda bolag). Den 5/10 är det premiär och öppet hus. I will be there!
 

sunqan

Vinös
En annan sak ni inte bör missa att testa vid ett besök i någorlunda närtid är detta

Ruggigt intressant koncept där man kommer kunna prova ett stort urval av viner som annars endast är avsett för restaurangbranschen. Beställning kommer enkelt och smidigt att gå att göra direkt på plats på Barrique (för leverans till ditt valda bolag). Den 5/10 är det premiär och öppet hus. I will be there!
Det är intressant på mer än ett sätt. Man skulle kunna se det som en utmaning mot monopolet, pss som winefinder och citygross.
Får se hur länge i*o vilar på hanen.
 
Toppen