Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Barrique Vinbar i Gotham City.

LarsW

Medlem
Var här nyligen när mina föräldrar var på besök och efter @Crist(al)ian 77 trevliga tillbakamelding (norska) så tänkte jag det var lika bra att öppna en ny tråd om denna.
För vinfanatiker har de en väldigt trevlig filosofi att de har en fast avgift på vinet oavsett inköpspris vilket gör mer exklusiva viner väldigt prisvärda. De lägger helt enkelt på 375kr på inköpspriset och inte mer. Ingen stor men genomtänkt vinlista.

Maten var väldigt bra och sällskapsmenyn måste vara bland de mest prisvärda i stan! för 385kr får du fem serveringar, den första var 4 smårätter med löjromstrutar, en liten sak med andbröstkött och lingonbröd med brynt smör (kommer inte ihåg den fjärde), den andra serveringen var en sotbakad lax med bland annat sojamarinerade forellrom -jättegott och en ide jag kommer stjäla! Tredje serveringen var en råbiff. Fjärde en fantatisk potatiskrokett med så mycket tryffelsmak att jag drömde mig tillbaka till Toscana! Femte serveringen var en temperaturbakad ryggbiff (typ sous vide) med goda tillbehör.

Plus i kanten att man kunde ringa i förväg och be dem dekantera vinet. :)

Mycket avslappnad stämning. Sommelier i Hawaii t-shirt.

Enda minus att de tillät rökare stå alldeles utanför ingången vilket kändes tydligt när man satt strax innanför. Jag är inte så känslig för detta men min mor är (hon har det bästa luktsinnet i familjen, vid minsta tvivel är det hon som avgör om ett vin är korkskadat eller inte).

Men slutbetyget är att Barrique kan glatt rekomenderas för en avslappnad vin- och matupplevelse som inte behöver kosta så mycket.
 
Instämmer i allt du skriver LarsW. Mitt favorithak i stan.
Ibland även trevliga provningar, som igår då Niels och Penny (vinmakarna bakom Luddite månadens vin i dec här på forumet) presenterade två röda och två vita viner.
139E4F8B-3FA4-43F4-AFB6-16DCBCEFA5D3.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det var nästan orimligt längesen jag var där. Hade en period när jag var stammis, men då Göteborg har exploderat med bra restauranger med likvärdig påslagsfilosofi sedan dess har det blivit avsevärt färre besök de senaste åren. Hög tid att återbesöka med andra ord. Tack för rapport! :)
 
Toppen