Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bdx EP 2015 (sthlm, 2016-09-08)

Vino fino

Medlem
Drar igång en tråd för att få läsa lite andra intryck än mina egna från gårdagens BDX en primeur 2015, Winefinder. Vi kallades till Solliden i ett underbart sommarväder men besparades, tacka gudarna för det, Allsången. Jag träffade @vintomas , @Innertällmo Bryggeri, @ChristianB och @Daniel B på plats.

Mina intryck:

Vänster
- ’15 är en bättre årgång på högra stranden men fullt godkänd på vänstra
- några från vänsterflygeln tycker jag var lite alkoholheta, aldrig ett bra tecken. Snitt på det som fanns låg runt 14 % vilket är acceptabelt om frukten hänger med. Som sagt, viss hetta i vissa viner.
- De torra vita kändes solida (men dyra!), söta vita var sockerstinna och kanske lite klen syra
- Prissättningen… känns lite som slotten har laddat under några dåliga år och nu avlossar bössan rätt i ansiktet på kunderna. För mig är utgångspriserna svårmotiverade om man tänker på vad ’00, ’01, ’05, ’09, ’10, kostar på marknaden. Eller varför inte den underskattade ’12. Eller för den delen ’11. Jag kommer kanske att sikta in mig på '14 när jag fyller på lagret, faktiskt. Vi får se när de kommer ut på flaska.
Bäst EP: Haut-Bailly
Roligast: Cantemerle ’09. Underbar balans, väldigt attraktiv för att vara en 09:a. Grattis @Emanuel om du har denna i din vertikal. Köp! (exempelvis Schreiblehner har den för € 35,90)
Besvikelse: Leoville-Poyferre EP. Är det McLaren Vale Shiraz vi provar? Råberts ande spökar på slottet..

Höger
- Genomgående bra viner, vissa håller fast vid en extraherad stil som jag tycker har hamnat på historiens soptipp, men en väldigt solid årgång känns det som
- Priserna mer motiverade än på vänsterkanten, tycker jag
Bäst EP: Canon-la-Gaffeliere
Roligast: Clos de Oratoire EP och ’13. ’15 var nästan lika bra som den dyrare storebrorsan trots halva priset. ’13 en väldigt trevlig överraskning.
Besvikelse: Canon EP. 2017 skattade och surt förvärvade bagis för denna överextraherade heta övermogna soppa?

Vad tyckte ni andra?

Utsikt-Solliden-panorama-1024x407.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul att Cantemerle levererar, har en obruten låda i källaren men nu blev man ju sugen att glänta lite på locket :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Eftersom jag inte är någon Bordeaux-kännare i stil med @Vino fino så väljer jag att inte uttala mig om hur jag upplevde de olika lägena, utan håller mig till vad jag tyckte var gott!

Det blev väldigt många provade viner, så skriver enbart vad jag tyckte var bäst och sämst!

Vitt
Jag dricker sällan vit Bdx men har det senaste året insett att det är mycket gott och anstränger mig för att få i mig lite mer av det!
2015 Château Malartic-Lagravière Blanc (bästa vita)
Riktigt trevligt med päron, äpple, melon och lite citrustoner. Tycker inte det fanns särskilt mycket fattoner men en subtil vaniljton. Kommer nog bli riktigt bra om det får tid på sig!

2010 Château Malartic-Lagravière Blanc
Mums, väldigt tillgänglig och drickbart vin som det är nu! Bra frukt, mycket vita blommor, lite tallkåda/tallkottar och citrus. Schysst gräsig/örtighet inlindat i en lagom fatkaraktär. Lagom syra o mineralitet. Mycket gott, dricker gärna fler gånger! Får mig att vilja köpa 2015 och glömma bort i källaren...

Jag testade inte någon vit som jag inte tyckte var god, så positivt där! =)

Rött
2015 Château Beau-Séjour Bécot
Kanske det bästa, men kanske inte. Jag tyckte det var väldigt tillgängligt som det är nu, mängder av mörk trevlig frukt, plommon, läder, sadelgjord, lite tobak, övermogna jordgubbar, lite gammal damparfym-vibbar på en tant med kraftigt rött läppstift... Det har det mesta och lär bli riktigt gott i framtiden! Vågar mig inte på att ge poäng men skulle hamna en bit över 90 iaf...


2015 Chateau Pichon Longueville Baron (bästa röda)
Snarliknande som ovanstående röda, men inte riktigt lika tillgänglig. Betydligt mer cabbe-toner (inte så oväntat...) och en schysst blyerts/cederträ-paketering av den koncentrerade frukten. Det känns som att det här vinet har väldigt mycket att ge för framtiden, och det tilltalade mig lite mer helt enkelt!

2015 Château Gazin Pomerol (sämst)
Antagligen mycket bättre om några år, men för mig ganska oangenämt nu. Obalanserade gröna toner och konstig kombination av frukt och fat. Gillar det inte...

Sött
2015 Château Suduiraut
Mängder av apelsinmarmelad, aprikos, vanilj, ananas, lite mandelflarn! Honungslen viskositet, nästan trögflytande. Fenomenalt gott! Ett måste-köp!

2009 Château Suduiraut
Grymt! Har druckit det en gång tidigare och vidhåller att det är ett fantastiskt vin!









 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Drar igång en tråd för att få läsa lite andra intryck än mina egna från gårdagens BDX en primeur 2015, Winefinder. Vi kallades till Solliden i ett underbart sommarväder men besparades, tacka gudarna för det, Allsången. Jag träffade @vintomas , @Innertällmo Bryggeri, @ChristianB och @Daniel B på plats.
Delar dina uppfattningar i mångt och mycket:
Cantemerle ’09 var en riktigt positiv överraskning, men ’15 kan nog bli lika bra - klart köpläge, särskilt med tanke på att prishöjningen från ’14 är ytterst måttlig.
Durfort-Vivens också en positiv överraskning, både ’12 och ’15 riktigt bra.
Saint Julien var nog den största besvikelsen, mycket var rätt tråkigt, ’15 Branaire-Ducru var helt ok, ’15 Langoa-Barton likaså, ’15 Talbot bättre än på länge, men inget var så bra att det lockar till köp.
’06 Lafon Rochet var så nära ett skolboksvin man kan komma, moget och bra.
’15 Château Beau-Séjour Bécot den mest tillgängliga femtonen. De tyckte själva att det var den bästa årgång de någonsin hade producerat - inte omöjligt att det är sant.
Destieux ’15 och ’08, är det ett lätt portvin? Sylt och fikon, kul, men kanske inte om man är ute efter Bordeaux?
Håller med om att Gazin var sämst, nu var det iofs samma vin som förra året ’14 och det var lika dåligt då.
Tänkte prova de vista sist, vilken var en dålig idé - mycket var slut när vi kom tillbaka.
 
Toppen