Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Behöver lite hjälp med en rödvinsprovning

JakobS

Medlem
Jag ska hålla en provning för familjen, och jag behöver lite råd. Det är som sagt endast familjen, och det är inte direkt några finsmakare. Det är enast rödvin som ska provas i olika prisklasser, budgeten för allt är runt 1400:- och jag satsar på 7 flaskor.

Jag har tänkt att börja "billigt" och gå uppåt.

Här är min ordning hittills:
Crozes-Hermitage Les Launes 2012, Côtes du Rhône.
Fonterutoli 2012, Toscana.

Jag tänkte börja med dessa två för att visa upp lite "Frankrike vs Italien" i samma årgång och prisklass.

Sedan följer:
Buena Vista Carneros Pinot Noir 2011, Kalifornien (kan inte bestämma om jag ska satsa på Pinot Noir eller Zinfandel för USA:s del).
Finca Valpiedra Reserva 2008, Rioja.
Amarone della Valpolicella Classico Corte Vaona 2009, Venetien.

Det är nu jag vill ha lite tips, jag har lust att lägga in två dyra viner (budget runt 300:- styck), men jag vill att de ska känna att det är riktiga bra viner av hög kvalitet, även om de inte är några finsmakare.

Jag har tittat på dessa viner:
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=bordeaux&sortfield=Pris&sortdirection=Ascending&hitsoffset=175&page=8&searchview=All&varugrupp=Rött vin&groupfiltersheader=Default&artikelId=872928&varuNr=91226&filters=searchquery,varugrupp,

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=argentina&sortfield=Pris&sortdirection=Ascending&hitsoffset=150&page=7&searchview=All&varugrupp=Rött vin&groupfiltersheader=Default&artikelId=853474&varuNr=92266&filters=searchquery,varugrupp,

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=clos de langres&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=872884&varuNr=90143&filters=searchquery,

Jag kan som sagt bara ta med 2 stycken finare viner, och jag hör gärna åsikter om dessa jag länkat till, eller tips på andra bra viner som passar bra för ändamålet. Jag tar gärna också emot tips om jag borde byta ut några av de andra flaskorna med, det kanske finns bättre viner jag missat? Jag är ju fortfarande ganska ny på rödvinsområdet (men tar mig sakta men säkert ut ur Champagneträsket)!

:)
 

Silenos

Medlem
Några tankar... Skippa Amaronen, och det säger jag inte för att vara motvalls mot en populär typ av vin, utan för att alla säkert redan har druckit det förut; och kommer dricka det igen, varken de vill eller inte. Det är bättre att bränna pengarna på annat.

De franska förslagen till den dyra kategorin tror jag tyvärr inte så värst på. Burgundern är en tia, en årgång som för tillfället inte alltid visar sig från sin bästa sida. Dessutom kör producenten ofta med en hel del stjälkar, och det känns. Det är förvisso en smaksak om man gillar det, jag gör det inte (åtminstonde inte i unga viner). Sen så måste det ju gå att uppbringa något hetare än en CdN-V för 300 kr kan jag tycka...

Bordeaux'n är ett andravin från en ryktesmässigt mitt i högen-producent. Det kan nog bli lite samma problem som med burgundern ovan, att det mest smakar strukur.
 

kayaker

Cyklist
Ett Bordeauxtips är att privatimportera Château Fontenil genom Vinovativa. 2008 är mycket bra och bör tilltala även mer ovana vindrickare.
Ett annat alternativ är La Dame de Montrose 2008, men den är nog mindre "publikfriande".
För övrigt så tycker jag att du bör ta med en Barolo eller Barbaresco.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett bra tips på ett riktigt knakelibrakarvin är 2007 Mas Foraster Conca de Barberà Josep Foraster Selecció Montblanc (78704)

Bdx-blend (nåja, 90 cab resten tempranillo) från Spanien i fyllig och rejäl stil. Ett massivt vin med finess och mycket Bordeaux-känsla. Läs en liten smaknot här:
2007 Mas Foraster Conca de Barberà Josep Foraster Selecció Montblanc
Alla (tror jag) var övertygade om att det var en bra Bordeaux i glaset, likaså jag, trots att det var ett av mina bidrag. Stall, choklad, kaffe, ceder och svarta vinbär med lite angenäm rökighet och ett uns röd paprika. Stramt och välbalanserat med sanslöst bra QPR. Näst bäst i andra heatet för mig (överlägsen etta i andra heatet enligt majoriteten). 92p

Vi var ett gäng som drack det igår och det var ett av utropstecknen i stenhård konkurrens. Kanske är det aningen för stramt för relativa nybörjare dock, men det är sällsynt att hitta mer vin för de pengarna, dessutom så kostar det 299kr, så du sparar en krona. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Catena Alta som du har valt är nog inte fel alls. Ett kraftpaket men ändå ganska lättdrucket. Borde funka helt ok även för mer ovana provare kan jag tycka. Vin från Douro kan ju funka också eller Ch9dP. Mycket frukt och kraft.
 

Vino fino

Medlem
Drack Catenan för någon månad sedan och den är lite anonym och grön fortfarande. Trapiche:s "Suarez Lastra" är bättre och dessutom billigare. Catena säljer på namn, Trapiche slår ur underläge. Finns 5 pavor kvar. Beställ till din närmaste butik. Glöm inte gymma några dagar innan, för flaskan väger som en säck ved.

Sen har vi Bdx... inte fel, men 10'orna är lite slutna nu, och Bolaget har brist på guldkorn. Instämmer med @Silenos. Risk för dålig valuta. Skulle kanske röra mig söderut. C9dP är nästan lite fusk som förslag, det är en traditionell instegsport till tyngre droger, men om vi skiter i finsmakarsnobberi så är Perrins 2011:a väldigt, väldigt bra för 219 spänn (79942). Finns något 50-tal flaskor kvar spridda över landet.

Bägge ovanstående kommer att smaka som 300 kr.
 

mnor

Medlem
Den lilla erfarenhet som jag har av att bjuda på viner av olika slag till personer som inte är vana att dricka "så kallade" bättre viner är att alltid amaronen vinner om den finns med som ett alternativ (även blint). Orsaken är så gott som alltid att de flesta inte uppskattar friska syror och tanniner och amarone är många gånger väldigt tillgängligt med sin sötma. Sötma går hem hos den svenska befolkningen. Så jag skulle gå på @Silenos förslag och skippa amaronen och leta efter något mer bombastiskt vin från t.ex Argentina (Pascual Toso Alta Reserve Malbec (nr 6523)) eller Sydafrika. (The Bernard Series Organic Syrah Bellingham (nr 90045) för samma pris som amaronen).
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
2012 Chateauneuf-du-Pape Tradition Cuvée du Vatican
Ett Vin med kraft och frukt (släpptes i November). Lite eldig i dagsläget, men se bara till att lufta den ordentligt innan så får du ett kvalitetsvin fullt av röda bär, örter, läder och mineral. Precis så som en Ch9dp skall smaka och för ett pris som är under 300 pix.

Köper du flera så har du ett stort vin om några år som slår de mesta i Frankrike i den prisklassen.

#Grenachelover
 
Trådskapare
JakobS

JakobS

Medlem
Helt fantastisk vilken respons det blev! Tack så hemskt mycket för alla förslag!

Har satt ihop en ny lista:
Fonterutoli
Langhe A Mont Nebbiolo
Finca Valpiedra Reserva
Pascual Toso Alta Reserve Malbec
The Bernard Series Organic Syrah Bellingham
Châteauneuf-du-Pape Domaine Roger Perrin
Sta Rita Hills Lompoc Pinot Noir

Italien vart med två gånger nu, har aldrig druckit Nebbiolo, men Sangiovese från Toscana är bland mina favoriter bland rött vin. Hur står sig Nebbiolon mot den? Det blir inte "liknande" med bägge med?

Är det något annat på listan jag bör byta ut, eller är det bra kvalitetsviner rätt igenom?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Helt fantastisk vilken respons det blev! Tack så hemskt mycket för alla förslag!

Har satt ihop en ny lista:
Fonterutoli
Langhe A Mont Nebbiolo
Finca Valpiedra Reserva
Pascual Toso Alta Reserve Malbec
The Bernard Series Organic Syrah Bellingham
Châteauneuf-du-Pape Domaine Roger Perrin
Sta Rita Hills Lompoc Pinot Noir

Italien vart med två gånger nu, har aldrig druckit Nebbiolo, men Sangiovese från Toscana är bland mina favoriter bland rött vin. Hur står sig Nebbiolon mot den? Det blir inte "liknande" med bägge med?

Är det något annat på listan jag bör byta ut, eller är det bra kvalitetsviner rätt igenom?
Du saknar möjligen ett klassiskt vin i Bordeaux-stil. Mitt tips ovan (Mas Foraster) skulle komplettera denna lista väldigt bra, frågan är bara vad som i så fall borde bytas ut.

Nebbiolo och Sangiovese brukar skilja sig åt ganska rejält både i karaktär och vinstil.
 

mnor

Medlem
Av ren nyfikenhet, har du hållit provningen och i så fall hur gick det? Vilka viner uppskattades mest av familjen?
 
Trådskapare
JakobS

JakobS

Medlem
Ska hålla den under juldagarna!

Har bytt ut en hel del, då jag kom fram till att det förmodligen är bättre att ha med viner med rimligare prisklass, så kanske de faktiskt börjar dricka några av dem själv. Har endast med två stycken "dyra" finare viner nu.

Det var i slutändan:

Brolio Chianti Classico 2012, Sangiovese
Club privado Reserva 2009, Tempranillo
Domaine de la Villaudière Sancerre Rouge 2010, Pinot Noir
Journey's End 2012, Shiraz
Paolo Scavino Langhe 2012, Nebbiolo
Domaine Roger Perrin Châteauneuf-du-Pape 2011
Chateau Montelena 2011, Cabernet Sauvignon,

Beställningen ligger och väntar hemma i Dalarna nu, och jag tycker att jag fått ihop en bra mix med viner :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Chateau Montelena 2011, Cabernet Sauvignon

Tyvärr är den Montelena Cab. 2011 som finns på systembolaget ett katastrofalt vin. Klent, tunt och kanske ok för 100kr men absolut inte för 300kr. Fick den blint, gissade på enkel Pinot från Australien. :)

Perrin CdP 2011 är dock väldigt trevlig!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är bara att hålla med @Grapeskull om Montelena. Om man nu skulle råka gilla detta vin så är det ändå allt annat än en typisk CS, speciellt med tanke på att det är från Napa.

Så även ur ett pedagogiskt perspektiv är det ett tveksamt val. Spara hellre 100 pix och välj Louis M Martini (6723) istället. :)
 
Trådskapare
JakobS

JakobS

Medlem
Ouch, jag har inte kvittot kvar!
Googglade amerikansk bordeaux och såg att detta vin nyligen var rekommenderat på en blogg!
Jaja, vi får göra det bästa av det :confused:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ouch, jag har inte kvittot kvar!
Googglade amerikansk bordeaux och såg att detta vin nyligen var rekommenderat på en blogg!
Jaja, vi får göra det bästa av det :confused:
Brukar inte vara några problem att lämna tillbaka även utan kvitto. Vinet finns i deras sortiment och du kan alltid be dom kolla upp din beställning där dom ser att den är utlevererad.
 

Mattias Schyberg

Administratör

chambertin

Medlem
Vinet och årgången har hyllats av självaste @vinifierat.se, men vinet är inte typiskt för regionen oavsett hur mycket man gillar det. Lars har såklart stenkoll på vin, men i detta fall så håller jag inte med! :)

http://vinifierat.se/2014/05/23/chateau-montelena-napa-cabernet-ny-argang-rhcp/

Ja nu har ju Lars en tydlig koppling som delägare i Terrific Wines som importerar Montelena till Sverige.
( http://www.allabolag.se/5567551964/befattningar)
Å andra sidan så är han extremt öppen med vilka kopplingar han har till det han rekommenderar.
 
Toppen