Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Beläggning på flaskor

ekman

Medlem
Beställde några flaskor från en hyfsat välkänd butik i Danmark förra veckan. Det var några Bollinger RD 1996 jag fick som såg lite tråkiga ut. Framförallt uppåt flaskan och på folien så var det beläggningar som är svart/grå som ses på bifogade bilder. Enligt butiken så har de lagrats under bra förhållande hos dem sedan de släpptes, och det har jag ingen större anledning att misstro egentligen. Har handlat där förr utan problem men inget riktigt så gammalt. Men under bra förhållande tänker jag mig inte att det borde ha hunnit bli som det ser ut här? De är trots allt inte så hemskt gamla.

Butiken meddelade också att jag gärna får returnera flaskorna om jag vill. Men jag tänkte att jag tar gärna lite input från er som har stött på flaskor i den åldersklassen vad ni anser om dessa först.

20200117_145324.jpg
20200117_145411.jpg
20200117_145356.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Beställde några flaskor från en hyfsat välkänd butik i Danmark förra veckan. Det var några Bollinger RD 1996 jag fick som såg lite tråkiga ut. Framförallt uppåt flaskan och på folien så var det beläggningar som är svart/grå som ses på bifogade bilder. Enligt butiken så har de lagrats under bra förhållande hos dem sedan de släpptes, och det har jag ingen större anledning att misstro egentligen. Har handlat där förr utan problem men inget riktigt så gammalt. Men under bra förhållande tänker jag mig inte att det borde ha hunnit bli som det ser ut här? De är trots allt inte så hemskt gamla.

Butiken meddelade också att jag gärna får returnera flaskorna om jag vill. Men jag tänkte att jag tar gärna lite input från er som har stött på flaskor i den åldersklassen vad ni anser om dessa först.

Visa bifogad bild 18813 Visa bifogad bild 18814 Visa bifogad bild 18815

Inget ovanligt. Flaskorna är väl ca 10 år gamla. Har de legat fuktigt och mörkt med andra flaskor blir det lätt lite skit av olika slag. Jag ser det snarare som en fördel att de ser ut som de gör. Hade flaskorna förvarats ljust och torrt på butikshyllorna hade de sett perfekta ut...

Det enda jag skulle vara uppmärksam på är att korkeken inte läckt eftersom foliet runt korken ser lite skrumpet ut. Lukta runt korken. Nu är det inte särskilt troligt efter bara 10 år dock.

Jag skulle behållit flaskorna och tagit med till en BYOB som jag är på.:)
 

Jos

Medlem
Inget ovanligt. Flaskorna är väl ca 10 år gamla. Har de legat fuktigt och mörkt med andra flaskor blir det lätt lite skit av olika slag. Jag ser det snarare som en fördel att de ser ut som de gör. Hade flaskorna förvarats ljust och torrt på butikshyllorna hade de sett perfekta ut...

Det enda jag skulle vara uppmärksam på är att korkeken inte läckt eftersom foliet runt korken ser lite skrumpet ut. Lukta runt korken. Nu är det inte särskilt troligt efter bara 10 år dock.

Jag skulle behållit flaskorna och tagit med till en BYOB som jag är på.:)
Ja samma byob som jag är med på också
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Beställde några flaskor från en hyfsat välkänd butik i Danmark förra veckan. Det var några Bollinger RD 1996 jag fick som såg lite tråkiga ut. Framförallt uppåt flaskan och på folien så var det beläggningar som är svart/grå som ses på bifogade bilder. Enligt butiken så har de lagrats under bra förhållande hos dem sedan de släpptes, och det har jag ingen större anledning att misstro egentligen. Har handlat där förr utan problem men inget riktigt så gammalt. Men under bra förhållande tänker jag mig inte att det borde ha hunnit bli som det ser ut här? De är trots allt inte så hemskt gamla.

Butiken meddelade också att jag gärna får returnera flaskorna om jag vill. Men jag tänkte att jag tar gärna lite input från er som har stött på flaskor i den åldersklassen vad ni anser om dessa först.

Visa bifogad bild 18813 Visa bifogad bild 18814 Visa bifogad bild 18815
Behåll är mitt råd. Har haft många som sett ut så där, har inte haft någon inverkan på innehållet.
 
Inget ovanligt. Flaskorna är väl ca 10 år gamla. Har de legat fuktigt och mörkt med andra flaskor blir det lätt lite skit av olika slag. Jag ser det snarare som en fördel att de ser ut som de gör. Hade flaskorna förvarats ljust och torrt på butikshyllorna hade de sett perfekta ut...

Det enda jag skulle vara uppmärksam på är att korkeken inte läckt eftersom foliet runt korken ser lite skrumpet ut. Lukta runt korken. Nu är det inte särskilt troligt efter bara 10 år dock.

Jag skulle behållit flaskorna och tagit med till en BYOB som jag är på.:)

Håller med. Ser ut som de legat i en någon fuktig källare. Skulle gissa på mögel av något slag. Kolla nivå (du får vända på flaskorna lite försiktigt och jämför med en något yngre flaska) och använd luktsinne för området runt korken. Kan också vara så att det läckt från andra flaskor? Håller helt om att en flaska som legat i en i fuktigt källare är att föredrar före en som varit stående på torr butikshyllan

PS. RD96 köpte jag i Danmark (Philipson Wine) november 2006. Att flaskor som legat i +10 år får förändringar är ingen ovanligt.
 
Last edited:
Toppen