Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

bensinton?

V

Vinanna

hej! jag har ibland när jag druckit finare röda viner på restauranger kunnat känna en svag ton av bensin som är helt fantastiskt! jag har hittat den bensintonen (fast inte så jättetydligt) i ett vin som jag köpt på systembolaget , Navajas Crianza (nr 22652), rioja från spanien och jag har läst och läst om detta vinet och försökt hitta nåt i beskrivningen som skulle kunna vara just den bensinsmaken jag känner, men inte hittat något.. Är det nån som känner igen det och kanske har nåt tips på vin med tydligare sådan smak? /mvh
 

Mattias Schyberg

Administratör
hej! jag har ibland när jag druckit finare röda viner på restauranger kunnat känna en svag ton av bensin som är helt fantastiskt! jag har hittat den bensintonen (fast inte så jättetydligt) i ett vin som jag köpt på systembolaget , Navajas Crianza (nr 22652), rioja från spanien och jag har läst och läst om detta vinet och försökt hitta nåt i beskrivningen som skulle kunna vara just den bensinsmaken jag känner, men inte hittat något.. Är det nån som känner igen det och kanske har nåt tips på vin med tydligare sådan smak? /mvh
Just "bensin" eller liknande oljiga toner brukar vara vanligt att hitta i vita viner gjort på druvan Riesling. När det gäller röda så är min känsla att det är ett ovanligt beskrivande ord. Lite nagellack (kan tänka mig att det kan påminna om bensin) brukar dock kunna hittas, likaså dill i just Riojor. Kan du beskriva tonen mer i detalj?
 
Trådskapare
V

Vinanna

ja all min forskning har lett till vita rieslingviner men det är svårt att hitta nåt när det gäller rött vin. ja nagelack kanske kan beskriva.. petroleum..
hmm dill finns med på beskrivningen av just det där vinet jag nämnde.. kanske ska leta efter andra med dill.. på beskrivningen står det :
Kryddig, utvecklad smak med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, korinter, dill, kakao och vanilj.
 

Mattias Schyberg

Administratör
ja all min forskning har lett till vita rieslingviner men det är svårt att hitta nåt när det gäller rött vin. ja nagelack kanske kan beskriva.. petroleum..
hmm dill finns med på beskrivningen av just det där vinet jag nämnde.. kanske ska leta efter andra med dill.. på beskrivningen står det :
Kryddig, utvecklad smak med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, korinter, dill, kakao och vanilj.
Skall hålla ögonen öppna. Förhoppningsvis finns det någon annan på forumet som har liknande erfarenheter. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett vin som är känt för att ha mycket drag av nagellack är Chateau Musar. Det kostar dock 285 pix (finns på halvflaska också). Oavsett om du tycker det har en ton av bensin eller ej så är det i vilket fall ett trevligt vin. Inte illa det heller. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hm, i röda viner är inte petroleum en så vanlig beskrivning. Något slags lösningsmedel eller "Salubrin" (etylacetat) förekommer, men brukar då kallas "volatil syra" (VS) och brukar snarast ses som en defekt, eftersom den uppstår på grund av viss oönskad oxidation/luftkontakt. Den kan förekomma i gamla röda viner och brukar att gå att vädra bort med luftning. Men i ditt fall verkar du gilla tonen, så frågan är om det kanske är något annat som du identifierar som bensin i röda viner? Vissa doft- och smakassociationer är rätt individuella, medan andra väl är mer generella (svarta vinbär, gröna äpplen...)
Den petroleumton som ibland finns i ung Riesling och oftast i gammal Riesling (och enstaka gånger i äldre Grüner Veltliner eller Chenin Blanc) brukar omväxlande beskrivas som petroleum, gummislang eller smörjgrop. Inte alla gillar den, men förmodligen de flesta. Skillnaden är att denna ton inte är lika "stickig" som VS, och att den för många passar bra ihop med de övriga toner som finns i Riesling.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är väl ganska stor skllinad mellan petrokem och etylacetat?
Har hittat toner av fotogen/bensin/nykokt asfalt i bla merlotviner från vulkanisk mark. I vissa Sydafrikanska viner också.
 

Gurto

Medlem
Något slags lösningsmedel eller "Salubrin" (etylacetat) förekommer, men brukar då kallas "volatil syra" (VS) och brukar snarast ses som en defekt, eftersom den uppstår på grund av viss oönskad oxidation/luftkontakt.

Upplys mig gärna, varit lite osäker på det här med volatil syra: faller de balsamiska tonerna som man ibland hittar i, framför allt (iaf där jag oftast påträffat dem), italienska röda samt de toner av målarburk som kan finnas i olika typer av röda också under VS? Dessa är ju inte defekter så frågan blir förlängt - är VS alltid en obehaglig/defekt doft även om de är lite "stickigare"?
 

ChristianB

DipWSET
Upplys mig gärna, varit lite osäker på det här med volatil syra: faller de balsamiska tonerna som man ibland hittar i, framför allt (iaf där jag oftast påträffat dem), italienska röda samt de toner av målarburk som kan finnas i olika typer av röda också under VS? Dessa är ju inte defekter så frågan blir förlängt - är VS alltid en obehaglig/defekt doft även om de är lite "stickigare"?
Så långt jag känner till volatila syror (eller VA för "volatile acids" om man får tag i engelska tidningar) kan det bidra till en viss komplexitet i vinet, men i för stora doser så börjar man märka av den stickiga, lite obehagliga karaktären. Sist jag träffade på VS i glaset var när jag drack en Pinotage från Bellingham i deras Bernard Series, kostar 199 kr på SB... Men där var det rätt trevliga inslag, med en ton som jag förknippade med syren och parfym, inte bensin. ;)
 
Q

Quercus Corcus

Dessa är ju inte defekter så frågan blir förlängt - är VS alltid en obehaglig/defekt doft även om de är lite "stickigare"?
VS produceras naturligt under jäsningen. Mängden beror bland annat på jäststam. Det är först vid högre koncentrationer som det blir ett fel och då beror det oftast på bakterieinfektion i vinet (en bakterie som heter acetobacter som i närvaro av syre omvandlar alkohol till ättiksyra). I lägre koncentrationer kan VS bidra till ett vins komplexitet.
 
Toppen