Jag håller på och planerar sommarens biltur och vi tänkte ta oss ner till Piemonte och på vägen stanna i Tyskland och Schweiz. Schweiz är inte ett EU land och som jag förstår det så skall man därför betala tull om man har med sig med än 5l vin per person när man kör in där. Sen om man har otur så kan man åka på tull igen när man åker in i ett EU land vilket blir Italien i vårt fall. Vi planerar att köpa lite vin i Tyskland men känner oss lite osäkra på om det är värt det när vi skall igenom Schweiz (och stanna ett par nätter). Blir lätt att man köper mer än 5l
På någon sida på nätet så stod det att man skulle betala tullen när man kom in i landet och sedan att man skulle kunna få tillbaka pengarna när man lämnade Schweiz så länge allt var oöppnat. Detta hittar jag inget om på Schweiz tullverkets webbplats. Någon med erfarenhet av att köra med vin genom Schweiz och vet hur det fungerar? Brukar ni deklarera eller hoppas att man slipper bli kollad?
Hemvägen tänkte vi istället köra genom Österrike så då blir det inte ett problem.
På någon sida på nätet så stod det att man skulle betala tullen när man kom in i landet och sedan att man skulle kunna få tillbaka pengarna när man lämnade Schweiz så länge allt var oöppnat. Detta hittar jag inget om på Schweiz tullverkets webbplats. Någon med erfarenhet av att köra med vin genom Schweiz och vet hur det fungerar? Brukar ni deklarera eller hoppas att man slipper bli kollad?
Hemvägen tänkte vi istället köra genom Österrike så då blir det inte ett problem.