Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bilresa via Bordeaux och Champagne

Elvis

Medlem
Mina svärföräldrar ska flytta hem från Marbella till Sverige i april och jag har erbjudit mig att köra hem deras bil. Det här gör jag delvis för att vara snäll, delvis för att den närmaste vägen mellan Marbella och Kiel går via Bordeaux och (med en liten omväg) Champagne.

Min tanke är inte att stanna och dricka några större mängder, men jag tänkte att jag skulle kunna stanna och bunkra lite på vägen. :)

Ett par frågor till forumet:
1. Jag har aldrig varit i Bordeaux. Finns det någon legendarisk vinbutik med rimliga priser som jag borde stanna vid?
2. Hur sjutton fungerar gränsövergångar i Corona-tider? Om jag kommer med en svenskregistrerad bil från Spanien till Frankrike, måste jag sitta i karantän då eller kan jag köra igenom landet? Vad gäller i Belgien och Tyskland?...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag måste tyvärr göra dig lite besviken angående Bordeaux. Staden Bordeaux är trevlig (med bra vinbarer och restauranger), men det finns förmodligen ingen vinregion någonstans som är sämre att besöka för en privatperson som är törstig på att prova mycket och sugen på inköp från bättre producenter till bra priser. Undantaget vad gäller provning är deras årliga "Week-End des Grands Crus" (ställdes in 2020, ligger nog illa till även 2021 eftersom den är planerad till slutet av maj), där det erbjuds massiv provningsmöjlighet under en dag.

Du kan boka in besök hos de flesta producenter, som kan vara mycket trevliga och informativa. Det normala upplägget är rundvisning följt av provning av två viner, en godtycklig ung årgång av förstavinet och motsvarande av andravinet. Mer provning än så är ovanligt, men kan förekomma. (Jag hade t.ex. tur en gång jag besökte Ch Suduiraut själv, och de råkade ha några till flaskor stående öppna.) De flesta halvkända slott som säljer sina viner har dessutom rena rövarpriser, för de verkar se det som en ynnest att de alls säljer sina viner direkt till besökare, snarare än att gå via negocianter m.m. Undantagen är en del enklare slott, typ Cru Bourgeois och nedåt, tänk viner upp till 15-20 euro. Där kan priserna vara bra, och försäljning direkt till kund kan faktiskt vara en viktig del av deras business.

Jag har själv letat efter och frågat om vinbutiker med bra priser i Bordeaux, men gått bet. En som kan stan hävdar att man hittar de bästa priserna hos de stora varuhuskedjorna, och så särskilt i samband med "foire aux vins" under hösten. Så de där "måste besöka"-butikerna som nästan alla andra vinregioner har, verkar endera inte finnas i Bordeaux, eller hålls hemliga för mig. :)

Om syftet är att bunkra på vägen, är jag inte säker på att det är rätt vägval att köra via Bordeaux. Men det är en trevlig vinregion att se, om det är målet. Saint-Émilion är trevligast, trots turistfälle-karaktären.

Om du ska köra under april eller strax därefter, undrar jag dessutom om du verkligen kan räkna med att några producenter tar emot besök? Jag har sett nyhetsinslag på senare tid om att yngre fransmän flyr till Spanien för att Covid-restriktionerna är lindrigare där.

Generellt kan jag rekommendera appen UD Resklar för att få en överblick över aktuella regler för respektive land, anpassat för svenska medborgare. Ibland blir du vidarelänkad till nationella webbsidor för mer detaljerad information.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mina svärföräldrar ska flytta hem från Marbella till Sverige i april och jag har erbjudit mig att köra hem deras bil. Det här gör jag delvis för att vara snäll, delvis för att den närmaste vägen mellan Marbella och Kiel går via Bordeaux och (med en liten omväg) Champagne.

Min tanke är inte att stanna och dricka några större mängder, men jag tänkte att jag skulle kunna stanna och bunkra lite på vägen. :)

Ett par frågor till forumet:
1. Jag har aldrig varit i Bordeaux. Finns det någon legendarisk vinbutik med rimliga priser som jag borde stanna vid?
2. Hur sjutton fungerar gränsövergångar i Corona-tider? Om jag kommer med en svenskregistrerad bil från Spanien till Frankrike, måste jag sitta i karantän då eller kan jag köra igenom landet? Vad gäller i Belgien och Tyskland?...
De regler som gäller nu vet vi inte om de gäller i april. Nu har/är det sportlov kommer med säkerhet nya instruktioner nästa vecka!
 

Jos

Medlem
Fasen va najs, bara att bunkra! Ett tips är annars att köpa Bourgogne och Champagne i Bordeaux och tvärtom i Champagne, brukar vara bra priser. Finns en hel del butiker i om omkring Medoc men det var typ 10 år sen jag var där så jag kommer tyvärr inte ihåg alla. I Champagne kör du caven i Reims men framförallt de större E.Leclerc som ofta har grymma grejer till löjligt låga priser.
 

sunqan

Vinös
själva resan känns stressig. Åtminstone Spanien och Frankrike kräver negativt PCR-Test, max 72h gammalt, för inresa (även transit i frankrike), Belgien har förbud mot icke nödvändiga in och utresor, och tyskland verkar knepigast - transit resor verkar kunna gå att göra utan krav på karantän och test, men det kan man ju inte lita på till 100%.

och det är nuläget. nuläget kan ju. som vi väl vet vid det här laget, ändras utan förvarning - och då sitter man där.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
själva resan känns stressig. Åtminstone Spanien och Frankrike kräver negativt PCR-Test, max 72h gammalt, för inresa (även transit i frankrike), Belgien har förbud mot icke nödvändiga in och utresor, och tyskland verkar knepigast - transit resor verkar kunna gå att göra utan krav på karantän och test, men det kan man ju inte lita på till 100%.

Ja, jag har börjat inse det. :(
 
Bra vinbutiker kan alltid diskuteras, men det finns en i Bordeaux som är värd ett besök (även om priserna kanske inte alltid är lika intressanta!). Den heter L'Intendant och är byggd som en spiraltrappa i ett flertal våningar. De har (eller hade när jag var där senast) mycket intressant. Annars är det svårt att hitta butiker i Bordeaux som inte vill lugga turisterna på premiumpriser, och de bättre slotten säljer i regel inte direkt (men det gjorde faktiskt Cos d'Estournel senast vi var där!).
Saint Emilion är alltid trevligt att komma till, även om den också anpassat sig efter turisterna, och vinbutikernas priser därefter.
I Champagne finns ju ett otal butiker, men en som jag funnit bra och välsorterad ligger mitt emot katedralen i Reims och heter Les Délices Champenoises på Rue Rockefeller - om jag minns rätt.
 
Toppen