Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bilsemester Piemonte, Bourgogne, Champagne

Segol

Medlem
Hej på er,

I sommar är det äntligen dags att ta bilen ner i Europa igen, senast det begav sig var 2014. Det är jag, min fru och vår 9-årige son som åker.

Upplägget är inte spikat men det lutar åt att vi inleder med Piemonte och unnar oss något/några korta stopp på vägen ner. Mina svärföräldrar ansluter till Italien med flyg och vi kommer vara på plats tillsammans med dom. Vi har bokat ett boende i/strax utanför La Morra men tänkte även bo några dagar i Albe. Är det någon som har tips på boende, restauranger eller bra vinbutiker där?
Efter ca en vecka i Piemonte lämnar vi av svärföräldrarna på lämplig flygplats och eventuellt blir det så att sonen flyger hem till Sverige med dom, vi som är kvar fortsätter mot Bourgogne. Vi har bott i Beaune och även i Nuits-Saint-Georges vid några tillfällen förut men då har vi aldrig haft nåt planerat utan bara sladdat in, letat rätt på nåt hotell med lediga rum och planlöst utforskat stan. Det känns som en rätt dålig plan och jag vill vara mer förberedd den här gången. Är det nån som har tips på boende, restauranger, vinbutiker eller kul producenter som tar emot besök? Angående boendet är en bra och säker parkering alltid hög prio.
När Bourgogne är avklarat är nästa stopp Champagne där boende är bokat. Jag skulle vilja besöka något hus den här gången, har bara varit hos Pol Roger av de större. Är tex Billecart-Salmon, Henriot eller Charles Heidsieck bra besök? Jag nämner dom för att jag gillar vinerna men är absolut öppen för andra förslag.
Jag vill såklart gärna ha andra tips också, tex vad gäller restauranger eller vinbutiker. Är Salvatori fortfarande lika kul trots att damen själv inte längre är bland oss?

Tack på förhand.

//Lars
 

chambertin

Medlem
Hej på er,

I sommar är det äntligen dags att ta bilen ner i Europa igen, senast det begav sig var 2014. Det är jag, min fru och vår 9-årige son som åker.

Upplägget är inte spikat men det lutar åt att vi inleder med Piemonte och unnar oss något/några korta stopp på vägen ner. Mina svärföräldrar ansluter till Italien med flyg och vi kommer vara på plats tillsammans med dom. Vi har bokat ett boende i/strax utanför La Morra men tänkte även bo några dagar i Albe. Är det någon som har tips på boende, restauranger eller bra vinbutiker där?
Efter ca en vecka i Piemonte lämnar vi av svärföräldrarna på lämplig flygplats och eventuellt blir det så att sonen flyger hem till Sverige med dom, vi som är kvar fortsätter mot Bourgogne. Vi har bott i Beaune och även i Nuits-Saint-Georges vid några tillfällen förut men då har vi aldrig haft nåt planerat utan bara sladdat in, letat rätt på nåt hotell med lediga rum och planlöst utforskat stan. Det känns som en rätt dålig plan och jag vill vara mer förberedd den här gången. Är det nån som har tips på boende, restauranger, vinbutiker eller kul producenter som tar emot besök? Angående boendet är en bra och säker parkering alltid hög prio.
När Bourgogne är avklarat är nästa stopp Champagne där boende är bokat. Jag skulle vilja besöka något hus den här gången, har bara varit hos Pol Roger av de större. Är tex Billecart-Salmon, Henriot eller Charles Heidsieck bra besök? Jag nämner dom för att jag gillar vinerna men är absolut öppen för andra förslag.
Jag vill såklart gärna ha andra tips också, tex vad gäller restauranger eller vinbutiker. Är Salvatori fortfarande lika kul trots att damen själv inte längre är bland oss?

Tack på förhand.

//Lars
V.g matställen i Bourgogne så är Michel Jamais blogg Café Rotsunda en riktig bra källa (tyvärr insomnad såg jag precis nu).
I Champagne/Epernay så tycker jag att du skall försöka boka bord på La Grillade Gourmande.
 
Är tex Billecart-Salmon, Henriot eller Charles Heidsieck bra besök? //Lars

Vi var på Billecart-Salmon sommaren 2018. Det var första gången vi var i Champagne och första huset vi besökte. Bra guide, fick se stora delar av tillverkningen och flera imponerande lagringsplatser, slutade med en provning där vi fick prova klart mer än vi betalt för. Hög klass på faciliteter och en rik producent kändes det som.

Minst lika bra och framförallt intressant var det att besöka Paul Déthune i Ambonnay och då för att B-S är ett så pass mycket större hus med andra utmaningar än Sofie och Pierre på Déthune ställs inför med sina endast 7 hektar mark. Där gick Sophie, mycket frispråkigt, igenom regler, byråkratikrångel, kostnader osv utöver den vanliga tillverkningen och lagringen som vi fick se.

Déthune gav ett bestående intryck jämfört med B-S när det gäller besöket på plats i alla fall.
 

Vinocognito

Medlem
När jag är i Bourgogne så bor jag gärna på Les Paulands i Aloxe Corton (eller egentligen i den lite mindre sexiga byn Ladoix Serrigny några hundra meter från Aloxe).
Enkelt men charmigt hotell med pool. Mycket atmosfär och vinfälten direkt inpå hotellet. Vettig traditionell restaurang som serverar viner från egen produktion (numera enbart negociant). Kanske lite ojämn rumsstandard, men det är väl precis som det skall vara i Frankrike!?
Perfekt läge för att utforska både Cote de Nuits och Cote de Beaune om ni har bil!
 
Toppen